menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg grote border.

Ga naar meest recente reactie

Woumen

Woumen

Nu de voortuin af is en zijkant is het tijd voor de achtertuin.
Deze week de constructie gezet en leibomen geplant. Ook de afboording met Ecolat zit in de grond, leuk en makkelijk om mee te werken trouwens. Binnen drie weken wordt de border beplant. Eerst verlichting, tuinhuisje komt links en in het midden een apero terrasje in een cirkelvorm.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
zaterdag 14 februari 2015 - 13:14
Woumen

Woumen

Wat een gedoe om een foto te plaatsen. Wordt steeds doorgelinkt naar free image hosting die de foto ofwel mega groot zet of zoals hierboven met de link half zichtbaar.

Ik ga meerdere foto's plaatsen van de aanleg met de plantnamen.
Ik heb destijds hier veel tips gekregen voor de aanleg van mijn voortuin en wil jullie dit tuinwerkje dan ook niet onthouden.
De leibomen zijn een peersoort waar witte bloempjes aankomen.
De border zal uit een combinatie van siergrassen en vaste planten bestaan waarbij van achteren hoog naar voren toe laag zal gewerkt worden.
zaterdag 14 februari 2015 - 13:29
zuurtje

Zuurtje

Leuk dat je het forum er bij, blijft betrekken, succes!
zaterdag 14 februari 2015 - 14:14
Plantadvies

Plantadvies

De leibomen zien er op die plek heel goed uit. Het uitzicht aan de rechterkant behouden is een uitstekende oplossing. Net een levend schilderij. De ronde border zou ik nog eens over nadenken. Als je terug kijkt naar je huis past eerder een strakke indeling. Maak de tuin niet in 1 x overzichtelijk. Dan is de spanning weg. Ik en benieuwd naar nog meer foto`s.
zaterdag 14 februari 2015 - 19:29
pplakke

Pplakke

is die doek voor altijd of komt er ooit nog een haag ?

zondag 15 februari 2015 - 10:38
Woumen

Woumen

Er komt geen haag maar wel een wilgentenen schutting ervoor om het zicht van de draadafsluiting weg te nemen. De buren stonden erop om een draadafsluiting te zetten en omdat ze de helft betaalden ben ik voor de lieve vrede meegegaan. Een haag zou teveel plaats innemen en klimop vraagt teveel onderhoud. Veel alternatieven zijn er niet en zo'n wilgentenen schutting past mooi tussen de leibomen en draadafsluiting.

zondag 15 februari 2015 - 12:47
Woumen

Woumen

@plantadvies
Ik heb idd een strak huis met rechte vormen maar om het niet allemaal in rechthoekjes en vierkantjes aan te leggen probeer ik het wat te breken met ronde vormen doch strak aangelegd.
Mijn voortuin is ook zoiets,

Foto is een jaar na aanleg en zijn de miscanthussen tussen de verbena's nog niet zichtbaar. Ik neem komende zomer nog eens nieuwe foto's.
zondag 15 februari 2015 - 12:59
Woumen

Woumen

Afgelopen vrijdag is de border aangeplant.
De hoek is opgevuld met prunus in verschillende groten, eens wat groter worden deze dan in een golvende vorm geschoren. Langs de afboording staat zwart siergras, erachter een groep van phlox en salvia memorosa. Naar achteren toe werd verbena "white spires" aangeplant en vooraan in de kleine cirkel staat miscanthus zebrinus. Ik poste nog een foto om alles duidelijker te maken.
dinsdag 31 maart 2015 - 04:47
wilma*15

Wilma*15

Het ziet er in ieder geval wel heel mooi en rustgevend uit.
Zeker in combinatie van het huis.

Inderdaad zou ik de ronde terras nog eens over bedenken.
Al begrijp ik je denkwijze maar er zijn ook andere mogelijkheden om die iets te doorbreken.
Ik zou eerder de border dan in wat rondere vormen aanleggen.

Ben benieuwd naar de foto's.

Groetjes
zondag 5 april 2015 - 18:11
Woumen

Woumen

Bedankt.
Ik zal volgende week foto's plaatsen.
Nu bezig met een leverancier te zoeken van wilgentenen voor mijn schutting te bouwen.
Tegen half mei zou alles af moeten zijn.
zondag 5 april 2015 - 18:39
Woumen

Woumen

De foto's.
Buiten de prunus zijn het allemaal jonge plantjes en is er nog niet veel te zien.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 7 april 2015 - 18:32
Woumen
dinsdag 7 april 2015 - 18:34
Woumen
dinsdag 7 april 2015 - 18:57
Woumen
dinsdag 7 april 2015 - 19:03
Woumen

Woumen

Update van mijn border.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 24 juni 2015 - 16:01
Woumen

Woumen

Nu hopelijk recht.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 24 juni 2015 - 16:02
Woumen

Woumen

Bovenaanzicht.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 24 juni 2015 - 16:04
Woumen

Woumen

Tuinhuis moet ik nog schilderen met lichtgrijze lazuur/beits.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 24 juni 2015 - 16:06
Woumen

Woumen

Zicht vanop het zonneterrasje met vuurschaal voor de kille avonden

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 24 juni 2015 - 16:08
Woumen

Woumen

De witte ploxen beginnen ook stilaan uit te komen.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 24 juni 2015 - 16:10
Woumen

Woumen

Excuses om iedere foto afzonderlijk te posten maar op een andere manier via die Free image hosting lijkt het niet te lukken.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 24 juni 2015 - 16:13
Woumen

Woumen

Alles begint nu goed te groeien met de regen van afgelopen week. De verbena's, ploxen en slangengras beginnen goed uit te komen. De Zebrinussen in het kleine cirkeltje vooraan komen wat achter omdat die later in bloei komen. Ik zal nog een foto posten met de verlichting aan s'avonds en met de lounge zeteltjes die nog moeten binnenkomen. Het tuinhuis moet ik ook nog verder schilderen, nu is enkel de dakrand geschilderd. Benieuwd hoe het er binnen een tweetal jaar zal uitzien eens de planten wat groter zijn en de prunussen in model geschoren.
Op naar het volgende, een spiegelvijver langs mijn terras of wordt het toch een zwemvijver
woensdag 24 juni 2015 - 16:22
Woumen

Woumen

Sfeerbeeldje.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 30 juni 2015 - 00:39
Woumen

Woumen

De laatste.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 30 juni 2015 - 00:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon