menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lage bodembedekkers voor aanleg tuinpad

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

De grondwerken hier zijn bijna rond. Ik droom van een stel tuinpaden van stapstenen met daartussen en daarrond lage bodembedekkers. In totaal gaat het ruwweg om 100m tuinpad.

Aan de voorkant van het huis liggen momenteel kiezelpaden met veel onkruid tussen op vrij arme en droge zandgrond. Dat is de zuid-oost kant.
De rest van de tuin heeft eind december over gelijkaardige arme en droge zandgrond een laag zwarte grond gekregen waar je zowaar regelmatig regenwormen in kan terugvinden.

De achterkant is eerder schaduw, de rest zon tot halfschaduw.

Ik ben nu op zoek naar lage bodembedekkers om bij die stapstenen te planten. Mijn voorkeur gaat uit naar vaste planten die eetbare delen hebben en/of interessant zijn voor bijen/vlinders/vogels/... Uiteraard zou het leuk zijn als ze (bijna) het jaar rond wat interessants te bieden hebben. Als ze ook nog min of meer resistent zijn tegen konijnen, woelzuimen en/of slakken, wordt het helemaal mooi.

In de mate dat ze ergens vindbaar zijn, staan deze momenteel op het verlanglijstje:
- Thymus praecox (kruiptijm) - zon
- Oreganum vulgare 'Compactum' (oregano) - zon, halfschaduw
- Ajuga reptans (zenegroen) - halfschaduw, schaduw
- Arctostaphylos uva-ursi ‘vancouver jade’ (beredruif) - zon, halfschaduw
- Campanula portenschlagiana (klokjesbloem) - zon, halfschaduw
- Cornus canadensis (kornoelje) - halfschaduw, schaduw
- Cotoneaster procumbens ‘Queen of Carpets’ - zon, halfschaduw, schaduw
- Waldsteinia (goudaardbei) - zon, halfschaduw, schaduw
- Acaena microphylla (Stekelnootje) - zon, halfschaduw
- Chamaemelum nobile 'Treneague' (loopkamille) - zon
- Eremogone acerosa (zandkruid) - zon

Hebben jullie bedenkingen bij dit plan? Suggesties voor andere planten? Tips voor de aanleg? Ervaring met gelijkaardige tuinpaden?
vrijdag 6 maart 2015 - 23:30
leerling

Leerling

@pplakke
Klaver ben ik inderdaad ook aan het overwegen, maar dan eerder in het stukje tuin waar het kleinfruit staat.
zaterdag 7 maart 2015 - 23:21
tuvri

Tuvri

Misschien zit hier nog iets bij naar je zin?
Amerikaanse toptien bodembedekkers....

Sedum 'John Creech'
Elfin Thyme
Lotus Comiculatus 'Plenus'
Wooly Thyme
Mazus Reptans 'Purple'
Blue Star 'Creeper'
Irish Moss
Scotch Moss
Ajuga x 'Chocolate Chip'
Lysimachia 'Golden Creeping Jenny'

Groetjes en succes, Gidi
vrijdag 20 maart 2015 - 02:45
renate67

Renate67

Kruiptijm lijkt me in ieder geval geschikt,
Ik weett niet of oregano compactum echt compact blijft?? De oregano in mijn tuin woekert nogal wordt tijdens bloei 30-40 cm hoog (wel leuke bloem, ruikt heerlijk, lekker in eten en zeer geliefd bij bijen en vlinders.
Ik denk dat je de verschillende planten per soort een flink stuk pad moet geven anders zullen de sterkere de minder groeikrachtige en/of lagere (zoals bv de kruiptijm) overwoekeren .
Ik ken ze lang niet allemaal, maar goed nadenken uitzoeken hoe snel ze zich uitbreiden anders blijf meerdere keren per jaar bezig op je stapstenen weer vrij te maken (tenzij je de planten over de stapstenen laat groeien en over de planten heen loopt, ik weet niet wat de bedoeling is)
Een mooie niet te snel groeiende is nog de kruipplox, houdt van zon (is niet veel aan in de winter).
Er zijn ook zodenvormende lage anjers met mooi blauwgroen blad, zijn ook (tenzij erg strenge vorst) in winter mooi
De Cerastium tomentosum = Hoornbloem Het blad is zilvergrijs. Witte bloemen
zaterdag 28 maart 2015 - 11:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon