menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien beukenhaag fagus

Ga naar meest recente reactie

bham

Bham

Gezien ik nieuw ben op dit forum weet ik niet 100% zeker of ik de juiste rubriek gevonden heb. Ik hoop toch dat er iemand is die mij kan helpen.

In het voorjaar heb ik jonge beukenhag geplant van zo'n 40cm. Deze zijn op een enkele na goed aangeslagen en zullen waarschijnlijk eens gesnoeid moeten worden. Ze hebben onderin (eerste 20-25cm) geen tot weinig zijtakken of blad en daarboven zijn sommige flink in de breedte uitgeschoten. Een aantal zijn nog erg smal terwijl anderen een flink dikkere stam hebben gekregen en breed geworden zijn.

Ik lees her en der flink tegenstrijdige verhalen over het snoeien van deze haag. De ene site zegt dat ik van de hoogte af moet blijven tot ze op de juiste hoogte zijn en alleen de zijtakken mag snoeien. De ander zegt juist dat ik eerst de zijtakken moet snoeien en daarna de hoogte gelijk moet maken omdat ze zo onderin voller zullen worden.

Ze zijn eind Mei geplant en de bijgevoegde foto is genomen wanneer ze drie weken stonden en al flink wat blad ontwikkeld hadden. Ik wil ze uiteindelijk graag zo'n twee meter hoog laten worden. En mooi vol natuurlijk

Heeft iemand hier een goed advies?

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 14 juli 2015 - 13:27
Polplastron

Polplastron

Jonge hagen kan je beter in de winter of het vroege voorjaar snoeien omdat deze snoei het uitlopen en vertakken stimuleert.
Zomersnoei dient enkel om de vorm te bewaren en is vooral bij volgroeide hagen erg belangrijk.

wat de hoogte betreft. Zelf heb ik altijd de techniek toegepast van pas aangeplante beuken meteen in te korten tot een gelijke hoogte. Als je ieder jaar een stukje hoger laat komen en in de winter snoeit, krijg je mettertijd een mooie vertakte, dichtgegroeide haag. Als je de hoogte ineens laat doorschieten zal het sneller gaan om de haag op hoogte te krijgen, maar kan het zijn dat ze nooit mooi dichtgroeit.

Groeten,

Pol
dinsdag 14 juli 2015 - 14:03
leerling

Leerling

Dat je beter in de winter of het vroege voorjaar snoeit wist ik niet, maar klinkt aannemelijk.

Zelf in de vorige tuin met scha en schande geleerd dat je voor een volle haag inderdaad best kiest voor het traag laten opkomen en in het begin ook de zijtakken best snoeit zodat ook die zich vertakken.

woensdag 15 juli 2015 - 01:05
bham

Bham

Beide bedankt voor de reactie. Ik zal ze op gelijke hoogte brengen en de uitschieters van de zijtakken knippen. Kan ik dat nu nog doen of kan het eigenlijk de gehele zomer? (Zolang de zon niet te fel is natuurlijk)
donderdag 16 juli 2015 - 07:27
Polplastron

Polplastron

Ze op gelijke hoogte brengen kan je beter in de winter doen (Dat was best bij de aanplant gebeurd); op die manier stimuleer je het vertakken. Als je nu zou gaan snoeien, beperk je enkel de groei. Ik zou er nu dus zo veel mogelijk afblijven tenzij om de vorm aan de zijkanten wat te bewerken.

Groeten,

Pol
donderdag 16 juli 2015 - 08:04
bham

Bham

Bedankt voor de tips Pol, ik laat ze dan nog even met rust
zaterdag 18 juli 2015 - 14:28
Tuinman65

Tuinman65

Ik denk dat er met Pol iets serieus aan de hand is.

Leo
maandag 19 oktober 2015 - 23:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon