menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Border

Ga naar meest recente reactie

annedc

Annedc

Heb een border in de tuin, aangeplant met vinca minor. Krijg echter het onkruid niet onder controle, dit blijft maar woekeren.
Vinca minor groeit ook niet mooi dicht. Mijn vraag is hoe ik dit het best aanpak? Alle vinca verwijderen en worteldoek leggen en dan opnieuw aanplanten maar geen vinca minor meer ?

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 11 november 2014 - 15:53
deHaan

DeHaan

Hoe vaak wied je?
Ik krijg de indruk dat het namelijk best vaker mag.
dinsdag 11 november 2014 - 17:49
annedc

Annedc

Elke week wiedde ik onkruid maar in augustus door de hevige regen werd het niet meer te overzien.
dinsdag 11 november 2014 - 18:21
annedc

Annedc

Bedankt voor de tip. Wanneer plant ik het best? Deze grondbedekker vind ik in een tuincentrum? En de worteldoek gaat de groei niet belemmeren?
dinsdag 11 november 2014 - 19:03
Figo

Figo

Planten kan nu nog (als het niet vriest, de planten moeten zich nog wel kunnen vastzetten voor de winter). Normaliter is die courant te vinden
En worteldoek is ok. Wel plantgaten in maken natuurlijk...niet "bovenop " de doek zetten..
dinsdag 11 november 2014 - 19:32
annedc

Annedc

Ok bedankt
dinsdag 11 november 2014 - 19:35
jdcoster

Jdcoster

Ik meen daar graszoden te zien die ouder zijn dan drie maanden.
In het begin is het een beetje doorbijten maar op de duur groeit het wel dicht hoor.
Ik zou met hernieuwde moed en wat meer ijver verder gaan met wieden en vanaf maart ook eens bemesten.

De hele boel rooien en onkruidvrij maken, anti-worteldoek en planten gaan kopen, die doek plaatsen, de randen goed afwerken, insnijden en de Cotoneasters planten ... is ook een hele karwij hoor. En ... wieden is dan nog niet uitgesloten.

Ik geef u een voorbeeld dat ik onlangs te zien kreeg:
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
dinsdag 11 november 2014 - 19:36
Bombycilla

Bombycilla

En je bent dan tenminste nog echt aan het tuinieren
dinsdag 11 november 2014 - 19:37
annedc

Annedc

Jdcoster,
De vinca heb ik 2 jaar geleden geplant en het is toch maar triestig het resultaat. Meer ijver? Tja elke week wieden is voor mij voldoende. Is die foto van de cotoneaster?
dinsdag 11 november 2014 - 19:54
jdcoster

Jdcoster

Ik keek natuurlijk vooral naar die pol gras op de hoek van dat perk.
U vertelt ook niets over de voorbereidingen van de grond voor het aanplanten. Werd dat stukje al eens bemest.
Om een dichte mat Vinca minor te hebben mag u toch rekenen op 3 jaar.
Ik gaf de foto maar om u te laten nadenken over over de zorg waarmee de insneden moeten gemaakt worden, nog los van het esthetisch of ecologisch aspect ervan.

Met de eerder genoemde Cotoneaster heb ik geen ervaring, maar ik twijfel of dat in één jaar kan dicht groeien. Cotoneaster dammeri wordt ook wel veel gebruikt.
dinsdag 11 november 2014 - 20:20
Wannus

Wannus

Vinca minor staat ook beschreven als een goede bodembedekker .
Maar hier en daar zie ik ook dat de plant zeer moeilijk dicht groeit .
T'zal wel met de grond te maken hebben , alhoewel eerder weinig
problemen met Vinca.
dinsdag 11 november 2014 - 20:22
Figo

Figo

u te laten nadenken over over de zorg waarmee de insneden moeten gemaakt worden, nog los van het esthetisch of ecologisch aspect ervan.

Met de eerder genoemde Cotoneaster heb ik geen ervaring, maar ik twijfel of dat in één jaar kan dicht groeien"
Ik "snij" mijn gaten dmv een elec.lasbout...zo smelten de uiteinden aan elkaar en kunnen ze niet uitrafelen...
En dat is dicht op een jaar...als je voldoende grote plantjes neemt, en uw grond goed klaarmaakt...
dinsdag 11 november 2014 - 22:05
annedc

Annedc

De perken waren verwilderd toen ik in het huis kwam. Er groeide van alles in de perken. Een tuinman heeft dat perk onder handen genomen, alle begroeiing verwijderd, omgespit en nieuwe vinca geplant. De vinca heeft afgelopen lente mooi gebloeid en ik heb nog extra vinca geplant omdat er teveel gaten waren. Ik wil gewoon een onderhoudsvriendelijk perkje en mooie bloei.
woensdag 12 november 2014 - 13:52
deHaan

DeHaan

Laat de Vinca staan en haal die graspollen er met wortel en al eruit.
Zodra er onkruid hoger dan een cm is, even weghalen, doe dit nauwgezet en binnen een paar jaar heb je wat je wil.
woensdag 12 november 2014 - 17:43
annedc

Annedc

Is bemesten nodig in het voorjaar?
woensdag 12 november 2014 - 17:49
jdcoster

Jdcoster

Om de groei te stimuleren zou ik dat inderdaad bemesten met een samengestelde meststof in maart.
Opdat de bloempjes niet zouden verdwijnen tussen de steeds veelvuldiger en hoger opkomende 'bladrankjes' worden ze soms in de herfst gemaaid met de grasmachine in een hoge stand.
Ik vind het een saai perk. Van mij zouden er nog wat voorjaarsbloembollen in mogen.
woensdag 12 november 2014 - 18:07
annedc

Annedc

Die zitten er in oa paasbloemen
woensdag 12 november 2014 - 18:33
sugar

Sugar

zelf ben ik héél tevreden van Geranium macrorrhizum als bodembedekker. Hij is trouwens erg goedkoop in de aanschaf
woensdag 19 november 2014 - 19:59
annedc

Annedc

Dat type Geranium heb ik al in andere perkjes.
donderdag 20 november 2014 - 20:06
sugar

Sugar

Moet het wintergroen blijven?
Anders heb ik nog wat andere opties:

* Geranium Rozanne -> bloeit enorm lang
* Anemona Japonica 'Honorine Jobert' groeit wel vrij hoog uit (bijna 100cm, maar bedekt heel de zomer en herfst het oppervlak met grote bladeren)
* Alchemilla mollis
* Brunnera macrophylla
...
donderdag 20 november 2014 - 21:29
annedc

Annedc

Het liefst zou ik de border opnieuw aanleggen. Ik dacht aan een combinatie van bvb campanula met limekleurige bloemen (heb wel geen idee of dit kan) bloemen mogen niet te hoog worden, lang bloeien en het onkruid aankunnen. Wie heeft tips
vrijdag 21 november 2014 - 19:32
sugar

Sugar

Campanula "Prichard's variety" is een geweldige borderplant, die erg lang bloeit bovendien.
Als limekleurige bloem (met lange bloeitijd) denk ik onmiddellijk aan Scabiosa ochroleuca, een plant die bloeit van mei tot oktober. Verder denk ik in dat lichtgele kleurspectrum ook aan Alchemilla mollis, Geum rivale 'Leon Cox' en (een pak hoger) Venkel.
vrijdag 21 november 2014 - 21:40
annedc

Annedc

lijkt mij een heel mooie combinatie : Campanula met Scabiosa Ocholeuca en Geum rivale 'Leon Cox'.
Volgende vraag is hoe ik deze combinatie ga planten in de border ?
zaterdag 22 november 2014 - 09:20
jdcoster

Jdcoster

Vergeet niet, het resultaat, wat u ook aanplant, staat of valt met de bereidheid van heel grondig alles onkruidvrij te willen houden tijdens de eerste twee jaar. Antiworteldoek is bij die plantenkeuze uit den boze.
zaterdag 22 november 2014 - 10:05
sugar

Sugar

Inderdaad geen worteldoek gebruiken. Scabiosa ochroleuca zaait zich erg enthousiast uit en geum moet je redelijk regelmatig delen, dan is zo'n worteldoek een gedoe (en anders eigenlijk ook). Plant volgend jaar in mei de planten aan, en begin al van maart met het stukje tuin om de twee weken te schoffelen
zaterdag 22 november 2014 - 14:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon