menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mos in gazon

Ga naar meest recente reactie

Javamatic

Javamatic

Benenden de 10 graden groeit het gazon bijna niet meer. Gedurende de wintermaanden zien we mos in gazon echter wel gewoon doorgroeien.
Ik vroeg me af of er een middel bestaat om mos in gazon te bestrijden en dat
ook bruikbaar is op lagere temperaturen ( bv tussen 0 en 5 graden).

(De meeste bestijdingsmiddelen moeten worden toegepast bij een temperatuur boven de 10 graden. )

Misschien bestaat er ook een besrijdingsmiddel tegen onkruid in gazon en dat ook bruikbaar is op temperaturen tussen de 0 en 5 graden.
woensdag 26 november 2014 - 09:44
WielS

WielS

Ferromel 20 kan men gebruiken door het te strooien of te spuiten.
Ik gebruik het met succes.
woensdag 26 november 2014 - 10:04
Javamatic

Javamatic

Dank voor uw suggestie. Het gaat hier om een product met ijzersulfaat als werkzame stof. Het product is effectief, echter nadeel is dat ijzersulfaat schadelijke neveneffecten heeft voor de grondkwaliteit. Het verstoort het evenwicht voor een goede voedingsbodem voor het gras. Het vernietigd ook bacterien en ander bodemleven dat nodig is voor een goede voedingsbodem voor het gazon.
donderdag 27 november 2014 - 08:49
Polplastron

Polplastron

Een aantal "ecologische" tips om mosproblemen aan te pakken:

1) Accepteer dat op plekken waar het gras niet goed groeit (omwille van slechte bodem, te weinig zon, etc.) het mos altijd de overhand zal krijgen.

2) Indien de plek wel goed is, maar het mosprobleem jaarlijks terugkomt is verticuteren in het voorjaar of de viltlaag van je gazon uitkammen een goed idee. Dit "doodt" het mos niet, maar het dunt het wel even uit. Als je vervolgens bemest met een stikstofrijke, organische meststof (niet geheel ecologisch inderdaad) zoals o.a. een "Gazonstart" schiet het gras sneller door dan het mos en heb je een kans dat het probleem tot en met het najaar "verholpen is. Natuurlijk moet je dit ieder jaar herhalen. (De stikstofrijke meststof wordt ook enkel in het voorjaar gegeven, daarna gebruik je gewone gazonmeststof)

3) Je gras minder kort maaien zorgt er ook voor dat je grassprieten een ondoorlaatbaar tapijt vormen waarin mos minder kans krijgt.

Groeten,

Pol
zondag 30 november 2014 - 18:49
Esem

Esem

Vooral dat laatste wat pol schrijft.
Bij de laatste keer dat je maait, laat het gazon lang genoeg, zodat het mos minder licht krijgt om door te groeien.
Wat je ook kan doen om mos te verminderen in je gazon is zowel in het voorjaar als in het najaar je gazon eens te verticuteren.!!!!!!

Alle beetjes helpen om een mooi gazon te bekomen.

Strooi eens je gazon vol met compost ongeveer een halve cm. dik de regen en regenwormen doen de rest.
Je zal zien dat je gazon sterker wordt en zo het mos minder kans krijgt om weeldering te gaan tieren.

Gr Eddy
maandag 15 december 2014 - 17:49
Javamatic

Javamatic

Ik heb nu een product op basis van ijzersulfaatanhydride (Bevat: dinatrium-EDTA 43,5 % en ijzersulfaatanhydride 30 %) Naam product ; BSI Empress Garden / tegen mos)

Het zou niet agressief zijn voor het bodemleven staat in de beschrijving.


Misschien Is dit een goed alternatief voor ijzersulfaat ?
zondag 29 maart 2015 - 21:03
jdcoster

Jdcoster

En ... heb je het gras nu al al bemest? Dat is namelijk veel belangrijker.
maandag 30 maart 2015 - 09:50
baloe

Baloe

Javamatic: anhydrides betekent hier (meestal) dat het kristalwater onttrokken is, maar heeft geen invloed op de reactiviteit. FeSO4.5H20 is de normale vorm en wil gewoon zeggen dat het ijzersulfaat molecule in een kristalrooster zit met 5molec. water. Anhydride vorm heeft minder water in de kristalvorm en doet het product ook verkleuren.
maandag 30 maart 2015 - 12:49
Javamatic

Javamatic

Dat ijzersulfaatanhydrides het mos ook doet verkleuren vind ik geen probleem. Waar het mij om gaat is dat de bodem niet verzuurd en dat het bodemleven gespaard blijft.

een ander woord voor ijzersulfaatanhydrides is watervrij ijzersulfaat.

Het lijkt erop dat vrijwel alle mos-bestrijdingsmidellen ijzersulfaat-(verbindingen bevatten)

Misschien is ijzerchelaat een optie ?

Wat ik ook graag zou willen weten is of dat ijzer(sulfaat) de grond verzuurt ?

Bijvoorbaat dank.
maandag 30 maart 2015 - 16:49
Wannus

Wannus

Mos zie je niet in kalkgronden , als je mos hebt in je gazon is het
omdat de bodem verzuurd is . Een bewijs hiervan : als je Kalk strooit
over mos komt het in zeer korte tijd geelachtig .
maandag 30 maart 2015 - 19:11
RdB

RdB

Die redenering klopt niet. Ik tuinier op kalkrijke klei en er is geen zuur te vinden. Toch staat mijn gras vol mos (of, zo je wilt, er staat gras in mijn mos). Er zijn zelfs zat mossoorten die uitsluitend op kalk gedijen.

Ruud

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 30 maart 2015 - 21:54
Wannus

Wannus

Toch heb ik al meermaals vermeld dat alle gronden verzuren , dit kun je
indien gewenst hier eens nalezen over mos .

http://www.seniorennet.be/Dossier/Tuinieren/gazon_mos.php
maandag 30 maart 2015 - 22:44
leerling

Leerling

Misschien ook eens kijken naar http://www.een.be/programmas/groenland/onderhoud-in-de-japanse-tuin
Het "gazon" gedeelte begint op 03:16
dinsdag 31 maart 2015 - 01:30
RdB

RdB

@Wannus: "meten is weten". Mijn grond meet ik regelmatig en is niet zuur (pH 7-7,5).

Ruud
dinsdag 31 maart 2015 - 08:45
WielS

WielS

Eindelijk iemand die uit de praktijk kennis van zaken heeft en dit met ervaring weet te onderbouwen.
Hoed af, Ruud
dinsdag 31 maart 2015 - 08:56
Wannus

Wannus

Ruud ,
Ik wil je best gelijk geven , maar ik veronderstel dat er dan een andere
reden moet zijn waarom op je foto geen gras te zien is , en uitermate
zo hevig overwoekerd is door het mos .
dinsdag 31 maart 2015 - 09:14
jdcoster

Jdcoster

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Op de beschaduwde delen van een tuin groeit vanzelf mos en weinig gras. Zich daartegen verzetten blijft dweilen met de kraan open.
Bij gras dat nooit wordt bemest wint het mos van het gras. Je mag ook niet vergeten dat er mensen zijn die een perfect grasmatje niet nastreven, zeker niet als ze bijvoorbeeld inheemse orchissen erin willen zien verschijnen.
Dat de grond overal zomaar zou verzuren is m.i. een mythe die door velen hardnekkig wordt in stand gehouden.
Hier bij mij wordt er nooit kalk gestrooid en wordt het gras nooit geverticuteerd en toch komt er nauwelijks of geen mos in voor.
Mijn tip over het bemesten wordt hier wel totaal genegeerd, maar de oplossing is eerst daar te zoeken.
dinsdag 31 maart 2015 - 10:00
RdB

RdB

@jdcoster: op alle punten heb je gelijk: dit onbemeste deel ligt in de schaduw en op dit deel groeien tal van soms bijzondere inheemse bloemen die ik veel liever zie dan een saai gazonnetje. Dus mest en mos- of andere bestrijdingsmiddelen zijn hier uit den boze. Het mos stoort me ook niet.

Ruud
dinsdag 31 maart 2015 - 12:20
Patrikc

Patrikc

Dat de grond overal zomaar zou verzuren is m.i. een mythe die door velen hardnekkig wordt in stand gehouden.


Die mythe wordt vooral in stand gehouden door diegenen die er baat bij hebben: de verkopers van zakjes kalk voor de gazon. Iedereen heedft in de voorbije weken wel een folder in de bus gehad van het plaatselijke tuincentrum zeker ? De tips voor een mooi gazon staan op de eerste pagina, maar eigenlijk zijn het de tips voor een gevulde kassa...

Er staan hier al heel veel tips om mos aan te pakken zonder dat er kalk of bestrijdingsmiddelen aan te pas komen, maar zoals JDecoster zegt, die lijken wel genegeerd te worden.
dinsdag 31 maart 2015 - 12:25
Polplastron

Polplastron

Er staan hier al heel veel tips om mos aan te pakken zonder dat er kalk of bestrijdingsmiddelen aan te pas komen, maar zoals JDecoster zegt, die lijken wel genegeerd te worden.

Kalk en bestrijdingsmiddelen kunnen misschien wel de symptomen tijdelijk aanpakken, maar zolang de onderliggende problematiek niet erkend wordt, zal een oplossing veraf zijn, maar dankzij de verkopers zijn we sterk vervreemd van wat natuurlijk is en zijn we blind geworden voor wat eigenlijk zo klaar als water is!
woensdag 1 april 2015 - 20:32
RdB

RdB

Polplastron/Patrik: jullie opmerkingen zijn uit mijn hart gegrepen!

Ruud
woensdag 1 april 2015 - 21:27
cozinskeeter

Cozinskeeter

Ik heb een gazon van 20 are sedert 2000. Ieder jaar heb ik steeds consequent bemest met een organische meststof met jaarlijkse gift 1.5 kg N , 0.6 kg P en 1.0kg K per are, gespreid over 2 mestbeurten in het voorjaar en het najaar.
In de periode 2000-2006 deed ik aan mulching.
Kalk had ik nooit gestrooid in de periode 2000 tot 2006. In 2007 ben ik begonnen met in november een jaarlijkse gift kalk van 10 kg per are met ZB (zuurbindende waarde 50%) toe te dienen
Beplanting of schaduwwijziging van de tuin is er nauwelijks geweest in de loop der jaren
Tijdens de periode 2000-2006 had ik continu mosgroei in het gazon, ook op de plekken die in de volle zon lagen, weliswaar geen echt zware mosgroei, . Sedert ik de bekalking in 2007 heb opgestart is alle mos op 2 jaar tijd verdwenen.

Dus zeggen dat bekalken verloren geld is, denk ik niet hoor mannen.

Is trouwens ook niet duur he zeg: 7 € voor een zak van 20 kg waarmee je 2 are bedient. Voor een doorsnee gazonnetje is dit dus een investering van 20 € per jaar.


donderdag 23 april 2015 - 22:47
leerling

Leerling

Ik begrijp dat kalken niet zo best. Ik heb een aantal grassoorten die in gazonzaadverpakkingen zitten opgezocht en die schijnen allemaal een voorkeur te hebben voor een licht zure grond.

Hoe zit dat?
donderdag 23 april 2015 - 23:46
cozinskeeter

Cozinskeeter

Gazon heeft het liefst inderdaad een lichtzure bodem. Dat is pH van 5-5.5 voor zandgronden tot 6.0 voor zware leem en kleigronden.
In de meeste tuinen zal de Ph waarde bij aanleg wel ok zijn, maar het is vooral de natuurlijke verzuring nadien die je in de loop der jaren wat moet tegengaan door jaarlijks een kalkgift te geven aan het gazon.

Ik heb een aantal jaren gemulcht zonder te kalken en zag de grond lichtjesaan verzuren daardoor in mijn gazon. Ph was bij mij toen 6.0 op leemgrond.
In eerdere topics heb ik geschreven dat ik in 2007 ben beginnen bekalken. Ik heb in 2010 de Ph waarde nog eens overal opgemeten en die zat toen rond de 6.5 à 7.

Bekalken is dus niet meer dan een jaarlijks onderhoud in het najaar dat de zuurtegraad op peil houdt. Wat wel niet goed is is dat je tegelijk gazonmeststof en kalk toedient in 1 beurt. De kalk gaat namelijk de meststof voor een deel neutraliseren.

Bekalken (5 kg pure kalk/are, op de zak kalk staat de zuurbindende waarde ZB. Meeste kalk heeft ZB 50%, dus 10 kg per are strooien) in najaar bij leemgrond , op zandgrond in februari-maart, wel als er geen vorst is. Lichte gronden spoelen veel rapper uit , vandaar.

Dit ook jaarlijks doen en niet 3 jaar overslaan en dan ineens 30 kg per are kwakken. Teveel ineens zou de humuslaag afbreken.

Wil je de Ph opmeten, verschillende tuincentra bieden deze dienst eens per jaar gratis aan: je moet op een aantal plekjes een staaltje grond nemen en dit wordt dan voor jou ontleed.
vrijdag 24 april 2015 - 00:13
leerling

Leerling

@cozinskeeter
Sorry, maar ik begrijp het nog altijd niet.

Zo te lezen heb je leemgrond met initieel Ph 6.0, wat dus, volgens je eigen schrijven, prima is voor gras op zo'n grond. Dan ga je kalken, zodat je nu een Ph 6.5 tot 7 hebt. Eigenlijk wat te hoog voor gazon. Maar toch wil je nog jaarlijks bijkalken.

Wat mis ik?
vrijdag 24 april 2015 - 00:54
RdB

RdB

@leerling: niets, het kalken is hier duidelijk zinloos en contraproductief. Overigens is het pH en niet Ph. De H komt immers van het element waterstof, en dat is H en niet h.

Ruud
vrijdag 24 april 2015 - 08:46
Gespeel

Gespeel

Ik heb een vraag ivm wat Esem schreef hierboven in december 2014: bestrooi je gazon eens met compost, een halve cm dik.

Mag dat met gewone potgrond uit de colruyt? Ik heb maar een klein grasveldje.
zondag 26 april 2015 - 23:30
RdB

RdB

Nee, compost is geen potgrond

Ruud
zondag 26 april 2015 - 23:45
leerling

Leerling

@Gespeel

Als je zelf niet genoeg compost kan aanmaken, kan je het op de meeste containerparken kopen. Los of in zakken.
zondag 26 april 2015 - 23:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon