menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Resultaat bodemanalyse BDB

MacChouffe

MacChouffe

Dag allemaal,

Omdat het gras in mijn achtertuin niet goed wil groeien (veel kale plekken) en omdat het na een hevige bui lijkt op een rijstveld, heb ik een bodemanalyse laten doen door de BDB (Het BDB-doosje).

Deze week is het resultaat in de mail gekomen en blijkbaar is er dus een probleem met mijn grond. Het resultaat geeft de volgende belangrijke (denk ik) waarden aan :

Grondsoort : Lichte leem met geïsoleerde kalkstip () = streefzone
pH : 7.5 (5.7 - 6.2)
Koolstof : 2.8% (3.6 - 5.5)
Humus : 4.8 % (6.2 - 9.5)
Fosfor : 23 mg/100 g (18 - 24)
Kalium : 39 mg/100 g (11 - 19)
Magnesium : 44 mg/100g (16 - 24)
Calcium : 1931 mg/100g (170 - 378)
Natrium : 2.1 mg/100g (3.7 - 5.7)

Het probleem van het stagnerende water (volgens mijn logica) komt omdat de humus parameter te laag is en mijn bodem eigenlijk te compact is.

Het probleem van de pH is geologisch te verklaren omdat mijn dorp ligt op de grens van de Condroz en Famenne (er zijn hier een aantal grotten en karsten in de buurt) en ook omdat ik een aantal maal mijn grond heb laten analyseren bij de AVEVE waar de raad kwam om te bekalken. Als meststof werd er toen aangeraden om kalkcyanamide te gebruiken, zo waren er twee vliegen in een klap namelijk bekalken en veel stikstof.

Om de bodemstructuur te verbeteren is er ook regelmatig gestrooid geweest met koemestkorrels.

Het betere weer komt er binnenkort aan en dus het ideale moment om mijn gazon eens onder handen te nemen. Maar de vraag is hoe ?

BDB geeft de raad om ofwel te bemesten met zwavelzure ammoniak (113 g/10 m2, in giften van 1/3 met drie maanden interval) ofwel door 300 l blonde turf toe te voegen per 10 m2 om de grond te verzuren.

Mijn gazon ligt er al en heb geen zin om het terug opnieuw aan te leggen dus ben ik zelf op zoek gegaan naar mogelijke oplossingen. Een mogelijke oplossing die mij logisch lijkt is :

1. Verticuteren om de wortels van het gras bij te snijden zodat het wordt geforceerd om te groeien. Aan de plaatsen waar de bomen van de buren staan, is er wat mos te zien.

2. Aangezien het een bosrijke omgeving is, na het verticuteren doorzaaien met zaad voor schaduw gazon.

3. Bemesten met zwavelzure ammoniak om alles goed te laten groeien en de grond te verzuren.

4. Tegen de winter het gazon bedekken met ofwel compost ofwel blonde turf.

Is deze redenering correct of moet ik een andere volgorde toepassen (bemesten, verticuteren en zaaien) of zijn er nog andere - realistische - mogelijkheden om dit probleem op te lossen ?

Groeten,

MacChouffe
vrijdag 3 april 2015 - 18:31
Arico

Arico

Ik vind het nogal raar dat ze bij Aveve aanraden om te bekalken (dus pH verhogen) terwijl je bodem al boven neutraal zit (licht basisch). En BDB geeft dan weer de raad om je ondergrond te verzuren... Ik denk dat je inderdaad al genoeg kalkrijke ondergrond bezit, dus veel bijkalken is niet nodig in mijn ogen.

Wat ik zou doen is - wanneer het even droog is:

1. verticuteren om al het mos weg te krijgen
2. beluchten
3. compost en eventueel scherp zand in borstelen
4. opnieuw doorzaaien

En vanaf dan regelmatig eens fijn gezeefde compost over je gazon strooien; dat regent wel in en verbeterd ook structuur van je grond. Al die chemische brol is niet nodig. Ze helpt op de korte termijn, maar het is slechts verzachten van de symptomen en niet het aanpakken van het onderliggende (zie wat ik daar deed? ) probleem.
vrijdag 3 april 2015 - 19:23
RdB

RdB

De aanbeveling van die zure meststof betekent slechts dat deze lui je zien als een mooi vet varkentje dat zij graag zullen slachten. Je zit nu eenmaal op kalk grond, daar is niets mis mee al zal je de plantenkeuze daarop moeten afstellen. Maar al laat je een tankwagen zwavelzuur over je grond lopen: na een paar regenbuitjes is het weer net zo basisch. Dus zoals Arico al aangeeft: geef voortaan regelmatig compost en op zijn tijd een stikstofrijke meststof. Daarvoor kun je natuurlijk die zwavelzureammoniak gebruiken maar bij jouw gaat dat de pH niet veranderen, immers, zwavelzuur met kalk geeft slechts gips plus kooldioxide en wat water. Strooi wel bij vochtig weer anders verdwijnt de ammonium nog als ammoniak in de lucht. De ammoniak moet namelijk eerst door bacteriën tot nitraat worden afgebroken voor een plant er wat mee kan.

Ruud
vrijdag 3 april 2015 - 22:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon