menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Festuca Glauca

Ga naar meest recente reactie

Fiona

Fiona

Ik had van dat blauwe schapengras in de voortuin, een paar pollen. Ik dacht, ach, leuk, ik hou er niet van op zich, maar heeft het wat vulling.
FOUT!! Wat een ramp! Ik vraag me af of ik er ooit nog vanaf kom, wat een bagger is dat, zeg! Zaait zich sneller uit dan ik het bij kan houden. Was ik nog zo stom om eerder dit jaar 4 stuks in de volle grond te zetten ook. Die moeten er dus als de gesmeerde bliksem uit, want ik denk dat als ik ze nog wat langer laat staan, ik ze er nooit meer uit ga krijgen.
De rest groeit op grind, op het worteldoek, en dat is al erg genoeg om los te steken. Gek word je er van.
Als je overweegt het te planten, denk er dan over na dat het zich als een halve zool uitzaait. En daar moet je dan €5 voor betalen in een plantenzaak? Je kunt ze bij mij gratis halen. Honderd misschien wel, alle maten, haha
vrijdag 27 juni 2014 - 14:17
hildavw

Hildavw

Raar, ik heb er geplant als randbeplanting rond ons vijvertje.
Tot nu toe heb ik er nog geen enkele zaailing van gezien.
En àlle zaadjes kunnen toch niet in het vijvertje terecht gekomen zijn.
vrijdag 27 juni 2014 - 19:27
leerling

Leerling

'k Heb een paar plantjes van mijn vader gekregen. Hij heeft een hekel aan invasieve planten, dus ook in de Kempen schijnt deze plant niet te woekeren.

'k Ga ze in elk geval in 't oog houden en misschien maar 1 plantje in het zaad laten komen. Bedankt voor de waarschuwing.
vrijdag 27 juni 2014 - 19:46
NBT

NBT

Dit probleem heb ik ook helemaal niet.
Ik ben fan van deze grassen. Heb er sinds een jaar of 2 verschillende staan. Ik heb nog geen enkele uitzaaiïng gezien.
Vreemd dat jij er zoveel last van hebt.
zaterdag 28 juni 2014 - 03:04
Tuinprins

Tuinprins

Plaats eerst maar eens een foto van de plant want ik heb nog nooit gehoord of gezien dat deze plant zich als een gek uitzaait.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 28 juni 2014 - 07:19
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb dat ook nog nooit gezien.
Leo
zaterdag 28 juni 2014 - 10:18
sugar

Sugar

Ik zie hem op veel plaatsen eerder achteruitgaan doen groeien. Hij heeft in ieder geval hééél veel warmte nodig
zaterdag 28 juni 2014 - 10:26
ThomasZ

ThomasZ

Bij mijn vader zaait hij zichzelf ook elk jaar weer uit, maar ik zou het niet echt problematisch noemen.
zaterdag 28 juni 2014 - 11:31
zuurtje

Zuurtje

Ideale plant, zaait zich lekker uit, steeds nieuwe voorraad. Zaadpluimen op tijd wegknippen als je geen zaailingen wilt. Kan ook opeens bruin worden en dan kijk je op je neus.
zaterdag 28 juni 2014 - 14:28
Fiona

Fiona

Kijk, eindelijk iemand die het ook weet in plaats van doet alsof ik gek ben. Zit hier niet uit mijn nek te kletsen.

En ik zou niet spreken van "een paar zaailingen" en "niet problematisch' als je telkens zo'n 100 van die krengen hebt groeien, jonkies dus, he. En ze groeien nog redelijk hard ook.
Nog niet zo lang geleden had ik ook de hele zooi verwijderd van zaailingen en nu stond het weer helemaal vol. Ik word er gestoord van. Inderdaad de aren eruit knippen, ga ik v/d week ook doen. En stukje bij beetje de grotere pollen die er staan verwijderen.
zaterdag 28 juni 2014 - 18:50
leerling

Leerling

Fiona, 't is niet omdat we de dingen in onze tuin anders ervaren, dat we denken dat je gek bent, hé:

ik ben ervan overtuigd dat je met een woekerplant zit. Alleen woekert die plant op andere plaatsen blijkbaar minder of niet.

Als ik "festuca invasive" zoek op het web, dan zijn er inderdaad een aantal festuca soorten die woekeren:
- Festuca arundinacea Schreb.
- Festuca elatior L.
- Festuca perennis (L.) Columbus & J.P. Sm.
- Festuca pratensis Huds.
- Festuca rubra L.
- Festuca trachyphylla

Maar Festuca glauca vind ik nergens terug als woekeraar. Op http://homeguides.sfgate.com/low-mounding-noninvasive-grasses-55164.html wordt de soort zelfs aangeprezen als een van de siergrassen die net niet woekeren.

Dus ofwel woekert die toch onder speciale omstandigheden, ofwel heeft iemand je een andere festuca verkocht.

Kan je de omgeving waarin die plant bij jou staat eens beschrijven?

Kan je, zoals Tuinprins al vroeg, een foto maken van jouw planten en die hier opladen?

Als een foto lastig is, kun je dan de plant zo goed mogelijk beschrijven?
zaterdag 28 juni 2014 - 23:28
Fiona

Fiona

Thx voor de moeite hvdeynde. Meeste van die zijn echter groen en lijken er finaal niet op. Als ik online kijk is het toch echt F. Glauca.
Zal zo eens een foto maken en daarna ga ik de halmen kortwieken zodat het uitzaaien verminderd, echt om gestoord van te worden. Als ik dat tevoren had geweten, had ik die krengen er meteen uitgehaald toen ik hier in kwam :/
zondag 29 juni 2014 - 13:42
Fiona

Fiona

Denk overigens dat het "niet woekeren" van tuinwinkels bedoeld is voor het niet hebben van wandelende tenen. Dat hebben ze ook niet. Maar ze zaaien zich als een gek uit.

Hier foto's
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 29 juni 2014 - 14:28
hildavw

Hildavw

Deze namiddag heb ik eens een foto gemaakt van onze Festuca Glauca "intense blue".
De aren zien er precies anders uit dan die van de foto hierboven, maar ik kan me vergissen.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 30 juni 2014 - 19:24
hildavw

Hildavw

Oei, die foto valt precies wat klein uit.
Daarom een nieuwe.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 30 juni 2014 - 19:25
ThomasZ

ThomasZ

Het gras waar ik over sprak lijkt mij ook een andere variëteit te zijn dan wat ik op de foto's van Fiona zie.
maandag 30 juni 2014 - 19:39
Fiona

Fiona

Tis in ieder geval fijn gekortwiekt. Alle aren met zaad weg. Scheelt dan hopelijk weer een bult werk. En dan tzt die dingen er fijn uit. Toch niet mijn keuze, dit stond er al. En als ik er meer last dan lust van heb, mag het wegwezen
donderdag 3 juli 2014 - 17:05
leerling

Leerling

Ze zien er, aren incluus, hetzelfde uit als degene die ik van mijn vader heb gekregen.

Ik ga in elk geval het zekere voor het onzekere nemen en de meeste aren op tijd wegnemen.
donderdag 3 juli 2014 - 22:43
Fiona

Fiona

Ik vind het er ook netter uitzien als ze gesnoeid zijn. Die dingen lagen zowat helemaal plat. Nou kan mijn kat daar deels debet aan zijn, die ging er graag tussen liggen, soms ook er op. Maar ze worden sowieso enorm groot en breed. Ik vinnut niet mooi, maar goed, ik hou nou eenmaal niet van grassen, alleen (niet woekerende) bamboe.

Ik zag een keer de kat van de buren die zijn behoefte in 1 ervan ging doen??
En dat was net de pol bij de voordeur. I was thrilled ... not!
zondag 13 juli 2014 - 10:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon