menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wisselteelt broeikas

Tuinboertje

Tuinboertje

Hallo allemaal,

Het forum doorzocht op wisselteelt in de broeikas. Zoek ik verkeerd ? OK, ik vroeg me af wat andere broeikas gebruikers doen met de grond in de broeikas ten aanzien van wisselteelt ? Ik kweek elk jaar komkommer, tomaten en pepers / paprika's in de kas. Wat ik voorheen deed: elk jaar de plek wisselen maar dat kan ik telkens hoogstens 2 meter opschuiven want zo groot is de te gebruiken grond in de kas nu ook weer niet, ongeveer 6 x 1 meter totale lengte. Ben benieuwd hoe jullie dit doen ?
Elk jaar de grond vervangen ? Om jullie een idee te geven hierbij een foto van de kas. Langs de ramen zie je links en richting de muur een strook grond van ongeveer een meter breed liggen. De rest is terras waar we een zitje hebben.

Tuinboertje

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 22 februari 2015 - 11:55
Tuinboertje

Tuinboertje

Niemand een idee ?
maandag 2 maart 2015 - 18:50
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar het lijkt mij dat zelfs als je wisselteelt toepast met de door jouw genoemde gewassen dat je op een gegeven moment problemen krijgt met de opbouw van ziektekiemen (pathogenen) in de grond. Tomaat, paprika en hete pepers behoren allen tot de nachtschadeachtigen (Solanaceae). Jaar in , jaar uit deze planten op de zelfde grond verbouwen leidt m.i. bijna zeker tot ziekteproblemen.

Bij wisselteelt in een vollegronds groentetuin volgen planten uit compleet verschillende plantenfamilies elkaar op (bijv. wortelgewassen -->peulgewassen-->koolgewassen etc). Ook professionele kwekers van groentes in de volle grond doen dit.

Hoe zit het dan met de beroepskwekers van tomaten etc. in kassen? Die hebben hun planten staan in substraten die na de teelt worden weggedaan. Ook komt het voor dat de grond wordt ontsmet met chemische middelen of met stoom.

Ik zou na een aantal jaren de grond vervangen door nieuwe, schone grond.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 3 maart 2015 - 11:21
jdcoster

Jdcoster

Voor zo'n kleine serre is de grond vervangen trouwens relatief vlug gedaan. Nu kun je er eventueel eerst nog slaplantjes in zetten of aardbeien of binnen een tweetal weken een rij struikboontjes maar de beste vruchten voor zo'n serretje blijven nog altijd ieder jaar tomaten en paprika's. Dat loont het meest en al de rest kun je ook evengoed buiten kweken.
Ik zou dus iedere één of twee winters die grond uitgraven en vervangen door grond van ergens uit de tuin, gemengd met (fijne) compost.
dinsdag 3 maart 2015 - 17:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon