menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse holpijp verwijderen

Ga naar meest recente reactie

mitterer1

Mitterer1

Naast onze vijver staat Japanse holpijp op een helling.
We willen deze woekeraar weg, maar weten niet hoe.
We dachten dat we alle wortels verwijderd hadden (moeilijk, want op steile helling naast vijver)
Ik heb ook al ieder pijpje apart ingesmeerd met vergif, maar hij groeit lustig verder, overal tussendoor.
Ik weet ook niet of holpijp de vijverplastic kan doorboren.
Ik kan niet zo maar vergif gaan spuiten, want er staan andere planten en het waterleven van de vijver kan daar ook niet tegen.
Iemand een idee?


zaterdag 5 juli 2014 - 21:14
vloeiende

Vloeiende

Indien hij niet tussen andere planten staat of je kan de planten gemakkelijk er tussenuit halen, gans de zone afdekken met een zware zwarte folie en er wat ballast op leggen. Natuurlijk gaat de plant zich hoogstwaarschijnlijk langs de zijkanten proberen verder te ontwikkelen, deze scheuten dan bijhouden is de boodschap. Een buurman is er ondertussen al wel 3 jaar mee bezig om deze plant onder de knoet te krijgen, blijven volhouden dus.
zondag 6 juli 2014 - 10:27
mitterer1

Mitterer1

Er staan andere planten tussen.
Ook hebben de wortels een tegelpad van 1 meter al overgestoken(ondergestoken?)
daar komt het ook al uit.

Ik vind dat zo'n woekeraars niet verkocht zouden mogen worden.
Ik kwam op internet onlangs een lijst tegen van planten die je zeker niet in de vijver mag zetten wegens woekeren.
Met lijst in de hand naar winkel, wat bleek?
Bijna de helft van deze planten worden als vijverplant verkocht.
Snel verdient natuurlijk!
zondag 6 juli 2014 - 10:56
jdcoster

Jdcoster

Als men alle planten die zich zeer enthousiast voortplanten door worteluitlopers of spontane uitzaai zou verbieden, zou er in onze siertuinen al niet veel meer staan.
Het probleem is dat would-be-tuiniers zich onvoldoende informeren over de planten die ze aanschaffen. Tuinen worden ook vaak te lang aan hun lot overgelaten en dan zoekt men nog eens zijn heil in de grove middelen.
Ik weet waarover ik spreek want ik heb ook Jap. holpijp in mijn vijver en die koloniseert NIET zomaar een paar meter tuinoppervlakte in een jaar.
zondag 6 juli 2014 - 11:25
mitterer1

Mitterer1

Ik heb NERGENS gezegd dat die holpijp de oversteek in EEN jaar gemaakt heeft.
Wij hebben dit huis/tuin gekocht, die holpijp stond erin, hebben we geprobeerd te verwijderen is niet gelukt. Dus ik vroeg info, geen preek.
Het is juist omdat ik niet de tuin en vijver NIET wil vergiftigen dat ik info vroeg.

Niet iedereen heeft naast job, kinderen opvoeden, hobby's, sociale leven nog tijd en energie om ook nog eens vanalles uit gaan zoeken ivm planten vooraleer ze naar de winkel gaan.
Dit is een reden te meer waarom plantenverkopers op z'n minst goede info zouden moeten geven over de planten die ze verkopen.
Dan kan men nog beslissen wat men doet, kopen of niet, in containers plaatsen of vb ondergrondse barrieres rond de plant ingraven.
Het is niet omdat men niet alles weet, dat men niet een mooie tuin wil, of niet het recht heeft te tuinieren.
Iedere tuinier is ooit als een "would-be" begonnen. Iedere tuinier leert door de jaren met vallen en opstaan.
Als we allemaal alles al wisten zou een forum als dit sowieso al overbodig zijn om, van de website nog maar te zwijgen.
Of moeten we dan maar allemaal naar de lelijke, doodse beton-, grind-, nepgazon,-steen- tuinen die zoveel opgang maken, omdat we te weinig van tuinieren afweten volgens de "ECHTE" tuiniers?



zondag 6 juli 2014 - 15:39
jdcoster

Jdcoster

In mijn 'preek' staat er niets dat niet waar is, alleen ... bent u het dan zelf niet die dat tuindeel liet verloederen.
U weet dus ook duidelijk alles over de inlichtingen die de vorige eigenaar over de planten ontving.
U kreeg ook al een antwoord op uw vraag. Een antwoord waar ik me kan bij aansluiten, namelijk alle planten in die zone rooien en ofwel die plaats geruime tijd afdekken met zwarte folie, ofwel met een viertand alle wortels er uit halen en van dan af de steeds terug kerende restjes grondig wegwieden.
maandag 7 juli 2014 - 09:17
Polplastron

Polplastron

Ik denk niet dat er hier iemand jou verwijt dat die holpijp zo uitgebreid is. Lees goed wat mensen schrijven en wat ze niet schrijven alvorens je met frustraties reageert!

Wat Joël schrijft, is helaas maar al te waar; heel vaak worden planten zonder enige kennis van zaken gekocht (en verkocht!) met alle teleurstellingen en problemen van dien.

Tuincentra verkopen enkel de planten en meestal hebben hun medewerkers maar een heel beperkte kennis van zaken. De adviezen die ik al gehoord heb in sommige tuincentra grenzen aan het ongelooflijke! Bij kleinere kwekers krijg je vaak nog wel een goede uitleg, maar vaak zijn de planten daar iets duurder en worden ze minder mooi gepresenteerd wat beginnelingen vaak een beetje weghoudt. De in massa aangeleverde plantjes in de grote tuincentra zien er namelijk allemaal even 'mooi' uit en zijn mooi voorzien van naamkaartjes en verzorgingstips en hoogtes (die ook vaak niet kloppen); bij kleinere kwekers koop je vaak plantjes die er wat minder uniform uitzien en soms moet je er nog zelf een label bijschrijven. Het voordeel is wel dat je hier een goede uitleg kan vragen.

Het excuus van gezin, werk, hobbies etc. gaat niet op; wie een tuin wil onderhouden zal zich een minimum moeten informeren; een tuinforum is daar een vrij goed middel voor dus ... je bent goed bezig!

En verder hebben wij allemaal door schade en schande geleerd. Zelf heb ik hier nog ooit Houtuynia in de tuin gezet en ben ik nog altijd bezig deze te verwijderen; op zich zijn het echter mooie planten en hoop ik dat ze altijd verkocht zullen blijven worden; zelf blijf ik er echter voortaan vanaf!

En de tip i.v.m. het rooien en afdekken vind ik zelf ook een heel goede. Met gif aanstippen helpt niet omdat hierbij enkel de bovengrondse delen afsterven wat hetzelfde effect heeft als dat je de stelen constant zou afmaaien wat dan toch weer ecologischer zou zijn.

Groeten,

Pol
maandag 7 juli 2014 - 10:04
de zingende tuinman

De zingende tuinman

Ik werk zelf al jaren in een groot tuincentrum, en heb al vele jaren ervaring met tuinieren. ik beschik over een grote kennis (weet aardig wat, maar ook niet alles) van planten, hun groei-bloei-etc.

In de winkel waar ik werk, komen dagelijks veel klanten, zeker in het voorjaar. Mensen komen dan massaal planten kopen na de winter.

Wij als verkopers helpen de klanten zo goed mogelijk, en stellen onze kennis en persoonlijke ervaringen maar al te graag beschikbaar. Hoe goed de klanten ook worden voorzien van alle benodigde voorlichting omtrent de planten, het is uit eindelijk wat de klant er zelf mee doet!

Dit is op de reactie van iemand die zegt dat kleinere kwekers beter advies geven dan de grotere tuincentra. Ook daar is het zo dat de klant zelf ervoor kiest, om het gekregen advies/voorlichting wel of niet te gebruiken.

Vorig jaar had ik een klant die bamboe wilde. Ik vertelde hem welke wel en niet woekerend was, liet ze ook zien. Hij vroeg hoe hij dan een woekerende bamboe moest planten, want die vond hij mooier. We hebben die klant duidelijk verteld hoe dat moest, de juiste materialen besteld voor hem, plantadvies etc. Dit voorjaar staat diezelfde klant boos in de winkel, want de bamboe was door de tuin gaan woekeren. Na navraag bleek dat onze voorlichting aan de kant was gezet, en meneer besloten had dat het op zijn eigen manier beter was. Boerenhortensia's kunnen niet in de volle hete middag zon. Hoe vaak we dit ook zeggen tegen de klanten, ze kiezen er zelf voor om hem dan toch in de volle zon te zetten. Ze vinden het gek dat de plant dan helemaal verbrand, en komen boos bij ons terug om een nieuwe te eisen. We vertellen precies wat er fout gaat (wel schaduw, GEEN hete zon), en een week later staan ze er weer met precies dezelfde probleem.

Het is makkelijk om alles op de verkopers af te schuiven, dat we zomaar iets verkopen, zonder dat we weten waar we het over hebben. Het is ook aan de klanten zelf de taak, om van te voren informatie te vergaren over planten. Dit doe je toch ook met een auto of een huis? Waarom niet met planten? De juiste plant op de juiste plek, is een happy plant!
woensdag 31 augustus 2022 - 10:32
Tuinprins

Tuinprins

Tja, over de klant mag je veel denken maar niet hardop zeggen ...

Het ergste zijn de klanten die geen verstand van zaken hebben EN eigenwijs zijn. Verschrikkelijke combinatie.

Wat ik sneu vind: vrouw is geïnteresseerd maar man loopt er verveeld bij en wil zo snel mogelijk weg. Advies: volgende keer je man thuislaten.

Wat ook veel voorkomt: de naïeve tuinier die denkt dat je overal maar alles kunt aanplanten. Of denken dat je alleen maar in het voorjaar kunt aanplanten.

Mensen die planten kopen maar er niet echt in geïnteresseerd zijn nemen informatie niet goed op. Informatie wordt dan al snel teveel: 1 ding gaat nog, maar bij meer informatie wordt het niet meer opgenomen.

We hebben nu een aantal generaties die weinig binding hebben met tuinieren. 'Vroeger' hadden veel mensen een fatsoenlijke tuin, deden vaak ook nog aan moestuinieren. Nu hebben ze een tuintje van 5 bij 4 en 1 zielige plant in een pot (die ze ook nog vergeten water te geven...).


Gegroet, de tuinprins
woensdag 31 augustus 2022 - 11:57
de zingende tuinman

Tekst aangepast

De zingende tuinman

Tja, klanten. Kan er heel veel verhalen over vertellen. Vooral over degene die denken dat ze na 1 jaar al meer weten, dan iemand met ruim 30 jaar ervaring .
donderdag 1 september 2022 - 11:09
Polplastron

Polplastron

Mijn excuses als ik u acht jaar geleden geschoffeerd zou hebben, Zingende Tuinman...

Helaas hoor ik in een aantal grote tuincentra hier in de buurt nog steeds en met de regelmaat van de klok verkopers serieuze nonsens verkopen aan klanten. Ik hoop altijd dat mensen die als verkoper in zo'n centrum werken een basis aan opleiding en plantenkennis hebben, maar dat lijkt niet overal zo te zijn.

Ik wil dit niet veralgemenen en verontschuldig mij als ik dat in mijn "jeugdig" enthousiasme acht jaar geleden toch onbedoeld gedaan zou hebben.

De klant zou inderdaad zelf ook wat achtergrond mogen opzoeken, maar gaat nu eenmaal naar de verkoper in de veronderstelling dat deze de expert is. Het zou mooi zijn als de verkoper in dat geval ook durft toe te geven dat hij of zijn maar een mens is en bijgevolg niet alles weet...
donderdag 1 september 2022 - 17:44
dries944

Dries944

Tja tuincentrums, als ik al die mest- en sproeistoffen zie staan stelt me dit nu wel echt teleur.
Als je echt weet hoe de bodem en natuur in elkaar zit weet je ook dat je dan geen van die middelen nodig hebt want zo werkt de natuur niet. Het doet meer kwaad dan goed!

Tis gewoon een industrie waar veel geld valt te verdienen en tis maar dat dat telt. geld
donderdag 1 september 2022 - 20:10
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Nog nooit een tuinman gezien die mestkorrels rondstrooit in een bos
donderdag 1 september 2022 - 20:10
Polplastron

Polplastron

Nog nooit een tuinman gezien die mestkorrels rondstrooit in een bos

Die vergelijking gaat niet helemaal op gezien in het bos veel minder voedingsstoffen verloren gaan dan in de gemiddelde tuin waar alles gesnoeid, gemaaid, gewied en weggeharkt wordt. Door dit om te zetten in compost en terug te gebruiken als bodemverbeterend middel los je dit al enigszins op, maar een volledig draaiend ecosysteem als het bos zal de tuin niet worden...
Wel ben ik helemaal akkoord dat het allemaal wat minder kan qua bemesting en zeker qua bestrijding, maar dat is misschien teveel off topic...
donderdag 1 september 2022 - 21:14
dries944

Dries944

Daar zeg je het , in de gemiddelde tuin is dit zo maar ik probeer dit zoveel mogelijk te benaderen. Gebruik alleen bodemverbeteraars zoals compost,lavameel,koemestkorrels,enz.
Ik gebruik geen meststoffen meer maar heb er wel nog liggen.
Als je dan toch mestkorrels moet geven ,gebruik dan degene met een lage stikstofwaarde. Er zit stikstof genoeg in de lucht waarvan sommige planten zoals klaver goed gebruik van maken.
vrijdag 2 september 2022 - 22:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon