menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Drainage aanleggen

Ga naar meest recente reactie

Thefizyx69

Thefizyx69

Hallo,
Bij mij in de tuin heb ik kleigrond met op 1,5m diepte een leemlaag.
Hoe diep die leemlaag is weet ik niet. Moet ik nog eens voor boren.
Horizontaal draineren kan ik niet omdat ik geen afvoer ervoor heb.
Ik had gedacht om verticaal te draineren(als de leemlaag niet oneindig diep is natuurlijk).
Ik zou boren en dan een pvc afvoerbuizen verticaal steken en een elleboog eraan om zo m'n drainagebuizen horizontaal erop aan te sluiten. Is dit een goeie oplossing of niet.
Mvg
dinsdag 27 januari 2015 - 18:48
Tuinprins

Tuinprins

Ik snap het niet helemaal ... (ben Hollander!)

Je wilt verticaal draineren maar dan zeg je dat je de drainagebuizen er horizontaal op wilt aansluiten.

Verklaar U nader!


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 27 januari 2015 - 21:43
Patrikc

Patrikc

Is het de oorspronkelijke bodem, of zijn er ingrijpende grondwerken geweest ?

Waarom wil je draineren ? Deze winter is het overal veel natter dan normaal, op zware kleigrond zal dat nog erger zijn. In deze toestand blijf je van kleigrond gewoon beter af.

Wil je regenwater afvoeren of grondwater draineren ?

Ik denk zowiezo dat in het dicht bij zee en dus laaggelegen Lissewege draineren zinloos is...
dinsdag 27 januari 2015 - 22:21
Tuinman65

Tuinman65

Ik snap ook niet wat vraagsteller bedoelt en daar moet je gene Hollander voor zijn .
Vlamingen zijn zeker in dit geval niet slimmer

Leo
dinsdag 27 januari 2015 - 22:47
Thefizyx69

Thefizyx69

Ik wil boren tot door de leemlaag. Daar verticaal een pvc buis inzetetten en een elleboog van 90gr opzetten en daar aan een drainagebuizen koppelen die dan zo het water afvoert via de buis in de grond. Het is originele grond. Dat doe ik natuurlijk als de grond droger is. Nu is geen optie met klei dat weet ik ook. Via de regenput afvoeren is geen optie(vuil water). De tuin moet ook nog 10cm opgehoogd worden met teelaarde. Maar meng ik dat onder de klei of leg ik het er gewoon bovenop na het frezen? Tuin ligt namelijk wat lager dan de buren en het water steekt op bij mij. De tuin is jarenlang verwaarloosd door vorige bewoners. Toen ik het kocht was het een wildernis. Nu wil ik de tuin heraanleggen. Ook voor de ganzen achteraan. Want doordat het water niet goed weggaat en er steeds water opkomt gaat het gras kapot en is het een modderpoel elk jaar opnieuw.

Grtz
woensdag 28 januari 2015 - 08:00
Patrikc

Patrikc

Waar ligt het probleem, overal of bij de ganzen ?
En wat bedoel je met 'elk jaar opnieuw' ? Elke winter opnieuw ?

Een ganzeweide op kleigrond mag je draineren of proberen te draineren zoveel je wil, dat zal in de winter altijd een modderpoel worden, als de grond nat is blijf je van kleigrond beter af, maar dat krijg je die ganzen natuurlijk nooit wijsgemaakt.
woensdag 28 januari 2015 - 11:59
jdcoster

Jdcoster

Is er daar echt geen afvoerputje aan de tuinkant waar je drainagewater kunt naartoe leiden?
Zijn er geen grachtjes aan of rond de perceelsgrens?
Is fors ophogen een optie, in combinatie met dan ook weer een geforceerd lager gelegen (vijver of moeras)gedeelte?
Ik geloof immers niet in verticale drainage in die polderklei. Als je al onder die kleilaag geraakt en er daar leemgrond onder zit, is deze ook geen voorbeeld van ''waterdoorlatendheid'.
Hoe groot is dat perceel dan wel?
Kun je daar foto's van plaatsen?
woensdag 28 januari 2015 - 18:39
Thefizyx69

Thefizyx69

M'n tuin is 50 m diep en 6 m breed. Kan max 35cm die horizontale drainage leggen want de overloop van de regenput zit maar 40 diep. En 35 diep drainage is normaal gezien te weinig. Natuurlijk met het 10 cm ophogen zou het 45cm zijn. Maar je leest overal dat je 60 zou moeten hebben. Heb er wel aangedacht om het toch horizontaal te doen maar weet niet of dat goed zal zijn. Vanaf ik een foto heb zet ik het erop. Ziet er niet uit nu maar moet volledig aangelegd worden opnieuw. Een gracht is er 80meter achter mijn tuin voorbij de boer zijn weide waar er hooigras groeit

Mvg
woensdag 28 januari 2015 - 19:13
Bombycilla

Bombycilla

Lees dit eerst eens.

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/geheel/11286 https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/geheel/11286


als je dit gelezen hebt kun je denk ik concluderen dat verticale drainage zinloos is
vrijdag 30 januari 2015 - 09:58
Thefizyx69

Thefizyx69

Hallo,
Bedankt voor de link van de site. Verticaal draineren is idd geen optie als de grondwaterstand altijd hoog staat. Het zal dan maar horizontaal worden op 40cm.

Grtz
vrijdag 30 januari 2015 - 11:00
jdcoster

Jdcoster

Een voorwaarde voor de goede werking van de drainagebuizen zal zijn dat dat er, in de sleuf rond de buizen, grof zand wordt aangebracht en de sleuven verder tot aan de oppervlakte gedicht worden met een goed doorlatende grond. Onderschat dit vooral niet.
De gemeentediensten hebben hier op het terrein, afgebeeld op mijn foto op de onderstaande link, op die manier een drainagebuis ingebracht met tamelijk goed resultaat. Ondanks de vele neerslag van de laatste dagen kon ik deze week in de bovenlaag al min of meer harken.
Als je de grond toch ophoogt is het meteen ook een goede gelegenheid om royaal (Vlaco)compost in de bovenlaag te vermengen.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&tid=58727
vrijdag 30 januari 2015 - 13:45
Thefizyx69

Thefizyx69

Had ik idd al gelezen dat je de sleuven moet voorzien van grof zand. M'n bedoeling is een frees te huren bij boels die 60cm diep freest om alles mooi los te maken. Heb ongeveer 30 kubiek nodig om m'n tuin te verhogen en had gedacht om eerst 15kubiek compost door de bovenlaag te werken voor ik de teelaarde er op doe.
vrijdag 30 januari 2015 - 16:23
Tuinman65

Tuinman65

Jij gaat een frees huren die 60 cm diep freest?
Waar denk je die te vinden?
Als ik je een goede raad mag geven, contacteer eens een serieuze grondwerker want met een frees kan je voorlopig niks doen.
Je tuin moet voldoende diep (50 cm minimum) gespit worden.
Tegelijkertijd die aanvoergrond en compost toe voegen en die compost kan je infrezen met een machine die je kan gaan huren.
Er zijn ook grondleveranciers die een mengeling verkopen van grond/compost 50/50.
Als je nog vragen hebt dan doe je maar en doe vooral geen grondwerken in klei wanneer het te nat is.

Leo
vrijdag 30 januari 2015 - 22:45
jdcoster

Jdcoster

Ik had ook al mijn bedenkingen bij 'frezen tot 60 cm diepte'.
Misschien eens uw licht opsteken bij het bedrijf Franco in de Canadezenstraat voor prijs en advies over de aanvoer van teelaarde en de aanpak. Ze zullen ook wel een minigraafmachientje hebben denk ik... .
vrijdag 30 januari 2015 - 23:47
Thefizyx69

Thefizyx69

Heb idd mis gekeken was de werkbreedte ipv diepte. Hehe
Moeten de uiteinden altijd uitsteken of kan men ook alles onder de grond leggen van de buizen?
Zal eens m'n licht opsteken bij Franco en vragen hoe of wat over de aanpak?
Is 10cm doorsnee genoeg als buis of neem ik een grotere maat?
Mvg
zaterdag 31 januari 2015 - 13:13
Tuinman65

Tuinman65

,
Leo
zaterdag 31 januari 2015 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon