menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasmat er onder krijgen zonder gif

Ga naar meest recente reactie

Fiona

Fiona

Ik had een ongeveer 30 jaar oude grasmat liggen van zo'n 13 x 10 m waar ik tuin van wilde maken. Elke plant die ik wilde zetten, was een ramp, moest ik eerst een stuk gras omspitten. Zwaar werk, niet leuk en het grasmaaien werd er niet handiger op tussen al die planten door.

Ik zat echt met de handen in het haar, ben maar alleen, fysieke klachten. Hoe kom ik van die grasmat af? Gif wilde ik per se niet. Ik ben een spirituele tuin aan het aanleggen, en dan 13 x 10 m vergiftigen, vond ik geen prettig idee. Plus kun je dan lange tijd ook niet echt iets terug zetten, al zegt de verpakking van wel. Heel je bodemcultuur naar de haaien!

Toen heeft een buurman met zijn frees 2 grote nog niet aangeplante stukken gras voor me omgefreesd. Een zware frees, de lichte uitvoering kan dat niet, zelfs met deze zware frees ging het maar nét.

Heerlijk, 2 grote stukken vrij van gras. Maar ... dat gras groeit natuurlijk ook weer snel terug, want een grasmat van 30 jaar is niet zomaar om zeep. 2e keer frezen zou hij komen doen, maar gebeurde niet, en ik wilde niet weer mijn buurman zelf gaan vragen.

Maar wat dan? Ik heb het deels onder controle kunnen houden met schoonmaakazijn aangelengd met water. Maar ja, dat is ook niet bevorderlijk voor de bodemcultuur om dat vaak te doen en ik kon die 2 grote stukken ook niet meteen helemaal vol planten:
- duurt toch even eer de planten groot zijn
- Kost nogal wat geld, wat ik niet in overvloed heb

Wat dan? Afdekken. Op een stuk waar ik nog voorlopig niet aan toe ging komen, heb ik een aantal golfplaten gekwakt. Stenen er op tegen de stormwinden hier.
Toen las ik dat kartonnen dozen heel goed gaat. Dozen zonder inkt, ivm giftigheid daarvan. Als het wegrot, who cares? Dus ... dozen open snijden, plakband er af, etiketten ook. Op de grond, potten en stenen er op tegen wegwaaien, pas de problem!

Nu, anderhalve maand later ongeveer: PERFECT!! Gras is dood!! GEEN gif aan te pas gekomen! Had ik dat eerder gedaan, had ik heel wat geld in de zak kunnen houden wat ik uitgegeven heb aan die stomme schoonmaakazijn.

De eerste golfplaat is inmiddels alweer weg, staan nu peultjes gezaaid, bloemetjes en zonnebloemen er in. De 2e golfplaat is omgeschoven, plant er in, meer gaan volgen. Ook een stuk karton omgeschoven om te kunnen planten.
En ja, het karton rot gewoon fijn weg, daar waar er potten op staan of stenen op liggen, is het nu na anderhalve maand weg. Maar dat is papier, niet schadelijk, zie er ook niets meer van liggen.

Dus mensen, je hebt helemaal géén gif nodig.
Het hoeft ook geen half jaar te duren. 1, 2 maanden ben je eigenlijk al zover dat je kunt planten. Frezen vooraf is wel aan te raden natuurlijk, want anders blijf je alsnog met een wortelnetwerk zitten wat taai is en onhandig om in te planten.

Dus gif is totaal overbodig, gewoon op tijd plannen, niet 1 week voor je het gras weg wilt gaan beginnen, maar dus eerder bedenken, dan afdekken, even geduld hebben en klaar is Kees!
Het is even niet mooi, die afgedekte stukken, maar ik ben nu dus mega trots dat ik het toch maar even voor elkaar heb, zonder spitten, gif en gedoe. Dan maar even wat karton in de tuin. Kost niet eens wat ook, want dozen heeft elke supermarkt liggen.
Heb de stukken karton voor het zicht vanaf het terras wat opgelukt met potten met plantjes er in. Beetje creatief zijn, he



[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


Ter illustratie: hier een stuk wat afgedekt is geweest met een golfplaat:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Heeft wel een mierennest voor moeten verhuizen, maar je kunt niet alles hebben in het leven.
dinsdag 17 juni 2014 - 19:09
sugar

Sugar

Er bestaat een veel eenvoudigere manier volgens mij, en fysiek helemaal niet zo zwaar: http://onderdeappelboom.wordpress.com/2014/03/23/fan-van-het-afplagding/

En het werkt echt (ik heb het ook al uitgetest), en 't is bovendien helemaal geen zwaar fysiek werk.
dinsdag 17 juni 2014 - 20:24
Fiona

Fiona

Ja, da's uiteraard ook een manier. Maar om zo 170 m² gras te doen
Stukje bij beetje natuurlijk prima. maar voor mij is dat toch te zwaar. Ik kan amper schoffelen, ik heb nekletsel en kan heel weinig hebben wat dat betreft. Dus ik doe het liever met dozen en wacht dan wel, haha. Dan is het nl. ook echt dood, geen terug groei meer.
Als je fysiek niets mankeert en niet wilt/kunt wachten, is zo'n ding natuurlijk wel ideaal!
dinsdag 17 juni 2014 - 20:48
cetinel

Cetinel

gras afdekken is inderdaad een simpele en arbeidsloze manier...
je zit dan inderdaad met het zicht,maar ach....
ik doe de laatste jaren rond mijn vaste planten waar moeilijk bij te komen is om te wieden(slechte rug,kniekes en elleboog)ook karton:rond de desbetreffende plant(vooral bij rozen,stekelbessen etc heel handig omdat onkruid wieden een stekelige kwestie is daar)
dus in het voorjaar of najaar(liefst allebei) karton aan de voet in een cirkelvormige vorm zodat toch redelijk wa oppervlakte bedekt word...natmaken,mulch erop,of zelfgemaakte kompost,ik geef eerst wat voedsel onder het karton en na het afdekken effe sproeien zodat het blijft "plakken"....
mulchen is vooral voor het zicht...
en zo heb ik een mooie strook onkruidvrij en lekker losse grond onder men planten....
en inderdaad waar je gras dood wilt krijgen ook een prima idee!
en het beste is:geen gif!!
woensdag 18 juni 2014 - 10:06
Fiona

Fiona

Fijn te lezen dat er nog een karton-tuinierster is, haha.
Ik ben van plan al het gras wat ik weg wil hebben te gaan bedekken. Kweet alleen nog niet wanneer. Hangt van de portemonnee af, en die is goed leeg!
Als ik het nu doe, kan ik in het najaar nog aanplanten waarschijnlijk, maar dat kost dus geld. Plus zit ik dan de hele zomer tegen dat karton aan te kijken. Kan het ook in het najaar/winter doen, dan kan ik volgend jaar aanplanten. Dan hoef ik er niet tegenaan te kijken in het tuin hoogseizoen, en is de portemonnee misschien weer wat voller. Feitelijk is dat de beste optie.
Ben alleen niet gezegend met veel geduld,
zaterdag 21 juni 2014 - 12:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon