menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verticuteer resten als mulch laag

Ga naar meest recente reactie

Hamamelis2

Hamamelis2

Kan dit? Indien niet waarom niet ?
zaterdag 21 maart 2015 - 13:04
Rowie

Rowie

Uw vraag is niet geheel duidelijk. Afgestorven delen van vaste planten, kleine twijgen en bladafval kunnen verhakseld worden en vormen een prima mulchlaag tussen de planten en struiken.
Verticuteren is het beluchten van de grasmat met een (speciale) hark om dood gras en mos te verwijderen.
zaterdag 21 maart 2015 - 13:35
jantje1987

Jantje1987

hoi

ik doe men "afval" van het verticuteren bij de kippen,
die hebben er nog weken scharrelplezier van

groetjes
jan
zondag 22 maart 2015 - 10:29
Hamamelis2

Hamamelis2

Rowie, bedoelde inderdaad dood gras en mos.

Jan, super idee vinden de kids -> we moeten wel nog kippen in huis halen
zondag 22 maart 2015 - 15:24
Rowie

Rowie

Beter niet doen en afvoeren. Verticuteerafval verteert moeizaam en wordt ook afgeraden op de composthoop. Vaak gebruikt men op een gazon ook bestrijdingsmiddelen tegen onkruid en/of mos en sporen daarvan kunnen in het verticuteerafval zitten; ook daarom beter van niet, succes.
zaterdag 4 april 2015 - 06:13
Polplastron

Polplastron

Beter niet doen en afvoeren. Verticuteerafval verteert moeizaam en wordt ook afgeraden op de composthoop. Vaak gebruikt men op een gazon ook bestrijdingsmiddelen tegen onkruid en/of mos en sporen daarvan kunnen in het verticuteerafval zitten; ook daarom beter van niet, succes.

Waar baseer je je eerste stelling op: hier gaat het afval wel in de compost en daar merk je al na enige tijd niets meer van. Uiteindelijk is het ook niets meer dan afgestorven gras, eventueel wat mos en onkruid etc.: niets speciaals dus dat je zou willen mijden op je composthoop zou ik zo denken.
En die "vaak gebruikt men op een gazon ook bestrijdingsmiddelen" is toch een eigen keuze die je maakt vermoed ik: hier wordt niets bestreden en is het dus ook geen probleem als eender wat op de compost gaat.

Groeten,

Pol
maandag 6 april 2015 - 11:49
baron

Baron

De vraag was eigenlijk om het verticuleerafval rechtstreeks te gebruiken tussen de planten, denk ik.
Ik heb dat al gedaan en zou het niet meer doen, het afval klitte aan elkaar en begon te rotten.
De hoeveelheid was ook zo groot dat ik alle afval in grote zakken doe en naar het containerpark breng.
Wel krijgen de kippen ook een deel, waar ze enkele weken zoet mee zijn...

groetjes,baron
maandag 6 april 2015 - 14:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon