menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud gazon

Ga naar meest recente reactie

Esem

Esem

Met enkele foto's wil ik duidelijk maken hoe je je gazon in een nieuw jasje kan steken!

We gaan eerst verticuteren en dat kan nu al.

VOOR

voor




NA

geverticuteerd




Deze is na het verticuteren.

Na het verticuteren gaan we herstel gazon bij zaaien.


inzaaien




Bijgezaaid




Deze zelf gemaakte zeef gebruik ik om compost te strooien.

img 0101




img 0102




Na het inzaaien van het gazon met herstel zaad ( Dit zaad kiemt vlugger dan gewoon gazonzaad, en is misschien wel iets duurder Heeft ook meestal een coating.) gaan we compost strooien totdat er bijna geen gras of gazon meer te zien is!!
Zie foto

img 0097




img 0096



Na enkele weken zal je merken dat regen en regenwormen je compost hebben ingewerkt.

Ook zal je merken dat wanneer de temperatuur gaat stijgen je gazonmat er weer als nieuw gaat uitzien.

Hopelijk hebben jullie er wat aan,en laat het weten als je een goed resultaat hebt bekomen! Ik en vele andere alvast wel

Nog even dit. Het best is om je compost niet te belopen, deze kleeft makkelijk aan de laarzen en al zeker na een regenbui.

Wat je met meststoffen doet laat ik aan jullie over,ikzelf wacht tot ik voor de eerste maal het gazon heb afgereden.
Compost op zich is al een meststof,daarna strooi ik voor de eerste maal in het nieuwe seizoen meststof.

Ik laat jullie nog een foto zien na de eerste maaibeurt

Gr Eddy,
vrijdag 20 maart 2015 - 13:14
Tuinman65

Tuinman65

Mooie fotoreportage Eddy, maar 90% van de lezers hier hebben die mogelijkheid niet.
Al ben ik volledig akkoord met jou manier van werken.

Leo
vrijdag 20 maart 2015 - 22:28
Esem

Esem

Waarom zouden ze de mogelijkheid niet hebben.
Compost kan je ook aankopen, bv met een aanhangwagen voor meer de een kubieke meter betaal je hooguit enkele € 's

Gr Eddy,






"Gezondheid is leven in harmonie met de natuur"


vrijdag 20 maart 2015 - 22:47
Wannus

Wannus

In bepaalde containerparken kun je Vlaco compost aankopen in zakjes
van 40 liter , alsook laten thuisbezorgen in Bigbag ( 1 kubieke meter )
Voor West-Vlaanderen kun je er kopen in de containerparken van
Harelbeke en Zwevegem . Iedereen kan er afhalen , ook als je niet
van de gemeente bent .
zaterdag 21 maart 2015 - 09:14
minouke

Minouke

Wanneer je compost strooit op je gazon zoals Eddy het toont zie je echt het verschil tot zelfs het jaar nadien.
zaterdag 21 maart 2015 - 10:15
Tuinman65

Tuinman65

Allemaal goed en wel Eddy maar dan moet je goed uitkijken welke compost je koopt.
Ooit lieten wij een vracht GFT afkappen. Dat begon te smoren nog erger dan een schouw.
We moesten op de loop want die lading sneed gewoon onze adem af.
Ook heb ik de indruk dat gekochte compost al gauw een vettig boeltje wordt.
Zelf gemaakt, oké, maar gekocht aan een lage prijs zou ik twijfelen.
Ze moeten er van af geraken hé.
Leo
zaterdag 21 maart 2015 - 22:41
Boerke

Boerke

Eddy, heel mooi uitgelegd . Maar nu ga ik me eigenlijk een beetje zelf tegenspreken . Gisteren heb ik in een ander topic nog geschreven dat ik (misschien ) niet meer ga verticuteren.
U begint met te verticuteren. Je zou al eens moeten uitleggen "Hoe moet je verticuteren". Toen ik de laatste keer geverticuteerd had vroeg mijn buur :"Hoe komt het dat bij u zo veel uitkomt en bij mij niets "? Ik heb hem geantwoord dat hij twee stappen te weinig doet. Daarom dit.
Mijn werkwijze:
Eerst gooide ik een anti-mos en liet dat enkele weken met rust tot ik zag dat het mos wat bruin werd.
Dan begon ik te verticuteren. Een figuurtje om het wat duidelijk te maken.
Eerst verticuteer ik in horizontale richting ( zwarte lijnen). Nu trek je gewone lijnen.
Ten tweede rijd je in vertikale richting (oranje lijnen) . Nu heb je al blokjes getrokken. Veel mensen denken hier al dat ze gedaan hebben.
Nu komt het pas . Nu rijd je diagonaal zodanig dat je de blokjes los en eruit trekt . In blauwe en groene richting.
Dan zal je pas zien wat eruit komt.

Ik hoop dat ik hiermee toch iemand geholpen heb .

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 22 maart 2015 - 10:20
Esem

Esem

Boerke wat je hier laat zien klopt wel,alleen doe ik het maar in twee richtingen de blauwe en de groene richting en vind dit al ruim voldoende.

Maar zoals jij het uitlegt kan het natuurlijk ook,alleen vraagt het wat meer werk.

Natuurlijk is er ook een verschil in soorten verticuteerders, de een doet het al wat beter dan de andere,zal ook wel wat van de prijs afhangen denk ik.

Ik gebruik wel geen mos doder.

Leo wat je schrijft kan klopper hoor, maar de compost die ze bij jou gebracht hadden was nog geen afgerijpte compost, vandaar de rook in de compost. Deze komt voort van de hitte van de compost die nog volop aan het verteren is. dit wordt veroorzaakt door miljarden bacterieën die instaan voor het omzetten van het materiaal naar compost.

Als je compost aankoop of gaat afhalen bij een bekende instantie ben je er zeker van dat het van goede kwaliteit is?

De zelf gemaakte compost die ik gebruik ligt al ruim 2 jaar op een wachthoop voor ik hem gebruik.
Het is echt wel het zwarte goud van de tuin.


En Chantal,dit doe ik dan ieder jaar weer terug,compost heb ik in overvloed,al de afval van de boorders( het verdroogt materiaal van de vaste planten) het snoeiafval dat gehakseld wordt,gazon maaisel en daar onder wordt er af en toe nog eens wat paardenmest gedaan.(pony's bij de buren)


Gr Eddy





"Tuinieren is één zijn met de natuur!!!!!





maandag 23 maart 2015 - 19:00
ThomasZ

ThomasZ

Ik denk dat er inderdaad veel verschil zit tussen compost, die van jou ziet er prachtig uit.

In Dendermonde ga ik soms compost halen bij de intercommunale, is erkend door Vlaco maar is helaas GFT compost en dat zie je ook want er zit behoorlijk veel klein materiaal in dat er niet in thuis hoort. Onder andere kleine stukjes plastic folie, lolliestokjes, allerlei soorten harde plastics, stukken binddraad, stukjes ijzerdraad, glas, stukken stof, etc. Jammer want het zou anders wel mooi spul zijn.
maandag 23 maart 2015 - 20:36
Esem

Esem

Thomas en als je nu je aangekochte compost over je gazon strooit met een zeef,dan blijft toch het niet gewenste zoals de plastic e.a. in je zeef liggen en kan je dit toch in de vuilnisemmer pedoneren!!!

Gr Eddy,


"Voor alles is een oplossing"

dinsdag 24 maart 2015 - 21:11
Tuinman65

Tuinman65

Allemaal goed Eddy, maar dan nog blijft dat vettig gedoe achter.
En de compost die ons de adem af sneedt was wel volledig verteerd.
Goed om te mengen met grond om te zaaien of aan te planten maar niet om de gazon te doen heropleven.

Leo
dinsdag 24 maart 2015 - 22:52
Polplastron

Polplastron

En de compost die ons de adem af sneedt was wel volledig verteerd.
Ja, verteerd wel, maar toch... Vermoedelijk kwam deze compost uit een grote composteringsinstallatie (Igean in Brecht?) en daar composteert men anaeroob. Daar komt dus geen zuurstof aan te pas. Dit geeft snel een mooie compost, maar de ammoniakgeur is niet te harden. Bovendien is deze compost wel verteerd, maar blijft het geheel in begin zeker nog wat warmte ontwikkelen. Deze compost is dus niet zomaar bruikbaar, maar zou dus nog even moeten blijven liggen om te "luchten". Met zelfgemaakte compost is dat heel anders evenals compost van aerobe installaties (althans dat vermoed ik toch).

Ik heb van dezelfde installatie ooit compost gehaald en deze hier een week of twee nog laten liggen en daarna toegepast op m'n gazonnetje en dat liep erg goed. Hier en daar zat inderdaad wel een stukje plastic, maar over het algemeen viel dat goed mee. Die stukjes zijn overigens snel verwijderd als je af en toe eens door je tuin wandelt en een stukje opraapt.

Groeten,

Pol
woensdag 25 maart 2015 - 10:16
Esem

Esem

Daar ben ik het volledig mee eens Pol, aangekochte compost kan jebest nog enkele weken tot een maand laten rusten(rijpen) Zo bekom je toch wel een goede compost.

En zoals je aangeeft het plastic kan je zo verwijderen of als je de compost strooit met een zeef blijft de plastic achter in de zeef.

Gr Eddy,



"Leven en laten leven"



woensdag 25 maart 2015 - 19:25
Tuinman65

Tuinman65

De groencontainer is de goedkoopste van allemaal en daar is nooit controle op .
Daar mag alleen maar groenten, fruit en tuinafval in zitten.
Nochtans vind je daar de meeste rommel in terug.
Begrijpe wie kan.


Leo
woensdag 25 maart 2015 - 23:00
mia_heyl7

Mia_heyl7

wij hebben een compostbak, maar ik ga volgende week eentje bij bestellen
nu heb ik teveel werk, om de onverteerde er af te halenb, eer ik aan de eigenlijke compost kom
als ik dus een tweede haal, kan ik opnieuw beginnen, en de onverteerde materialen van de ene ind e andere brengen, zodat ik makkelijk aan de echte compost kan

ooit 7 ton compost laten brengen van ( weet ik niet meer ) die heeft 3 jaar gelegen, en ik heb die kunnen laten weghalen, meer onkruid dan ik ooit bij elkaar zag
donderdag 26 maart 2015 - 00:15
Wannus

Wannus

Als er veel onkruid op groeide moet de kwaliteit van de compost wel
zeer goed geweest zijn . Ik koop vlaco zakjes van 40 liter en ik heb
geen last van andere materialen . Compost is uitstekend voor allerlei
gronden en voornamelijk voor zandgrond , en voor de gazons kan het
ook niet slecht zijn als bodemverbeteraar .
donderdag 26 maart 2015 - 07:57
Esem

Esem

Ja dat begrijp ik ook niet dat je zulke compost laat weghalen??????,

Als je hem door een zeef had gehaald had je perfecte compost gehad.

Gr E,

Waarschijnlijk onwetend geweest!!!!!!




"Beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht"


donderdag 26 maart 2015 - 14:21
Esem

Esem

Nog eens van boven zetten voor hen die het nog niet gelezen hebben.
zaterdag 4 april 2015 - 11:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon