menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk plaatsen

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Hey,

Ik ben wat aan het rondkijken op internet om een haag te planten, maar over de steunpalen vind ik weinig info. Iemand die kan helpen?

Buientste palen worden vaak voorzien van stutpaal (diagonaal aan haagzijde) om te voorkomen dat de paal scheef komt te staan.
Is dat echt nodig? Wat als ik de paal 50cm die zet mbv een grondboor?

Hoe hoog steken de palen uit? Is een paal van 1m50 bovengronds voldoende?
Zet je de buitenste planten binnen de palen of ene aan de buitenzijde zodat je later de palen niet meer ziet?
Moet de steundraad gespannen zijn of mag dat met bekaertdraad en wat 'slapjes' zijn?

Alle hulp is welkom. Ik wil begin november planten maar wil de palen al zetten. De haag komt aan een windzijde en steun is dus nodig...
donderdag 16 oktober 2014 - 18:53
Plantadvies

Plantadvies

Is dit nodig dan? Ik heb mijn haag zonder palen staan hoor. De haag is 18 meter lang. Ik heb alleen wat draden gespannen zodat de krantenjongen en de hond van de buren er niet door kunnen, maar die haal ik later weer weg.
donderdag 16 oktober 2014 - 20:09
Ginkgo

Ginkgo

Zo pak ik het aan.

Ik zet meestal geen steunpalen. Het is niet dat je daar zoveel kracht gaat op zetten dat die paal gaat scheeftrekken.

De paallengte wordt bepaald door je plantmaat, maar in 90% van de gevallen neem je gewoon een paal met punt van 1m60 of 1m80 en sla je die de grond met een heipaal, of voorhamer (met voorhamer best met de zijkant kloppen, anders splijt de paal gemakkelijk) tot op ongeveer 1m. (geen grondboor gebruiken !)

Dan boor je een gaatje door elke paal op ongeveer een 80cm hoogte (of naargelang de plantmaat) met een freesje of gewoon een dikke houtboor.

Je neemt een dikke bekaert (of ander) spandraad van minimum 3mm dik.
Die steek je door elk gat van elke paal.

Dan maak je de draad vast aan de eindpaal door hem door het gat te steken en hem dan terug te draaien rond de paal en zo terug rond de draad. Je wikkelt hem dan een paar keer rond de draad (zodanig dat deze goed vasthangt).

Aan de beginpaal bind je een spanner vast, je steekt de draad erdoor en spant hem met de spanner aan. Een goede spanning, maar ook niet teveel. De draad zorgt voor de steun dus het mag wel stevig zijn.

Dan plant je de haagplanten en bind je ze aan met binddraad.

De planten plant je gewoon binnen de palen, als deze netjes geplaatst zijn is dit zeker geen doorn in het oog. Je kan ze later ook nog altijd weghalen !

Volgende foto's zijn je benodigdheden

Succes !
greetz,
Karel


Spanner :

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 16 oktober 2014 - 20:25
Ginkgo

Ginkgo

spandraad

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 16 oktober 2014 - 20:25
Ginkgo

Ginkgo

aanbinddraad (flexibel en rekbaar)

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 16 oktober 2014 - 20:27
Ginkgo
donderdag 16 oktober 2014 - 20:30
Tuinprins

Tuinprins

In Nederland zet men zelden palen met steundraad bij het aanplanten van een haag. Zou het in Nederland minder hard waaien?
vrijdag 17 oktober 2014 - 07:12
pthomass

Pthomass

Het is een advies dat ik kreeg. De zijde waar de haag komt is volledig open met velden. En daar kan al eens een stevige wind waaien...

Ik ga er normaliter dit weekend aan beginnen. Ze voorspellen een schitterend tuin-werk-weekend
vrijdag 17 oktober 2014 - 08:48
Patrikc

Patrikc

Als je niet te grote haagplanten zet, 60/80 of eventueel 80/100, dan is een draad niet noodzakelijk, ook niet langs open veld.

Tuinaanleggers werken graag met grotere planten en met paal en draad, dan is de winstmarge groter.

Na 2 jaar zie je geen verschil meer.

Veel plantplezier !!
vrijdag 17 oktober 2014 - 09:58
Ginkgo

Ginkgo

Valt wat te zien hoe snel je het gewenste resultaat wil bereiken en hoe hoog de haag moet worden en welke soort. Als je tijd hebt en er niet om geeft dat je enkele jaren moet wachten voordat de haag toe staat en de gewenste hoogte bereikt kan je inderdaad met 60/80 gaan werken, zeker bij soorten zoals beuk.

Indien je direct resultaat wil zien dan werk je met grotere planten zoals 120/150.

Het aanbinden helpt ook om uw planten recht te houden, wind of niet, en ze recht te laten groeien. Zonder palen gaat inderdaad ook, maar dan heb je kans dat je wat uit lijn plant of dat er een scheef staat,...
vrijdag 17 oktober 2014 - 19:15
Tuinman65

Tuinman65

Ik vind ook dat hagen in de 2 eerste jaren moeten gesteund worden.
Zonder steun waaien die van voor naar achter en van links naar rechts.
Maar waarom het zo moeilijk maken? met spandraden enz...
Een steunpaal die 50 cm boven de grond steekt is genoeg ongeacht de hoogte van de te planten haag.
Wij zetten palen om de 3 meter en voor en achter de haag trekken we een heel dunne gegalvaniseerde draad die we op elke paal vastzetten met een kram.
Dan gewoon een schroevendraaier of iets dergelijks om de meter tussen de draden steken en wat aandraaien.
Zo spannen de draden zich aan en komt de haag mooi recht staan.
Na 2 jaren al kan je alles verwijderen.
En waarom je geen grondboor mag gebruiken snap ik niet.
Wanneer die iets minder van diameter is als de paal is dat toch geen enkel probleem.
Ik doe het al 50 jaren op deze manier.
Leo
vrijdag 17 oktober 2014 - 22:50
Ginkgo

Ginkgo

@Leo : Dat systeem heb ik inderdaad nog al gezien. Is denk ik even efficiënt, juist een andere manier van werken. Da's een beetje voorkeur van hoe de opstelling het mooiste oogt voor ieder zich Grondboor kan perfect gebruikt worden natuurlijk, alleen ik gebruik hem niet omdat je naar mijn mening nog altijd de meeste weerstand hebt zonder.

greetz,
Karel
zaterdag 18 oktober 2014 - 00:25
deHaan

DeHaan

Wij zetten er geen palen bij.
Maar als ik het zou doen dan op Leo zijn manier.
zaterdag 18 oktober 2014 - 09:44
pthomass

Pthomass

Ik ben eraan begonnen. Grondboorke, palen van 8x180 en elke 3 meter een paalke.
zaterdag 18 oktober 2014 - 12:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon