menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon dagelijks beregenen

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Wij leven hier op droge zandgrond en het gazon droogt hier eigenlijk (ook in de gehele buurt) volledig uit als het een tijdje droog en warm is.

Op dit moment is eigenlijk bij iedereen in de buurt de gazon helemaal bruin en droog.
Ik kan nergens een mooie gazon vinden als ik eens een wandeling in de buurt maak. Op de plaatsen waar iets groen te zien is is een onkruid tapijt

Onze gazon heeft nu al sinds het wat droger werd regelmatig een goeie beurt water gekregen. Eigenlijk is onze gazon op dit moment nog het meest groene in de buurt. Maar toch is hier in de gazon ook op bepaalde kleinere plaatsen (waar de sproeiers niet 100% komen) volledig verdroogd gras terug te vinden.

Los daarvan is ook aan de randen (o.a. tegen het terras en klinkerboorden) te merken dat het gras begint droger te worden en nauwelijks groeit.

Zou het kunnen dat het nog veel meer water nodig heeft?
We geven nu al een keer of 3 per week water, gemiddeld een uur lang.

Ik zou de computer kunnen wijzigen naar dagelijks een uur, maar is dit dan weer niet overdreven veel?
maandag 23 juni 2014 - 18:52
Polplastron

Polplastron

Ik tuinier hier ook op zeer droge zandgrond, maar dit jaar is mijn gazon, zonder enig sproeien, mooi groen gebleven.

Het geheim? Ik maai mijn gazon al een paar weken op de hoogste stand af. Doordat de grassprieten langer zijn en met velen bij elkaar staan, houden ze het vocht beter vast waardoor de grond minder snel uitdroogt.

Als je eenmaal begint met water bij te geven, moet je dat ook blijven doen omdat je je gazon ten dele "lui" maakt. Gazon die niet bewaterd wordt, moet dieper gaan zoeken naar vocht

Ik hoop overigens wel dat je je gazonnetje bewatert met regenwater. Drinkwater is écht te kostbaar om te verspillen aan een gazonnetje!

Het nauwelijks groeien van het gras is hier maar net hetzelfde; veel maaien moet ik niet doen en wat ik maai is zeer beperkt.

Groeten,

Pol
maandag 23 juni 2014 - 19:17
ErikL

ErikL

Hier moet ik toch wel 2 a 3 keer per week maaien. Toch voor het grootste gedeelte van het gazon. De stukken die er minder goed uit zien groeien amper en daar komt dan nauwelijks iets vanaf..

Het langer laten staan kan ik niet doen. Het gras wordt intensief gebruikt door de kinderen en te lang gras is niet handig voor veel speelgoed...

Ik maai het altijd op 4 - 5cm ongeveer. Ik weet nu niet precies of mijn maaier zijn stand 4 of 5cm is, maar dat is ongeveer de lengte dat het gras hier altijd stat.

Ik geef water met zuiver grondwater (boring van 188m diep)
maandag 23 juni 2014 - 20:14
Tuinman65

Tuinman65

Wie nu op droge zandgrond tuiniert en zijn gras ziet nog mooi groen zonder sproeien, dat geloof ik niet Pol.
Van veraf bekeken maar niet van dichtbij.
Leo
dinsdag 24 juni 2014 - 23:23
Wannus

Wannus

Verdroogde plekken zie je nu bijna overal in de gazons .
Het is al een tijdje een droge periode .
In pas gezaaide gazons zou ik nu wel af en toe begieten ,
maar niet iedere dag zoals de meesten doen .
woensdag 25 juni 2014 - 07:33
Polplastron

Polplastron

Wie nu op droge zandgrond tuiniert en zijn gras ziet nog mooi groen zonder sproeien, dat geloof ik niet Pol.
Van veraf bekeken maar niet van dichtbij.
Leo

Kom gerust langs, Ongelovige Thomas!
woensdag 25 juni 2014 - 10:45
pplakke

Pplakke

als je zo veel geld in een put steekt.
sproei dan beter een keer in de maand tot je grond doorweekt is.
als je met bomen zit of het is echt verdampend weer .
kan het al om de 2 weken van nut zijn.
ik zie maar een reden waarom het niet kan water dat bij een buur stroomt ?
misschien een soort van breedt gootje graven dan.
niet te smal dat je het kan blijven maaien .
dat gootje komt dan uit in een voldoende ruime bezinkput.





donderdag 26 juni 2014 - 06:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon