menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pachysandra terminalis of schaduwkruid probleem

Ga naar meest recente reactie

laui

Laui

Hi,

Ik heb in het voorjaar schaduwkruid gekocht en aangeplant (240 plantjes).

Ze krijgen eigenlijk een beetje te veel zon maar ik compenseer dit door ze redelijk wat te sproeien met water.
Maar ik ben op reis geweest en toen ik terug was zagen er een hoop plantjes niet zo goed meer uit. Ik weet niet of het door te veel aan regen is of te veel aan zon.
Het merendeel doet het wel goed en maakt veel zijscheuten. Ik vraag me af of ik de "stervende" plantjes nog kan redden of ze beter verwijder.

Ik heb ook gezien dat er plantjes zijn die "stervend" zijn maar wel zijscheuten aan hangen die wel mooi staan. Wat moet ik daar dan mee doen?

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 19 juni 2014 - 18:39
Wannus

Wannus

Pachysandra die een aantal jaren geleden een probleemloze
bodembedekker was , moet ik nu regelmatig verwijderen ,
en vervangen door andere planten . Zoals te zien op je foto's
komt dat nu veelvuldig voort . Voornamelijk in jonge perken .
Perken van een tiental jaren geleden zien er wel prima uit ,
en volledig dichtgegroeid , maar nu lukt dat bijna niet meer .
240 plantjes is wel heel veel om te vervangen , jammer .
Maar ik weet helaas niet hoe je het kan redden .
Hopelijk krijg je hier nog andere antwoorden !
vrijdag 20 juni 2014 - 16:41
laui

Laui

als ik ze verwijder is er dan kans dat de andere toch nog goed blijven? of zijn ze nu al zoiezo allemaal gedoemd?

groetjes
vrijdag 20 juni 2014 - 18:51
Tuinprins

Tuinprins

Jouw planten hebben last van een schimmelziekte die een aantal jaren geleden voor het eerst gesignaleerd is bij Pachysandra.

Deze schimmelziekte is lastig te bestrijden.

Allereerst zou ik alle aangetaste planten verwijderen. Planten in de vuilnisbak en niet op de composthoop. Daarna alle planten bespuiten met een schimmelwerend middel.

Of nog meer planten ziek worden is niet te zeggen. Feit is dat de schimmel aanwezig is en de andere Pachysandra planten zou kunnen aantasten. Geef de planten matig water. Vocht in combinatie met hoge temperaturen zijn in het algemeen gunstig voor de verspreiding van schimmelsziektes.

Verder is het een kwestie van afwachten.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 21 juni 2014 - 08:43
laui

Laui

bedankt voor de tips! ik zal me direct een schimmelwerend middel aanschaffen.

groetjes
zaterdag 21 juni 2014 - 09:06
Fiona

Fiona

Jemig, dat ziet er niet goed uit :/ Wist ook niet dat deze plant gevoelig was. Ik heb er ook een paar, maar lang geen 240.
Als je ze moet verwijderen, opletten, want ze zijn zwaar giftig. Kwam ik v/d week tot de ontdekking.
zaterdag 21 juni 2014 - 11:22
deHaan

DeHaan

Giftig zal best waar zijn, maar je kan ze rustig met de blote handen beetpakken.
En als je in de tuin bezig geweest ben was je toch je handen voor je gaat eten.
zaterdag 21 juni 2014 - 12:44
vloeiende

Vloeiende

Het is altijd spijtig om te horen dat we denken de natuur naar onze hand te zetten.
Zoals je zelf aangeeft weet je dat de plant liever in de schaduw groeit dan in de zon.
Als je deze zonnige standplaats wil kunnen compenseren door veel water te geven ben je eigenlijk verkeerd bezig. Wat heeft dat met die schimmel te maken? Wel Phytophthora is een schimmel die zich oa. goed ontwikkeld in vochtige omstandigheden.
Pachysandra is een plant die ook beter tegen droogte kan dan tegen nat. Ik geef toe dat dit wat kortzichtig zou kunnen zijn maar door deze manier van denken help je onwetend de ontwikkeling van de schimmel in de hand en maak je de bodem te nat voor een plant die daar niet van houdt. Als je deze Phytophthora wil bestrijden informeer je bij iemand die meer doet dan de algemene huis tuin en keukenproducten verkopen omdat het geen gemakkelijke gast is om vanaf te geraken.
Ik wens je ondanks dat veel succes, verwijder aangetasten en zeker geen extra water.
En ja er staat op meerdere plaatsen Pachysandra in de zon, maar nooit echt mooi groen.
zondag 22 juni 2014 - 12:18
laui

Laui

bedankt voor de tips.

Ik geef ze nu al heel de week geen water, terwijl het hier best wel goed warm is al heel de week en niet regent.
Ik heb de slechte eruit gehaald.
2 dagen later had ik weer n paar slechte maar niet zoveel meer. Opnieuw die verwijderd.
Nu vandaag heb ik geen slechte, hopelijk blijft het nu zo
dinsdag 24 juni 2014 - 17:30
Wannus

Wannus

Ik heb er al gezien in schaduwperken die er ook niet gezond uit zien .
Een schimmelwerend product is zeker geen oplossing .
Eens je ze zo ziet als op je foto's denk ik dat het probleem
op de naastliggende plantjes ook zal toeslaan .

dinsdag 24 juni 2014 - 19:31
vloeiende

Vloeiende

Een schimmelwerend product is zeker geen oplossing ??

Wannus, wat is de oplossing in deze topic die jij voorstelt die effectief kan werken?
dinsdag 24 juni 2014 - 21:52
Wannus

Wannus

Mijn oplossing is als ze niet willen toegroeien vervangen ,
Ik heb Pachysandra nog nooit behandeld met een product .
Ik heb er al heel veel geplant en met succes .
Maar de laatste tijd heb ik problemen , ik krijg ze moeizaam dicht
zowel in zon of schaduw ,
Ik raad ze dus niet meer aan , en vervang ze door Waldsteinia
Dit ziet er voor het ogenblik overal zeer goed uit .
dinsdag 24 juni 2014 - 22:17
laui

Laui

voorlopig is hij gestopt met "doodgaan" en de andere die er nog staan zien er goed uit met veel zijscheuten.
woensdag 25 juni 2014 - 20:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon