menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vermijden dat regenton bevriest

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

OK. Met deze tropische temperaturen denk je misschien niet meteen aan de winter, maar mijn buurvrouw gaf me net deze tip. Je hoeft een regenton niet leeg te maken wanneer het gaat vriezen. Vul een paar plastic flessen met een beetje water en leg die in de ton. Bedoeling is dat de flessen schuin in het water drijven. Wanneer het gaat vriezen zal het ijs uitzetten, maar i.p.v. tegen de wanden te drukken, zal het (eerst) de flessen indeuken.

Klinkt aannemelijk. 'k Ga het in elk geval deze winter met 1 ton proberen.
zondag 20 juli 2014 - 01:22
pplakke

Pplakke

mijn ibc vat had nog nooit last van als het veranderde in een ijsblok.
zondag 20 juli 2014 - 05:25
svoffel

Svoffel

Die van mij is wel al kapot gevrozen
We zorgen nu ervoor dat er geen water in blijft staan.

zondag 20 juli 2014 - 13:06
leerling

Leerling

@svoffel
We zorgen nu ervoor dat er geen water in blijft staan.

Nadat in een strenge winter een van onze houten vaten het begeven had, deden we dat ook. Maar als de regen dan op zich laat wachten in het voorjaar hebben we niets om mee te gieten. Vandaar dat ik deze winter dit trukje toch eens ga proberen met één ton.
zondag 20 juli 2014 - 13:29
svoffel

Svoffel

Ga dat ook proberen, maar pas als de ergste vorst voorbij is. Ga dus in maart de flessen erin leggen.
zondag 20 juli 2014 - 14:32
Stori

Stori

Dat werkt dus echt.
Wij leggen dat al jaren in het zwembad tijdens de winter. Gezien de grootte ervan , gebruiken wij grote bidons die mijn man van het werk mee bracht. Wij vullen ze met zand tot ze mooi drijven. Ze hoeven niet schuin te hangen.
Ik ben altijd onder de indruk van de grootte van de indeuken na de winter. En de wanddikte van die flessen is behoorlijk, daar krijg ik zelf geen deuk in geduwd.
De liner heeft hiermee al menige koude winter overleeft.
woensdag 23 juli 2014 - 09:47
jdcoster

Jdcoster

Ik heb vrienden die met dergelijke flessen hun bovengrondse gemetselde vijver daarmee behoeden tegen kapotvriezen en ik hang ze ook in mijn gemetseld waterreservoir.
De flessen worden in een rij aan elkaar bevestigd (gekleefd) en er diagonaal ingehangen.
Je verzwaart ze best met steentjes of iets anders zwaars, tot ze verticaal en tot bijna aan de hals in het water hangen, dan mag het ijs al tamelijk dik erop liggen.
woensdag 23 juli 2014 - 12:39
svoffel

Svoffel

De winter is in aantocht en dit jaar wil ik dus flessen in het water reservoir leggen.

Nu heb ik nog een vraag, waarschijnlijk een domme, maar ja, na het antwoord ga ik dan iets slimmer zijn.

Moet er een stop op elk fles, of moet de hals boven blijven.
Barst de fles anders (met stop) niet stuk door de druk van het ijs?




groetjes
woensdag 12 november 2014 - 16:44
jdcoster

Jdcoster

Stoppen worden op de flessen gedraaid. De druk door het ijs zal wel niet groter zijn dan de druk van het koolzuurgas in de frisdranken.
Anders zouden ze ook nog steeds meer vol regenen.
woensdag 12 november 2014 - 18:12
Figo

Figo

Goeie tip. In mijn vorige betonnen regenwaterput lag een dik stuk isomo...ook nooit kapotgevroren.
Nu laat ik mijn IBC vaten leeglopen, en ik haal er de kranen af. De eerste winter erop gelaten, en die kapotgevroren. Het vat zelf was ok.
woensdag 12 november 2014 - 18:45
svoffel

Svoffel

ok, ga na de winter laten weten of alles ok is met mijn regenton



woensdag 12 november 2014 - 18:52
lam

Lam

Heel leuk om de antwoorden te lezen , hier merk je dat de boeren vroeger niet zo dom waren als dat wordt gezegd . Een bosje stro werd vroeger in een ton of vat gehangen, zelfs in het buiten water.
De dieren moesten toen ook drinken, Zo zie je maar weer , alles herhaald zich, alleen de middelen waarmee zijn aangepast.
Hartelijke groet.
maandag 17 november 2014 - 20:37
leerling

Leerling

k Heb ergens gelezen dat je in een vijver ook best een bundel riet of bamboe steekt om te vermijden dat alles dichtvriest en vissen geen zuurstof meer krijgen. Maar hoe verhindert dat of dat stro dat het water bevriest?
maandag 17 november 2014 - 22:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon