menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inkijk in kleine tuin verhelpen

Ga naar meest recente reactie

KHardy

KHardy

Hoi,

We hebben momenteel een vrij kleine tuin (6x6 m ongeveer), op zich geen probleem. Maar we zitten er weinig omdat achter de tuin een appartementsgebouw staat van drie verdiepingen,die pal kunnen binnenkijken. We zijn daarom op zoek naar een manier om die inkijk te voorkomen.

Het zou dus iets moeten zijn op hoogte (toch zeker een meter of 3) dat niet veel plaats inneemt, en altijd dichtbegroeid en winterhard is.

Een vriend met groene vingers stelde leilinde met kurkeik voor, maar dat lijken zo'n schamele blaadjes we hebben ook twijfels of die mooi zal dichtgroeien.

Wat zijn de opties op het gebied van leilinde? Kunnen we bijvoorbeeld ook een een soort van hazelaarscherm gebruiken op hoogte om daar iets op t laten groeien? Zodat je sowieso altijd het scherm hebt om de inkijk te beperken, ook al verliest de plant zijn blaadjes? Ik zeg maar wat...

Of zijn er andere mogelijkheden, naast leilinde? Ik dacht ook aa coniferen of hoge hagen, maar die lijken me zo veel plaats in te gaan nemen?

Alle suggesties zijn welkom!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 26 oktober 2014 - 15:59
pthomass

Pthomass

Platanen?
zondag 26 oktober 2014 - 16:05
Jeannette1

Jeannette1

Hai Hardy,

Ik kan je helaas geen antwoord geven, maar heb je foto even omgedraaid.

Groetjes en suc6 gewenst,

Jeannette

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 26 oktober 2014 - 16:05
Arico

Arico

Scherm- of kubusvormen van een wintergroene/bladhoudende soort zouden mooi staan (Quercus ilex, Fagus sylvatica) en idéaal voor een kleine tuin om dieptezicht te geven.
zondag 26 oktober 2014 - 17:06
Tuinman65

Tuinman65

Het advies van Arico lijkt me wel iets maar zeker geen platanen.
Die maken veel te grote bladeren en veel lange scheuten half de zomer. Zeker niks voor zo'n klein tuintje volgens mij.
Niet vergeten dat die bomen op 2 meter van de tuingrens moeten staan.
Een hoge Taxushaag kan natuurlijk ook. Zijn te koop tot 3 meter hoog maar er hangt wel een prijskaartje aan vast.
Leo
zondag 26 oktober 2014 - 23:51
Arico

Arico

Ander goedkoper alternatief is een raamwerk maken en daar een groenblijvende klimmer aanplanten zoals Hedera, dan moet je geen 2m van de perceelgrens blijven
maandag 27 oktober 2014 - 10:50
KHardy

KHardy

Bedankt voor de antwoorden, iedereen!

Arico, inderdaad een goeie tip om zelf een raamwerk te voorzien en daar Hedera op laten groeien.

Ik vraag me af of je dit bijvoorbeeld ook zou kunnen doen met een hazelaarscherm. Dat geeft op zich al bescherming tegen inkijk; maar kan je daar ook een klimplant op laten groeien?

En zou je zo'n hazelaarscherm op een paal kunnen zetten zoals een leilinde?
maandag 27 oktober 2014 - 11:25
Wannus

Wannus

Als een raamwerk niet volledig dicht is groeit de klimop er door ,
en kun je er achteraan soms niet meer aan , dit is soms niet
gewenst van de buren . Ik heb daar al veel probleempjes van
gehoord .
maandag 27 oktober 2014 - 20:49
77Grace77

77Grace77

Ik kan je helaas geen extra tips geven, maar onze buren hadden hetzelfde probleem.

Zij hebben voor de afgebladderde oude scheidingsmuur waar de bewoners van de achterliggende appartementen zo overheen konden kijken, een bewerkte houten muur geplaatst en daarvoor een houten raamwerk.
Daarvoor hebben ze enkele voorgeleide leilindes geplant die al een behoorlijke hoogte hadden.

Wel een hele investering, zeker als ze voorgeleid zijn, maar het groeit langzaam maar zeker dicht.
Ook wij zijn er blij mee, want langs die kant was er ook inkijk in onze tuin.

Warme herfstgroet & God bless
Ellen
dinsdag 4 november 2014 - 14:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon