menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag met veel dode planten

Ga naar meest recente reactie

MacChouffe

MacChouffe

Hallo,

Twee jaar geleden heb ik langs de zuidelijke kant van mijn stuk grond (30 m lang) een beukenhaag geplant maar daar hebben veel planten het niet overleeft, zeker meer dan 15%. De bladeren werden bruin en vielen af of de bladeren bleven heel klein. Ik denk dat er toen de foute beslissing is gemaakt om deze beuken planten in de grond te steken door gebruik te maken van een grondboor.

Dit jaar in maart heb ik de beukenhaag langs mijn moestuin uitgedaan om de dode planten te vervangen en samen met de beuken die het wel hebben overleeft de hele haag van 30 m heraangelegd. Bij de heraanleg heb ik een greppel gegraven en opgevuld met een mengeling van 1 deel grond en 2 delen DCM Vivimus Universeel . In juni hebben ze organische mest, zelf gemaakt op basis van de samenstelling van DCM meststof voor hange, gekregen en zijn ze gesnoeid geweest.

Het probleem blijft zich voordoen, weer veel dode bladeren. De planten die bruine bladeren hebben daar doe ik een beetje schors weg en onder de schors blijft het groen. Als het groen blijft dan wilt dat normaal gezien zeggen dat de plant (nog) niet dood is.

Het probleem doet zich enkel voor op dat stuk grond. De beukenhaag langs de straatkant en langs de oprit die blijven wel groeien en is er bijna geen uitval. Het stuk grond vormt de scheiding met mijn buurman. Zijn haag, verschillende planten bij elkaar (vlier, olijfwilg, ... ) die blijven wel groeien. Dit stuk ligt wel volledig in het zuiden.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn ? Wat kan ik doen om het probleem te verhelpen ?

Ik heb er ook al aan gedacht om (als er nog meer dode planten bijkomen) de haag te vervangen door iets anders. Wintergroene haagplanten, hoge (1,75 m) siergrassen, ...

Alvast bedankt voor het antwoord of de tips.

Met vriendelijke groeten,

MacChouffe
maandag 13 juli 2015 - 12:33
jdcoster

Jdcoster

Enkele bedenkingen:
We hebben al één hittegolf achter de rug en een droogte die vergelijkbaar is met die van de beruchte zomer van 1976. Toen leden veel beukenbomen die tientallen jaren oud waren erg door die droogte en hadden ze zelfs enkele jaren nodig om er helemaal van te herstellen.
De eerste jaren blijf je best water geven als het zo droog is. Een mulchlaag erlangs helpt ook al wat.
De planten van de buren verbruiken natuurlijk ook water en concurreren met uw beuken misschien ook nog voor licht.
Ook een nieuwe haag zal diezelfde zorg vergen ... .
Hagen met siergrassen moeten in de winter tot de grond afgeknipt worden, geven dan geen privacy meer, enorm veel afval en het duurt tot een heel stuk in de zomer voor ze weer voldoende hoogte bereiken.
maandag 13 juli 2015 - 14:44
pthomass

Pthomass

Ik heb eind vorig jaar een beukenhaag geplaatst. bij mij ligt er boomschors op de grond. Voornamelijk voor het uitzicht maar het houdt vocht ook beter bij. Enige probleem dat ik had was verbranding van bladeren.
Als het te lang droog is ga ik wel altijd eens goed met de tuinslang langs elk boompje. Ook de bladeren volledig natsmuiten.
Vocht erdampkng van de plant gebeurt vaak door bladeren. Mogelijks dat die van jou zijn bladeren afgooit om dat te voorkomen. Heb ik ook gehad met een zelf opgekweekte tamme kastanje. Goed water gegeven en die is terug bladeren beginnen aanmaken.
Heb je water gegeven de afgelopen weken?
Wat voor ondergrond heb je?
dinsdag 14 juli 2015 - 09:36
MacChouffe

MacChouffe

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb in maart een bodemanalyse aangevraagd met de Bodemkundige dienst van België en daaruit blijkt dat mijn grond een "Lichte leem met geïsoleerde kalkstip is" met een pH van 7.5.

De afgelopen weken heb ik op regelmatige tijdstippen water gegeven maar niet zoals pthomass, gewoon een straal op de grond. Op mijn bodem ligt er wel geen mulch.

Aangezien ik redelijk wat gras heb staan had ik gedacht om met gras te mulchen onder de beuken. Mag dit ?

Van het idee om hoge siergrassen te gebruiken ben ik afgestapt.

MacChouffe
dinsdag 14 juli 2015 - 09:47
leerling

Leerling

In onze vorige tuin (leemgrond) strooiden we het grasmaaisel onder onze struiken en beukenhaag. Nooit negatieve effecten van gezien. We strooiden zo'n 3 tot 4 cm dik. (Niet aanduwen, gewoon luchtig strooien.) Meestal was dat binnen een paar weken verdwenen.

Het hield het onkruid tegen en ik had de indruk dat het de grond vochtig hielp houden.

Toen onze grasmachine het hier begaf hebben we een mulchmaaier gekocht. Gras maaien gaat nu sneller, maar ik mis het mulchmateriaal voor de haag. Op sommige stukken laten we het gras nu langer groeien, knippen het dan met een grasschaar terug en gebruiken dat gras om tussen de jonge haag te leggen. Nog even afwachten of dat even goed gaat werken.
woensdag 15 juli 2015 - 00:38
leerling

Leerling

@pthomass
Enige probleem dat ik had was verbranding van bladeren.
Als het te lang droog is ga ik wel altijd eens goed met de tuinslang langs elk boompje. Ook de bladeren volledig natsmuiten.

Als je de bladeren natspuit en de zon schijnt erop, dan krijg je waterdruppels die werken als een vergrootglas.
Bladeren niet natspuiten als de zon schijnt.

bij mij ligt er boomschors op de grond.
Bij gebrek aan grasmulch was ik dat ook aan het overwegen, maar ik lees dat vogels schors nogal eens wild in het rond doen vliegen. Heb jij dat probleem ook? Hoe ga je daarmee om?
woensdag 15 juli 2015 - 00:45
pthomass

Pthomass

bij mij valt dat nog mee met die schors en vogels die het rondgooien.
Liever wat schors oprapen dan haag moeten uitgraven en vernieuwen

En daarbij, bomen verliezen bladeren, onkruid groeit welig, planten verwelken... Wij tuinders hebben steeds wel iets te doen in de tuin om hem mooi uit te laten zien. Dus wat zou wat schors bij elkaar vegen dan teveel zijn

En vergeet niet, als de vogels erin zitten betekent dit dat er iets onderin zit. Je insect huishouding zit dan wel goed en zorgt voor een gezonde omgeving, ook voor je planten.

Het echte nadeel dat ik heb!!

Door de insecten onder de schors heeft ook een mol zijn weg daar gevonden. En dat vind ik erger dan wat vogels
woensdag 15 juli 2015 - 07:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon