menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sterroet

Ga naar meest recente reactie

Fiona

Fiona

Ik heb in mijn prachtige rozen volgens mij sterroetdauw zitten. Baal als een stekker. Ook de rozen zelf hebben donkerdere vlekjes. Vooral mijn rozen "Leonardo da Vinci" maar ook op de andere begint het nu.
Heb ik Rosacur gekocht, kant en klaar een keer ipv mengen. Doet die spuitfles het niet. Kan ik nóg niet behandelen.

Maar mensen ervaring daarmee of je dat goed weg kunt krijgen met Rosacur? Volgens mij is er veel meer aangedaan. Heb een pepermunt weggegooid, vingerhoedskruidblad ziet er ook niet florisant uit (die staan vlakbij de rozen). Zag het geloof ik gisteren op nog iets anders.

Hoe erg is dit in je tuin? Kan vandaag niet terug naar het tuincentrum met die fles. Baal echt zó enorm! Is dat zo besmettelijk dat als je met de sproeikop de ene en dan andere plant doet, je dit zo ook kunt verspreiden? Of is het puur de wind?
zaterdag 21 juni 2014 - 10:46
Bombycilla

Bombycilla

Achteraf spuiten is sowieso onzinnig want die vlekken gaan er echt niet van weg.
Rozeneigenaars hebben ook meestal meer last dan de plant zelf
zaterdag 21 juni 2014 - 11:43
Fiona

Fiona

nee, dat zal niet, maar de nieuwe scheuten kan ik dan toch hopelijk redden? En verdere verspreiding in de rest van de tuin
zaterdag 21 juni 2014 - 12:17
Fiona

Fiona

ben aan het spuiten geweest. Wat een ellende zeg! Niet alleen rozen, maar ook vingerhoedskruid, een of andere helenium waar ik er héél veel van heb (die woekert duidelijk nogal), Veronica ereprijs, jacobsladder, bergamot, hier en daar begint het zeepkruid ook en Joost mag weten waar nog meer. Ben er mee gestopt, geen rug over met dat krom staan.

Maar goed dat ik de kant en klare fles heb terug gebracht, omdat die niet sproeide. Dat was een liter, ik heb nu zelf mengen gekocht, gebruik ik eigen plantenspuit. Heb er al 2,5 liter doorheen!

Nou maar hopen dat het gaat helpen. Morgen op onderzoek in de rest van de tuin. De ooivevaarsbek had ik niet eerder gezien, want die groeit tussen bergamot enz. door. Zag er niet goed uit, dat blad, pffff ...

Had ik nu maar een drukspuit. Maar geld is op, dus kan nu even niet.

Leuk, een tuin! lol
zaterdag 21 juni 2014 - 19:55
Wannus

Wannus

Ik behandel rozen al in Maart - April tegen roest en andere problemen ,
voordat er ziekten optreden , en dat helpt wel .
zaterdag 21 juni 2014 - 20:33
Carib

Carib

Sterroetdauw kan alleen bij rozen en laurier voorkomen. Het heeft dus geen enkele zin je hele tuin te besproeien. Zo erg is die ziekte nou ook weer niet. Het zorgt voor wat bladval, maar ik behandel de rozen nooit en er is er nog nooit een dood gegaan. De eerste jaren nadat rozen geplant zijn, zijn ze vatbaarder voor ziekten. Veel planten worden vanzelf sterker. Waarom al die planten er slecht uit zien, weet ik niet, maar ze hebben in ieder geval geen sterroetdauw.
zaterdag 21 juni 2014 - 23:15
Bombycilla

Bombycilla

Een verbod op sproeistoffen is wat Fiona nodig heeft,wat een onzin om je hele tuin met gif te sproeien omdat er een vlekje op de bladeren zit.
sommige tuinmannen zijn er niets bij
zondag 22 juni 2014 - 11:16
Wannus

Wannus

Sproeistoffen om planten te beletten van ziektes noem ik geen gif ,
de planten blijven in leven .Men beschermd ze tegen ziektes .
De mensheid moet ook pillen nemen om van dergelijke kwalen te
genezen , en volgens mijn grootvader zijn pillen het grootste gif
voor de mens , en toch geneest men soms ervan .
zondag 22 juni 2014 - 12:59
Fiona

Fiona

Hmm... moet zeggen dat het er op de ooievaarsbek anders uitzag. Oranje rondjes aan beide zijden van het blad. Dat klinkt meer als roest?
Als je gewoon staat zie je er niets van, maar ik was de bergamot aan het spuiten ivm meeldauw en die groeien door elkaar heen. Zodoende zag ik het.

De sterroet dinges, op de jacobsladder ziet het er toch hetzelfde uit
Ook zwarte vlekjes, blad wat dan geel wordt en zo.
En iets dergelijks zie ik ook op één vrouwenmantel beginnen en op mijn prachtige moerasspirea filipendula rubra. (staan zo'n 2 meter hoog! ben zo onder de indruk )

Het blad van het vingerhoedskruid ziet er ook niet uit, staan vlakbij de rozen. En de pepermunt die ook daar stond, allemaal zwarte vlekjes en geel wordend blad. Die zag er zo uit, dat ik die gewoon weg gegooid heb (stond in pot).

Dus als het alleen op rozen en laurier voor kan komen, weet ik het ook niet meer.

@ Bombilicca, wat een leuke reactie. Ik tuinier als het kan totaal zonder gif. Maar als je planten er aan gaan door een ziekte, zul je toch iets moeten doen. Ga je de boel mogelijk dood laten gaan, doe je ind met mens of dier ook net en ben ik met mijn planten ook niet van plan. Soms heb je geen keuze. Buiten dat kunnen zover ik begrepen heb, die schimmels in de grond komen door afvallend blad, en heb je het het jaar er op weer.
Misschien zulke kortzichtige reacties houden voor mensen die honderden m² gras plat spuiten met gif. Als er iets totaal onnodig is ...
zondag 22 juni 2014 - 14:44
Bombycilla

Bombycilla

Misschien geen leuke reactie,maar je moet mij dan eens vertellen hoe ik nog planten in mijn tuin kan hebben,terwijl ik geen gif gebruik.
Sterroetdauw komt alleen op roos voor en je spuit je hele tuin,wat kortzichtigheid betreft zeg ik pak een spiegel
maandag 23 juni 2014 - 10:29
Fiona

Fiona

Ik spuit ook niet met een middel tegen alleen sterroet.
Ik gebruik verder ook geen gif in de tuin, ben ik fallicant op tegen. Maar soms moet je een keuze maken, of je tuin er aan laten gaan of ingrijpen en de boel redden. Ik heb dit ook nog niet eerder meegemaakt.
Hoe het kan dat jij een tuin hebt zonder gif? Omdat jij zoooo geweldig goed bent!?
Laten we het op mazzel houden.
Ik zag hier laatst dat het in mijn omgeving overal hetzelfde is, alles is aangedaan. Dus het lijkt iets te zijn wat hier rond waart. Niet alleen bij mensen in de tuin, maar ook in de natuur. Op de dijken groeit ook van alles, o.a. ook ooievaarsbek. En die hadden allemaal dezelfde vlekken en gele bladeren als wat ik hier heb. Ook bij anderen in de tuin zie ik het overal. Dus gewoon puur pech. Moet zeggen dat ik ook niet kan herinneren dat ik ooit eerder zoiets heb gezien.
En een spiegel pakken, hoef ik niet. Ik niet de zelfingenomen oordelende kwast hier
vrijdag 4 juli 2014 - 14:43
Polplastron

Polplastron

Hoe het kan dat jij een tuin hebt zonder gif? Omdat jij zoooo geweldig goed bent!?
Laten we het op mazzel houden.

Gelukkig heb ik dan ook mazzel!
Mijn rozen hebben dit jaar echter ook meer sterroetdauw dan andere jaren; dat ligt in eerste instantie volgens mij aan de specifieke weersomstandigheden van het voorjaar; het was al snel warm en best wel vochtig wat ideaal is voor sterroetdauw.
Ondertussen zijn de rozen echter wel terug nieuwe scheuten aan het maken en het lijkt alsof de nieuwe bladeren heel gezond zijn.

Vergeet niet dat fungiciden ook goede schimmels doden zoals de zo geprezen mycorrhiza die noodzakelijk zijn voor een goede groei.
Bovendien is het zo dat planten enige weerstand ontwikkelen als ze niet betutteld worden. Het is als het nemen van antibiotica; dat neem je ook niet bij het minste hoestje, maar enkel als het ernstig is; bepaalde ziektes moet je gewoon uitzieken.

Ik ben niet zo zelfingenomen als Bombycilla ( ), maar hij heeft weer wel gelijk; het sproeien met een algemeen middel in de hele tuin is niet alleen overbodig, maar het kan dus ook schadelijk zijn om bovengenoemde redenen.

Bergamot behandelen tegen meeldauw is ook dweilen met de kraan open. Koop liever planten die niet zo gevoelig zijn. Bergamot is echt wel een meeldauwmagneet hoewel er schijnbaar ook cultivars zijn die resistent zouden zijn, maar ik heb ze ook nog niet gevonden hoor. Ondertussen staat er in mijn tuin gewoon geen bergamot meer! Wat niet zonder allerlei middeltjes overleeft, is gewoon niet sterk genoeg om in m'n tuin te staan en vliegt er dus uit.

Wannus:
De mensheid moet ook pillen nemen om van dergelijke kwalen te
genezen , en volgens mijn grootvader zijn pillen het grootste gif
voor de mens , en toch geneest men soms ervan .
Heel wat dokters van de nieuwe lichting schrijven heel wat minder pillen voor dan hun oudere collega's. Destijds werd er voor het minste antibiotica voorgeschreven wat ondertussen zorgt dat bepaalde ziektes resistent aan het worden zijn. Soms moet een mens gewoon uitzieken, maar natuurlijk willen we dat liever niet en zouden we het liefst een pilletje nemen en verderhuppelen. Ik ben dus zeer akkoord met je grootvader; die man was zijn tijd ver vooruit!

Groeten,

Pol
zaterdag 5 juli 2014 - 11:17
Fiona

Fiona

De nieuwe scheuten aan mijn rozen lijken het ook gewoon goed te doen, dus fingers crossed. Inderdaad was het weer niet bepaald gunstig.
Ik wist tevoren niet dat bergamot meeldauwgevoelig was, daar kwam ik pas achter toen ik ze had. Ik heb inmiddels nog 3 andere planten die dat ook zijn: moeras Veronica. Wist ik ook niet, las ik hier ergens op het forum meen ik, en ze hebben dus ook meeldauw, zij het niet zo erg als die bergamot meen ik.
Tis duidelijk dat een zachte winter gewoon niet ideaal is voor je tuin, denk ergens toch dat dat er ook mee van doen heeft.

Gelukkig is de grote snelheid waarmee die vlekkenbladziekte door de tuin ging er een beetje uit. Het breidt zich nog wel uit, maar niet meer zo idioot snel. Misschien toch door dat middel, wie zal het weten.

Thx voor je bijdrage
zondag 13 juli 2014 - 10:35
jdcoster

Jdcoster

Op de duur leer je er nog wel mee leven. Phloxen en Bergamotten krijgen gewoon bijna ieder jaar meeldauw en stokrozen ieder jaar roest.
Ze bloeien er nauwelijks minder door.
Ik geniet van de Bloemen en let niet zo op de bladeren. Met wat strategisch geplaatste andere planten ervoor te plaatsen, kun je al veel minder fraais verstoppen.
Dergelijke verschijnselen voorzien en uw eigen grond leren kennen duurt een tijdje, een heel mensenleven eigenlijk. Het is in elk geval interessanter dan een hele plantenapotheek aan te leggen die toch nauwelijks helpt.
U tuiniert daar in kleigrond die dan 's winters nog eens regelmatig onder water loopt las ik ooit. Dat is dus zeker geen tuin waarin alles zomaar lukt.
Met vallen en opstaan maar zeker ook zonder chemie zult u die tuin wel meester worden
zondag 13 juli 2014 - 17:09
Carib

Carib

Het is dit jaar inderdaad een goed jaar voor schimmels. Sommige rozen hebben hier ook wat last van roetdauw, maar ik behandel ze niet en ze groeien en bloeien gewoon verder.
Phloxen hoeven overigens helemaal geen last van meeldauw te hebben. Er staan hier een groot aantal cultivars en dit jaar voor het eerst heeft ėėn groep last van meeldauw. Hetzelfde ras op een andere plek heeft nergens last van. De groep die een beetje is aangetast staat al jaren vast en moet dus kennelijk verjongd worden. Bovendien is het een oud ras. Er zijn inmiddels zoveel nieuwe goed ziektebestendige rassen.
zondag 13 juli 2014 - 22:52
sugar

Sugar

Maar jammer dat die goede rassen zo moeilijk verkijgbaar zijn.

En ik ben nog zo'n tuinier met mazzel.
maandag 14 juli 2014 - 00:20
Carib

Carib

Hier in Nederland zijn een aantal kwekers waar een uitgebreide collectie phloxen te koop is, o.a. Hessenhof in Ede, Marcel de Wagt in N-Limburg en Coen Jansen in Dalfsen. In België weet ik dat niet precies. Mijn ervaringen met de Sweet Summer-phloxen ( vrij lage rassen in allerlei kleuren) heel goed. Er is er nog geen enkele ziek geweest. In een gewoon tuincentrum ziul je waarschijnlijk minder snel die ziektebestendige rassen vinden.ik zie ze in mijn lokale tuincentrum in ieder geval nooit.
maandag 14 juli 2014 - 16:50
sugar

Sugar

Bedankt voor de adressen. Ik denk dat ik nog eens een flinke bestelling plantgoed ga doen
maandag 14 juli 2014 - 21:43
Fiona

Fiona

Interessant! Ik zag gisteren dat ik maar 1 phlox heb, die is per ongeluk met andere krijgertje meegekomen, en ik wil er eigenlijk wel meer. Wist niet dat die ook gevoelig waren, dus ga ik op letten als ik er een paar bij ga ritselen

Intussen spreid de bladtoestand zich nog wel uit, zij het niet meer zo snel. Intussen is mijn tomaat er aan onderhevig (en flink ook) en de daarbij staande selderij begint uiteraard ook. Heb er ook boontjes staan, dus die zullen dan ook wel last gaan krijgen.

Vraag is dan: kun je dan die groenten nog wel eten? Vooralsnog zie ik nog niets op de nog groene tomaatjes. Even afwachten maar. Maar de selderij is dan blad en stengel die gelig wordt. Dan kun je die stengels toch niet meer consumeren??
donderdag 17 juli 2014 - 16:12
satomi

Satomi

Het kan bij een tomaat Phytophthora (aardappelziekte) zijn. Daar zijn ze nogal gevoelig voor en het weer van de afgelopen tijd is er uitstekend voor.
vrijdag 18 juli 2014 - 08:18
Bombycilla

Bombycilla

Intussen spreid de bladtoestand zich nog wel uit, zij het niet meer zo snel. Intussen is mijn tomaat er aan onderhevig (en flink ook) en de daarbij staande selderij begint uiteraard ook. Heb er ook boontjes staan, dus die zullen dan ook wel last gaan krijgen.

Denk je nu echt nog steeds dat het een en de zelfde ziekte is?
zondag 20 juli 2014 - 12:01
Fiona

Fiona

Ja, ik denk nog steeds dat het een en dezelfde aandoening is, wat het dan ook veroorzaakt.

Moet zeggen dat de bergamot, buiten de gele en minder mooie bladeren, het dit jaar vrijwel meeldauwloos blijft doen nadat ik die 1 keer met het schimmelmiddel gespoten heb. Idem voor de moeras Veronica.
Staat op de fles dat je minstens nog 1 keer moet spuiten, dat heb ik niet gedaan. Lijkt toch afdoende te zijn geweest.
donderdag 24 juli 2014 - 13:33
Wimkrogt

Wimkrogt

Sterroet, zit dat ook in de grond. Ik wil een oude klimroos, vol meg stertoet, verwijderen en een nieuwe planten. Wat te doen met de grond. Verwijderen en vernieuen?
zondag 17 juli 2022 - 11:45
Polplastron

Polplastron

Het is best om de bodem een aantal jaren rust te geven alvorens een nieuwe roos te planten op de plek waar reeds een roos gestaan heeft. Dit om rozenmoeheid van de bodem te voorkomen.
Een Amerikaanse kweker raadde me ooit aan om nieuwe rozen in een grote kartonnen doos te planten met nieuwe grond; tegen de tijd dat de doos vergaan is, is de bodem errond terug hersteld, aldus die kweker. Ik heb het echter zelf nooit geprobeerd.

Sterroetdauw is een schimmel die zich via sporen versrpeidt en die sporen landen op de bodem, maar zweven ook door de lucht. Een manier om sterroetdauw minder kans te geven is het gebruik van lage onderbeplanting. Die werd mij ooit door een Waalse hobbykweker aangeraden en ik moet zeggen dat ik ook goede ervaringen hiermee heb.
vrijdag 22 juli 2022 - 10:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon