menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Borders aanplanten

Ga naar meest recente reactie

Arico

Arico

Hallo iedereen,

Ik en mijn partner zijn nu al reeds een half jaar druk in de weer om (nu onze) tuin te redden van het jarenlange verval en dergelijke. We komen stilletjes aan bij het eind, al is er nog een hoop te doen, maar de basis is er al. Nu hebben we ook enkele bloembakken op 3 niveau's gemetst die samen met onze nieuwe trap als keermuur dienen voor het hogerop gelegen deel van de tuin. Nu deze bijna volledig af zijn denk ik al aan volgende planten: lavendel op het eerste niveau en enkele lagere siergrassen zoals Pennisetum, Carex of Miscanthus hogerop. Kan ik deze nog aanplanten of best wachten tot het voorjaar?

Andere soorten en tips zijn meer dan welkom

Ik post ook enkele foto's van voor en na.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 4 september 2014 - 18:55
Arico
donderdag 4 september 2014 - 18:56
Arico

Arico

De nieuwe trap en bloembakken

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 4 september 2014 - 18:57
Tuinprins

Tuinprins

Carex zou ik niet planten want het blad krijgt vaak bruine randen. Miscanthus wordt op die plek veel te groot. Zelfs een lage soort als 'Yakushima Dwarf' wordt nog altijd tussen de 0.80 en 1.20 cm. Een lage Pennisetum soort zoals 'Little Bunny' vind ik daar wel goed staan.

Van veel grassen wordt altijd gezegd dat je ze het beste in het voorjaar kunt planten. Of dit een wet van Meden en Perzen is? Waarschijnlijk sterk afhankelijk van het weer in de winter, het gebied waar je tuiniert en de standplaats van het gras.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 5 september 2014 - 08:02
Arico

Arico

Dankjewel Prins voor je uitleg. Ik heb besloten de twee lagere niveau's te beplanten met witte lavendel en de bovenste met Pennisetum 'little bunny' Het nadeel dat ik heb is dat helemaal rechts een hoge muur van de buren staat die de hele dag een stukje schaduw werpt, zou dit een probleem kunnen vormen want ik zie het niet zitten om het laatste 1/3 van de bak met een schaduwminnende plant te beplanten.
donderdag 25 september 2014 - 00:19
Arico

Arico

Het is dus niet 'little bunny' geworden, maar een ongekende (cultivar?) aan de helft van de prijs. Anders was ik voor dit 140euro kwijt wat mij toch teveel is.
Heb de klei/leemige grond eens goed omgespit met rijnzand en potgrond alvorens

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 25 september 2014 - 14:14
Ginkgo

Ginkgo

Hey,

Een zeer goede bodembedekker is waldsteinia ternata.
Die groeit mooi dicht en die kan je dan eventueel gelijk met de rand van de bak afknippen naarmate hij die grens bereikt. !
Uiteindelijk creëer je een mooi groen vlak.


donderdag 25 september 2014 - 20:27
Arico

Arico

Gingko: we hebben een kleurenthema qua bloemen en dat is wit Waldsteinia zou er dus niet in passen haha. ook ben ik niet zo'n fan van lage beplanting in toch zeker niet zo'n grote bakken. In de onderste twee komt Lavandula angustifolia 'alba'
vrijdag 26 september 2014 - 13:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon