menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wild gras in het gazon

Ga naar meest recente reactie

PVL

PVL

Beste tuinliefhebbers,

Sedert een aantal jaren groeit er steeds meer "wild" gras (onkruid ?) in ons gazon. Zowel in het deel dat gezaaid werd, als in het deel waar we grasmatten hebben gelegd.

Hoe bestrijd ik best dit "wilde" gras ? Het is iets lichter van kleur, heeft een breder en langere bladvorm en groeit sneller dan het gazongras (zie foto).

Ik laat het nooit kiemen, heb al geprobeerd om dit met wortel uit te steken en heb dit ook al bestreden met onkruidverdelger roundup (maar daardoor sterft ook het gazongras mee). Toch blijft dit "wilde" gras zich verder verspreiden over het gazon.

Graag jullie tips & adviezen, waarvoor dank !!

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 24 april 2015 - 11:28
zuurtje

Zuurtje

Gewoon blijven maaien en af en toe "uit"trekken, maar vooral genieten van je tuin!!
vrijdag 24 april 2015 - 12:42
Polplastron

Polplastron

Daar heb ik weinig aan toe te voegen!
Chemisch bestrijden is onmogelijk gezien het gras dat je niet wil maar evengoed gras is als het gras dat je wel wil. Moest je dus op die manier gaan bestrijden, dan gaat het gewenste gras ook kapot.

Manueel verwijderen is een optie of gewoon mee leren leven.

Mijn tuin ligt naast een koeienwei en dit gras komt op verschillende plaatsen in mijn gazon op, maar daar is niet veel tegen te doen; met de jaren valt het overigens minder en minder op!

Groeten,

Pol
vrijdag 24 april 2015 - 18:35
pthomass

Pthomass

Ik heb dat ook, zelfs in mijn nieuw gezaaid gazon.
Heb een weide langs me liggen en het zal niet (nooit) lukken om dat weg te krijgen.
Wat ik wel gemerkt heb is dat als je bodem voldoende bemest is, het normale gras even snel groeit.
Let wel, dat betekent dat je maaibeurten aanzienlijk omhoog gaan

Andere optie is om toch lokaal te verdelgen en daar bij te zaaien. Maar je zei dat het de laatste jaren toenam. Dus nu verdelgen betekent waarschijnlijk herhalen om de zoveel jaren.

Tenzij je een biljarlaken van een gazon wil, zou ik zeggen: maaien en genieten van de tuin
zaterdag 25 april 2015 - 09:59
cozinskeeter

Cozinskeeter

Ik grens eveneens aan een schapenweide vol met boterbloempjes, paardebloemen en vooral weidegras en ken dus het fenomeen.
Sluit me volledig aan bij pol hierboven: chemische bestrijding = onmogelijk, tot op heden zijn er geen producten die selectief grassoorten bestrijden in andere grassoorten
Manueel uitsteken is mogelijk, ik heb dat zelf op een paar stukken gedaan en dat werkt, maar vereist veel handenarbeid.

dinsdag 5 mei 2015 - 21:54
Wannus

Wannus

Indien je tweemaal per week het gazon heel kort maait , zo kort mogelijk
ga je nooit last hebben van wild gras , en ook veel minder mos .
donderdag 7 mei 2015 - 21:50
Polplastron

Polplastron

Indien je tweemaal per week het gazon heel kort maait , zo kort mogelijk
ga je nooit last hebben van wild gras , en ook veel minder mos .

Laat dat nu haaks staan op wat ik altijd aanraad! Kort maaien geeft mos net meer kans gezien je het gras ermee verzwakt. Dat je minder wild gras zou kunnen hebben, wil ik niet tegenspreken ...

Groeten,

Pol
donderdag 7 mei 2015 - 22:17
Tuinman65

Tuinman65

Tja Pol, en mensen als Wannes worden uit gestuurd als PWA om tuinen te onderhouden.
Dat zijn de mensen die met cowboypraktijken onze mooie stiel om zeep helpen.
Leo
vrijdag 8 mei 2015 - 22:39
Wannus

Wannus

Tja , om nog eens duidelijker te zijn over mijn persoon , misschien niet
goed gelezen in eerdere berichten heb ik heel vroeger mijn studies afgewerkt
in de tuinbouw school , maar heb het beroep na de studies niet uitgeoefend.
Tot daar . Sinds 6 jaar doe ik nu PWA werk , daar ik er voor opgeroepen
ben geweest , en heb dit meegenomen daar ik toch nog een heel klein
beetje kennis heb ervan .En nog in het bezit ben van mijn cursusboeken .
Ben nu boven de zestig jaar en heb momenteel nog 14 plaatsen waar
ik voor onderhoud zorg . Ik heb enkele mappen op mijn PC met foto's
van resultaten van mijn werk dat ik verricht , ik neem overal foto's van
mijn werken omdat ik er fier op ben . Maar er zijn dan personen die mij
betichten van Cowboyprakijken , en dat raakt mij diep . Jammer....
zaterdag 9 mei 2015 - 20:19
Tuinman65

Tuinman65

Nu moet jij eens heel goed naar mij luisteren Wannes.
Een vakman met een grote V doet geen PWA werk maar beter dat dan aan de dop staan en profiteren.
Ik trek mijn woorden niet terug want wanneer jij gazons heel kort maait om mos te bestrijden dan ben je verkeerd bezig en ben je een cowboy.
Ik weet niet of er een golfterrein in je buurt is, maar ga daar anders maar eens vragen waar ze het meest problemen hebben met mos.
In de greens die heel kort gemaaid worden.
En mensen die geen rekening houden met wat door onderzoeken, zonder commercieel oogpunt ontdekt wordt ,in de wind slaan, dat noem ik cowboys in ons vak.
Leo
zaterdag 9 mei 2015 - 22:32
Vincent1978

Vincent1978

Ik heb net hetzelfde probleem als PVL, gazon is nieuw aangelegd drie jaar geleden en nu meer en meer plekken vol met wild gras.

Ik heb al heel veel gezocht op internet en steeds komt het zelfde verhaal terug; namelijk uitstekken. Dit is voor mij persoonlijk echt geen optie ( 600 M² is me net iets teveel). Dit kweekgras stoort me niet als het gazon net gemaaid is. Maar na enkele dagen ziet het hele zootje er niet meer uit doordat dit sneller groeit dat het nuttige gazongras.

Echter, volgens sommige bronnen zou frequent maaien soelaas kunnen bieden hoewel ik er niet veel over terugvind. Ik maai nu om de 7 dagen, gras wordt afgesneden op 4 cm. Mijn vraag is nu, iemand hier ervaring mee? Moet ik meer maaien en dezelfde hoogte aanhouden, of moet ik meer maaien en korter (<4 cm).

Ps: dit voorjaar geverticuteerd, ik heb de indruk dat enkele weken na het verticuteren de situatie alleen maar erger geworden is. Messen waren ingesteld op 3 mm "frezen" in de bodem.
woensdag 20 mei 2015 - 10:27
Polplastron

Polplastron

Nu moet jij eens heel goed naar mij luisteren Wannes.
Een vakman met een grote V doet geen PWA werk maar beter dat dan aan de dop staan en profiteren.

Ik wil me niet bemoeien met jullie "onderonsje", maar wil toch even opmerken dat niemand kan oordelen over de situatie van iemand anders. Soms loopt het leven anders dan men zou willen en daar heb je niet altijd controle over. Uitspraken als dit zijn naar mijn mening dan ook een beetje kort door de bocht en hebben niets meer te maken met de inhoudelijke discussie van dit draadje ... (Tenminste dat is mijn mening ...)

Echter, volgens sommige bronnen zou frequent maaien soelaas kunnen bieden hoewel ik er niet veel over terugvind. Ik maai nu om de 7 dagen, gras wordt afgesneden op 4 cm. Mijn vraag is nu, iemand hier ervaring mee? Moet ik meer maaien en dezelfde hoogte aanhouden, of moet ik meer maaien en korter (<4 cm).

Korter maaien kan natuurlijk een manier zijn om bepaalde ongewenste planten uit te putten, maar vergeet niet dat je hiermee ook je gras geen deugd doet. Langer gras heeft meer weerstand tegen wisselende weersomstandigheden en zoals eerder al opgemerkt groeit er op die manier minder mos in je gras. Regelmatig maaien is wel een goede manier om bepaalde "onkruiden" onder de duim te houden (zelf maai ik in het seizoen zelfs 2x per week), maar korter maaien ....


Groeten,

Pol
woensdag 20 mei 2015 - 10:38
Woumen

Woumen

Ik heb ook veel last van wild gras.
Ik maai niet korter maar wel tweemaal per week en dit helpt wel moet ik zeggen.
Het begint wel maar te werken na een volledig seizoen zo maaien.
Ik ben geen expert maar stel alleen vast
woensdag 20 mei 2015 - 16:30
pthomass

Pthomass

Ik snij die letterlijk uit de grond telkens als ik maai.

Helpt vooral in nieuwe gazons omdat het aantal "plantjes" dan nog laag ligt en je het kan bijhouden.

Ik snij echt de grond in om zoveel mogelijk wortel mee te hebben, maar meestal (als ze nog jong zijn) kan je die zelfs gewoon uittrekken...
woensdag 20 mei 2015 - 16:45
Tuinman65
woensdag 20 mei 2015 - 22:40
Polplastron
donderdag 21 mei 2015 - 10:05
Alyssum

Alyssum

Ik heb ook last van dat wildgras in mijn gazon...mijn remedie: om de 2a3 jaar de boel omspitten en opnieuw inzaaien...mja ik ben een perfectionist.
vrijdag 22 mei 2015 - 18:47
Vincent1978

Vincent1978

is dit het wondermiddel dat ons kan verder helpen, het is een post-herbicide, waardoor je vermijdt dat het zaad van het straatgras nog kan kiemen.

Google : Drive XLR8 Herbicide

Drive XLR8 Herbicide is the latest technology in providing unsurpassed crabgrass control. A proprietary, water-based formulation, Drive XLR8 improves the control of crabgrass, torpedograss, kikuyugrass, several broadleaves (clover, speedwell) and numerous other troublesome weeds that you have relied on Drive 75 DF to control -
dinsdag 26 mei 2015 - 14:39
jdcoster

Jdcoster

t Kan niet gezond zijn als je alles leest.

DO NOT use clippings as mulch or compost around
flowers, ornamentals, trees, or in vegetable
gardens.

DO NOT
plant eggplants or tobacco within 12 months in
areas treated with
Drive XLR8
.

DO NOT
plant tomatoes or carrots within 24 months in
areas treated with
Drive XLR8
dinsdag 26 mei 2015 - 15:09
Vincent1978

Vincent1978

ok, maar ik ben dan ook niet van plan om groenten of bloemen te kweken in mijn gazon.

www.youtube.com/watch?v=wfPPc6-bWkY
dinsdag 26 mei 2015 - 15:34
Polplastron

Polplastron

Ik denk dat er hier niemand is die groenten wil gaan kweken op z'n gazon, maar het feit dat men het afraadt wil al iets zeggen over de giftigheid van het product en dat is precies wat Joël wil zeggen.

Vergeet ook niet dat bepaalde substanties in zulke producten zich in de bodem opstapelen en dat de effecten hiervan op langere termijn ook voor de menselijke gezondheid schadelijk kunnen zijn.

Groeten,

Pol
dinsdag 26 mei 2015 - 15:57
Vincent1978

Vincent1978

Ok Pol ik begrijp je standpunt. Maar eens het wild gras onder controle is kun je overschakelen op een mechanische wijze van verwijderen, vb uitstekken wat ook mijn bedoeling is.
dinsdag 26 mei 2015 - 16:09
Polplastron

Polplastron

Als er wild gras in je gazon zit dan is dat er op een bepaalde manier gekomen wat wil zeggen dat er ergens een "bron" van graszaad in je buurt zit. Eens het gras dus onder controle is zal er dus ook altijd nieuw gras blijven bijkomen. Manueel verwijderen kan je stelselmatig doen en dat is ook nu reeds mogelijk of je tolereert dat een gazon er niet altijd uit hoeft te zien als een biljartlaken.

Jij kiest natuurlijk zelf de manier hoe je het 'probleem' aanpakt. Op dit moment is er (helaas, maar dat is mijn mening) nog geen verbod op herbiciden voor de hobbytuinier dus alle mogelijkheden staan tot jouw beschikking. Mijn bemerking is er enkel om je erop te wijzen dat het gebruik van herbiciden erg makkelijk is, maar zeker niet zonder gevolgen; het is echter jammer dat deze gevolgen voor een leek niet meteen zichtbaar zijn.

Vriendelijke groeten,

Pol
dinsdag 26 mei 2015 - 17:36
jdcoster

Jdcoster

En ik weet het, slechts weinigen hebben gewetensproblemen, met de landbouwers op kop, wanneer ze onze akkers en ons drinkwater langzaam aan het vergiftigen zijn maar onder het motto 'verbeter de wereld begin met jezelf', gebruik je dat beter niet.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&tid=59052

Ons nageslacht zal het ons later heel kwalijk nemen wanneer ze herbicidewater aan het oppompen zijn om te drinken. Ze zullen in onze geschriften zoeken waarom we dat in godsnaam gedaan hebben en meewarig , wanneer ze lezen dat we dat deden omdat we niet van een bepaalde grassoort hielden en anderen dan weer niet van madeliefjes

dinsdag 26 mei 2015 - 19:49
Boerke

Boerke

Naast ons verkopen we drie bouwgronden en je moet eens zien wat daar op gedropt wordt. Je houdt het niet voor mogelijk.
donderdag 28 mei 2015 - 12:49
degrootedani3

Degrootedani3

Er bestaat of bestond een onkruidverdelger voor varkensgras in gazon te bestrijden.Ik ben momenteel niet thuis voor raadpleging van mijn dokumenten.Zal het eens nazien en of dit sproeisel nog te verkrijgen is.
dinsdag 6 augustus 2019 - 19:04
RosalieW

RosalieW

Degrootedani3

Dit product zou ik ook graag willen weten!

Groetjes
maandag 12 augustus 2019 - 10:09
Joop ten Caat

Joop ten Caat

Hallo dames en heren.
Bij het onderwerp wild gras zie ik nergens het voor of nadeel van mulchen. Kan iemand daar iets over zeggen. Tot nu toe vang ik het gras op, met de gedachte dat mulchen het probleem wel eens zou kunnen verergeren. Is dat zo, of kan ik beter 2x per week op 4 cm mulchen...?
zaterdag 15 mei 2021 - 14:00
jdcoster

Jdcoster

Wild gras? Bestaat er tam gras dan?
In iedere grasmat of commercieel gazonzaadmengsel komen er steeds verscheidene grassoorten voor, elk met hun doel. Het gras dat u bedoet is waarschijnlijk kweekgras. Een bleke, breedbladige grassoort die zich met ondergrondse wortels snel verspreidt. Mulchen zal daar niets aan veranderen. Als het u stoort kunt u enkel die plekken omspitten, de wortels diep uitharken en opnieuw inzaaien.
zondag 16 mei 2021 - 09:37
jttigchela17

Jttigchela17

Robot laten maaien , maait elke dag en wild gras af en toe plukken
zondag 16 mei 2021 - 14:05
dries944

Dries944

Hier groeit het wild gras plat over/in het gazon en verstikt zo het normale gras. Meer maaien zal dan ook niet helpen. Hier mulch ik het gras op 5-6 cm.
Manueel uitstekken of uittrekken vraagt dan ook veel tijd! Tijd da ik liever in andere planten steek.
zondag 24 april 2022 - 16:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon