menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid tussen waldsteinia ternata

Ga naar meest recente reactie

Fienc

Fienc

Hallo

Wij hebben veel onkruid tussen onze recent aangeplante waldsteinia ternata. Het onkruid lijkt erg op de bodembedekker en het is daardoor moeilijk om het onderscheid te maken.

Iemand een idee waarmee we dit onkruid zouden kunnen besproeien?

Alvast van harte bedankt!
zondag 28 december 2014 - 15:07
jdcoster

Jdcoster

Nooit leren wieden????
zondag 28 december 2014 - 18:03
Fienc

Fienc

Haha, u bent een echte grapjas. Het is makkelijk he, mensen belachelijk maken als je ze niet rechtstreeks ziet.

Maar bedankt, het was een aangename kennismaking met dit forum. Doe zo voort...
zondag 28 december 2014 - 19:19
deHaan

DeHaan

Wieden/plukken/trekken is de boodschap.
zondag 28 december 2014 - 21:06
Wannus

Wannus

Het kan ook zijn in plaats van onkruid dat het uitlopers zijn van het plantje ,
als je zegt dat je geen verschil ziet . De perkjes die ik geplant heb in het
voorjaar zijn al volledig dichtgegroeid . Ik gebruik veel plantjes per
vierkante meter , veel meer als aangegeven . Op die manier heb je
minder onkruid , en is het sneller toe .
zondag 28 december 2014 - 21:23
Tuinman65

Tuinman65

Heel waarschijnlijk zijn het onkruid boterbloemen en die bladeren lijken op Waldsteinia. Ook het bloempje lijkt er op.
Het is raar maar die groeien blijkbaar graag samen want dat gebeurt heel vaak.
Behandelen met een produkt kan niet. Best uitsteken met een mes want wieden kan in dit geval niet. Dan breek je alleen maar het bovengrondse af en volgende week staat het er terug.
Als je goed kijkt lukt het wel om het onderscheid te maken.

Leo
zondag 28 december 2014 - 22:27
jdcoster

Jdcoster

Mensen die denken dat de scheikundige nijverheid ieder tuinprobleempje à la carte kan oplossen vind ik eigenlijk ook grappig hoor. ik moest al weer even grijnzen en wilde u dan aan het denken zetten.
Misschien met te weinig woorden, maar dat was niet nodig want er gingen nog wel meer reacties komen.
Intussen zult u, met wat meer uitleg van de ernstige mensen, wel al begrepen hebben dat u dat handmatig zult moeten verwijderen.
maandag 29 december 2014 - 00:17
svoffel

Svoffel

@jdcoster,

Het zal inderdaad verkeerd verstaan zijn, nieuwe mensen die het forum niet goed kennen verstaan soms de humor niet.

Ik hou er wel van, zo af en toe een grap.

Ook lees ik graag het commentaar waar soms heel veel leven in zit



groetjes
maandag 29 december 2014 - 13:01
svoffel

Svoffel

Oeps, ga na Nieuwjaar weer naar school om zonder fouten te leren schrijven
maandag 29 december 2014 - 13:03
zuurtje

Zuurtje

Svoffel: je kan toch "wijzig " aanklikken" en het verbeteren
maandag 29 december 2014 - 14:12
svoffel

Svoffel

Inderdaad zuurtje, nu heb ik dat gezien dank zij jou hihi.

maandag 29 december 2014 - 18:06
Bombycilla

Bombycilla

Joel trek het je niet aan dit mens reageert vaak zo op fora,
dinsdag 30 december 2014 - 10:39
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Kan zijn Dirk, maar dit komt heel vaak voor , boterbloemen die zich nestelen tussen Waldsteinia. Ik heb daar ook geen verklaring voor. Wie wel?Maar hopelijk, terwijl ik zuurstof ingepompt krijg, hebben sommige mensen hier toch weer iets aan. Leo
dinsdag 30 december 2014 - 22:46
jdcoster

Jdcoster

Om moeilijke onkruiden met zich verspreidende wortels van tussen dichte beplanting te 'wieden' heb ik een kleine drietand met een handvat. Dat gaat goed en schendt ook de er tussen zittende bloembollen weinig of niet.
Steller van deze topic had beter een foto geplaatst.
We horen er niets meer van trouwens

@tuinman
Ik wens u van harte beterschap.
woensdag 31 december 2014 - 00:14
Tuinman65

Tuinman65

Bedankt Joel en een voorspoedig jaar gewenst en ook aan alle forumvrienden.
Leo
donderdag 1 januari 2015 - 23:34
Bombycilla

Bombycilla

Jij ook Leo en beterschap,hopelijk niets ernnstig
vrijdag 2 januari 2015 - 13:42
Polplastron

Polplastron

De vraagsteller is ondertussen met de noorderzon verdwenen. Jammer dat mensen vragen stellen als ze enkel de antwoorden willen horen waar ze zelf op gehoopt hadden!
vrijdag 2 januari 2015 - 16:20
Tuinman65

Tuinman65

Veel beterschap zit er niet in Dirk.
Erger voorkomen is het enige wat ik kan doen.
En ja Pol, het gebeurt hier wel vaker dat vraagstellers met de noorderzon verdwijnen zonder een wederwoordje.
Leo
vrijdag 2 januari 2015 - 23:41
Bombycilla

Bombycilla

Oei dat klinkt niet best Leo ! sterkte ermee
zaterdag 3 januari 2015 - 19:00
Tuinman65

Tuinman65

Bedankt Dirk.

Leo
zaterdag 3 januari 2015 - 22:28
Fienc

Fienc

Nee hoor, ben zeker niet verdwenen. Heb jullie 'gesprekken' van ver gevolgd.

Helaas nog geen tijd gehad om erop,in te gaan (wegens persoonlijke medische redenen).

Bedankt voor de interessante feedback. Van zodra het mogelijk is voor me zal ik beetje bij beetje wieden.
zaterdag 3 januari 2015 - 22:33
Polplastron

Polplastron

Van zodra het mogelijk is voor me zal ik beetje bij beetje wieden.

Er zal inderdaad niets anders opzitten in dit geval. Overigens is dat voor de meeste andere zaken ook de beste oplossing hoor, maar dat is een geheel andere discussie .... Fijn dat je er nog bent!
zondag 4 januari 2015 - 06:25
miekehe

Miekehe

Even dit topic opnieuw opstarten met een foto.

Begin dit jaar werd nieuwe waldsteinia ternata aangeplant. Nu is het alsof een soortgelijke minder mooie plant (iets bleker, iets hoger en gelijk minder bloemetjes) alles aan het overwoekeren is.

Enig idee wat dit is? Nieuwe scheuten of een onkruid/andere variant?

Verwijderen door selectief te wieden gaat niet want de plant groeit enorm snel en net zoals de donker groene waldsteinia ternata met zeer veel wortelgroei.


Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 18 december 2015 - 11:37
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

De foto is erg onduidelijk maar dat zouden boterbloemen kunnen zijn. Als dat zo is dan zijn er twee mogelijkheden:
- De zaak laten zoals ze is want als ik dat worteldoek bekijk is esthetiek daar niet erg belangrijk ... .
-Of dat stukje heel binnenkort volledig rooien, met een viertand alle wortels eruit halen, de planten uiteenrafelen om de Waldsteinia te sparen en die 'stekken' onmiddellijk weer aan planten. Zo vertrekt u volgende lente met een proprere lei. Als u dan geregeld en op tijd ingrijpt zal dat stukje in minder dan twee jaar volledig dicht groeien en verder onkruid onderdrukken.
Belangrijk hierbij is 'geregeld en op tijd' want u kunt mij niet wijs maken dat zo'n zode boterbloemen er in enkele maanden gekomen is.
vrijdag 18 december 2015 - 12:40
miekehe

Miekehe

Bedankt, voor de info.
Ik kan het u misschien niet wijs maken, maar het is nochthans zo. De tuin is volledig opnieuw aangelegd begin dit jaar


Op de worteldoek komt nog schors. Als er nog andere methodes zijn dan rooien hoor ik het graag!
vrijdag 18 december 2015 - 15:03
Carib

Carib

Eens met Jdcoster. Ik heb hier een stuk Waldsteinia dat grenst aan de berm en voor ons nogal uit het zicht ligt. Daar is op een bepaald moment vanuit de berm kweekgras ingeslopen. Dat heb ik weliswaar een paar jaar onder de duim proberen te houden door uitplukken, maar dat lukt onvoldoende, want een wortelonkruid, net als kruipende boterbloem. Een maand geleden heb ik het aangetaste gedeelte opgerooid, alle kweek eruitgepeuterd en jonge schone stukken Waldsteinia teruggeplant. Kwestie van een klein uurtje werk, want de Waldsteinia is heel eenvoudig op te rooien. Wel zorgen dat er in de grond geen stukken boterbloem achterblijven, want ieder stukje wordt weer een nieuwe plant. In het voorjaar heel alert zijn en dan eventuele overgebleven 'insluipers' meteen met een aspergesteker verwijderen.
vrijdag 18 december 2015 - 16:24
jdcoster

Jdcoster

Dan moeten er zeker nogal wat wortels van de boterbloemen in de grond blijven zitten zijn denk ik. Niet getreurd, het lijkt mij geen grote oppervlakte. Dat klusje zal snel geklaard zijn en u gaat nauwelijks plantmateriaal verliezen.
De lessen die men er uit moet trekken zijn:
Grondig kuisen voor het aanplanten. en bij het eerste beetje onkruid al onmiddellijk ingrijpen.
Voor dat u eraan begint goed eerst goed kijken naar het verschil in de wortels en het groen er aan laten om het verschil te blijven zien.
Veel succes
vrijdag 18 december 2015 - 17:30
miekehe

Miekehe

ok, doen we.
Merci voor de reactie
zaterdag 19 december 2015 - 14:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon