menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Border aanleggen

Ga naar meest recente reactie

Red_Wine

Red_Wine

Hallo,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Zelf ben ik een leek in tuinieren. Maar onze tuin dient wat opgefleurd te worden. Vooral een lange border van rond de 13 meter lang en een meter breed ziet er niet uit. Nu staan er wat tulpen maar voor de rest is het gewoon kale grond. Natuurlijk groeit er niets anders dan onkruid en nu zou ik hier graag een mooie border van maken. Helaas is mijn kennis nihil en hoewel er veel info te vinden is zie ik door de bomen het bos niet...

Hoe pak ik dit aan? Het is een tussen aarde en kleiachtige grond dat hoofdzakelijk in de schaduw staat behalve in de zomer als de zon hoog staat. Kunnen jullie me wat tips geven? Het liefst wil ik vlug resultaat. Ik bedoel dat het geen drie jaar duurt eer ik een deftige border heb. Een jaartje is dat realistisch?

Alvast bedankt voor de moeite en hopelijk weten jullie raad met mijn armzalige border! Ik wil gerust een foto plaatsen als je het eens wil zien.

Vriendelijke groeten,
Ann-Sophie

woensdag 11 maart 2015 - 22:20
Arico

Arico

Als je nieuw bent in tuinieren is alle begin moeilijk en kan de keuzen inderdaad overweldigend zijn. Wat je eerst moet bepalen is de ondergrond en standplaats van je border (dus zand/leem/klei en hoeveel uren per dag de zon er op staat). Ik denk dat bij jou lichte schaduw tot halfschaduw betreft.

Vervolgens kan je je plantenkeuze daar op af stemmen. En wil je toch planten die het in wat beter gedraineerde grond goed doen kan je je kleïige grond altijd mixen met scherp zand en compost.

donderdag 12 maart 2015 - 08:16
Red_Wine

Red_Wine

Alvast bedankt voor de moeite om te antwoorden en voor de tip! Ik zal eens op zoek gaan.

Groetjes,

Ann-Sophie
maandag 16 maart 2015 - 21:45
Red_Wine

Red_Wine

Schets border. Wat denk je?

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 18 maart 2015 - 23:21
Red_Wine

Red_Wine

Dit zijn de boompjes en plantjes op foto.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 18 maart 2015 - 23:25
Red_Wine

Red_Wine

Oei het staat op zijn kop

Ik heb dus voor het volgende gekozen want het lijkt waarschijnlijk niet echt duidelijk nu.

- drie boompjes: Salix intagra (links, midden en rechts
- roze hortensia: tussen boompje 1-2 en 2-3
- carex irish green (klein siergras): nabij boompje (1, 2 of drie stuks bij boompje, ik twijfel) aan de voorkant van de border
- vrouwenmantel: tussen de carex vooraan de border
- monnikskap: telkens rechts van boompje een beetje naar achteren (want giftig)
- miscantus sinensis malepartus (hoog siergras met pluim): achter boompje, tegen omheining (die er wat slordig bijstaat), nu drie links achteraan maar eventueel meer?
- vinca minor: als kleine bodembedekker tussen hortensia, boompjes, monnikskap, siergras

Tussenin zou ik dan wat bloembolletjes kunnen planten.

Zou dit te doen zijn? Voor een groentje

Groetjes!
woensdag 18 maart 2015 - 23:36
Red_Wine

Red_Wine

Zo ziet het er nu uit.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 19 maart 2015 - 13:04
Red_Wine

Red_Wine

Ondertussen heb ik het plan al aangepast... De border zal ik wat breder moeten maken want anders zal het niet lukken vrees ik.

Het foto van het plan post ik straks. Hier de uitleg:

- aan de rand van het gras: siergras carex irish green en armeria roze telkens afgewisseld
- Daar achter witte monnikskap
- drie maal het boompje salix integra: links, in het midden en rechts
- ergens bij de boompjes: mengeling van witte en roze bolhortensia
- tussen de hortensia's staan er hosta's (groen blad met wit randje)
- aan de omheining die ik wat wil verbergen: miscanthus sinensis malepartus

Plaatsjes ertussen eventueel nog aronskelk / vinca minor tussenin als bodembedekker




donderdag 19 maart 2015 - 15:02
Red_Wine
donderdag 19 maart 2015 - 15:03
Carib

Carib

Als je dit wil planten in die border kun je de helft van je gras omspitten. Hiervoor heb je toch gauw 2,5 meter diepte nodig en dan is het nog krap als alles goed groeit. Miscanthus neemt al snel 1 meter in beslag. Een beetje hortensia ook. De armeria lijkt me niet geschikt want een volle zonliefhebber. Zet de hosta's vooraan. Persoonlijk vind ik het om en om planten een beetje ouderwets, maar smaken verschillen. Ik zou zelf de planten in groepjes planten. Ok nog een bodembedekker ertussen lijkt me echt teveel van het goede.
donderdag 19 maart 2015 - 16:06
Red_Wine

Red_Wine

Ja Je hebt volkomen gelijk. Ik kan wel een beetje gras weg doen maar niet zoveel. Ik heb het een beetje te groots gezien.

Maar, ondertussen heb ik wel een ruimer beeld van wat er allemaal van aanbod is.

Bedankt voor je mening!
vrijdag 20 maart 2015 - 07:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon