menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe beek onderhouden

Ga naar meest recente reactie

DJSirMatthew

DJSirMatthew

We hebben een huis gekocht met een grote achtertuin maar afgelopen winter enorm veel wateroverlast gehad in de tuin. Er loopt namelijk een beek langs de achterzijde van de tuin en de linkerzijde naar de straatkant toe, maar ze is niet bereikbaar vanop straat. Blijkbaar is deze beek nooit onderhouden geweest met als gevolg dat ze helemaal niet afloopt en de planten in de beek tot een meter hoog staan.

Nu vroeg ik me af wat het beste materiaal is om de planten "kopje kleiner" te maken. Sproeien wil ik echt niet doen, wil het op zo'n natuurlijk mogelijke wijze doen. En liefst zo weinig arbeidsintensief mogelijk (wishfull thinking) want het gaat toch om een kleine 100m in totaal.

In theorie moet ik enkel mijn kant van de beek onderhouden, maar de andere kant grenst aan een appartementsblok en de eigenaar daarvan ligt momenteel in het ziekenhuis (kanker) en ik wil die mens daar niet mee lastigvallen.

Ik dacht zelf aan een zeis maar misschien zijn er snellere en betere alternatieven, graag jullie raad!
zaterdag 14 juni 2014 - 12:47
sugar

Sugar

Ik dacht ook onmiddellijk aan een zeis.
Ik begin over enkele weken zelf te werken met de zeis (na een opleiding).
zaterdag 14 juni 2014 - 13:09
pplakke

Pplakke

als je met planten boompjes bedoelt .
zal je met een zeis niet veel doen dan moet je die eerst afzagen.
een bosmaaier met mes kan ook maar hangt van de dikte van de boompjes af.
en wat betreft die kant van je buur.
zou ik toch eerst vragen of je dat van hem wel mag doen.
zaterdag 14 juni 2014 - 14:34
DJSirMatthew

DJSirMatthew

Nee, geen boompjes, eerder weidegras, riet etc. Er staat 1 berk in de beek (langs buurman's kant).

Volgens de wet is de buur verplicht om zijn helft van de beek te onderhouden. Dus ik denk niet dat hij het kwalijk zal nemen als ik zijn wettelijke plicht op mij neem??
zaterdag 14 juni 2014 - 15:11
pplakke

Pplakke

je kan altijd jou gedeelte al doen .
100 meter is niet niets .
en als je hem nog eens ziet vragen of je zijn gedeelte ook mag doen.
het mag dan wel volgens de wet moeten gemaaid.
zonder toestemming mag je normaal niets doen op andermans grond.
zaterdag 14 juni 2014 - 15:28
sugar

Sugar

Zolang die boompjes niet te groot zijn, kan je die volgens mij perfect met de zeis wegmaaien. Je gebruikt dan wel een ander zeisblad (bosblad).
zaterdag 14 juni 2014 - 16:46
minouke

Minouke

Hier onderhoud de gemeente de beek aan de straatkant.
Ik zie ze alles doen met een spade. Ze graven de beken jaarlijks uit, onkruid en aarde.
zaterdag 14 juni 2014 - 16:56
DJSirMatthew

DJSirMatthew

minouke, dat was ook mijn eerste hoop, maar na contact met gemeentebestuur zeiden ze dat in het geval van de 2 beken langs onze tuin (verschillende nummers) de aangelanden verantwoordelijk zijn voor het onderhoud.
zaterdag 14 juni 2014 - 19:49
minouke

Minouke

oei, een heel karwei en dan nog niet erg prettig te doen als dat een gemeenschappelijke beek is.
Hier betalen we maar 8€/jaar voor.
zaterdag 14 juni 2014 - 20:10
Rowie

Rowie

Voor een goede doorstroming (en afwatering) moet de beek minimaal 60cm diep zijn.
Nu de begroeiing kortwieken en vanaf half november de beek baggeren, hopelijk kan dat met een kleine graafmachine, handmatig is het veel en zwaar werk. De bagger op de rand laten liggen zodat kleine beestjes er nog uit kunnen kruipen. Als de beek een beschoeiing heeft kan er eerst een geul gegraven worden áchter de beschoeiing waar de bagger ingestort wordt, later geul weer dichtgooien. Met het baggeren worden ook wortels van de begroeiing verwijderd zodat die wat teruggedrongen wordt. succes.
zondag 15 juni 2014 - 10:10
Tuinprins

Tuinprins

Ik kan me niet precies voorstellen hoe de situatie eruit ziet. Gaat het hier echt om een beek (waar dus water in staat) of om een sloot (die in de meeste zomers droog valt)? Voor mij is een beek een klein riviertje. In Nederland zorgen de waterschappen voor het onderhoud ervan. De kanten worden 2 keer per jaar gemaaid en in oktober komt er een bootje met een maaibalk die het water vrij maakt van waterplanten. Vorige week zijn hier de kanten voor de eerste keer gemaaid. Voor de sloten zijn de eigenaren die er aan grenzen verantwoordelijk. De sloten worden meestal schoongemaakt in oktober/november/december m.b.v. een kraan met maaibak. Het waterschap controleert aan het eind van het jaar of de sloten schoon zijn (de zgn. 'slootschouw'). Vroeger heb ik nog wel eens 300 meter sloot schoongemaakt met een krapzeis (wij noemden dat ding altijd zo). Maar dat is een heel werk vooral als de sloot vol staat met braamstruiken en pispotjes.

Het werken met een zeis ziet er romantisch uit maar is zwaar en vergt veel oefening. Vooral de juiste houding is belangrijk anders schiet de punt van de zeis in de grond. Verder moet de zeis vlijmscherp zijn. Het 'haren van een zeis' (scherp maken van het blad) is een kunst op zich.

Het meest makkelijke lijkt mij om het met een fatsoenlijke bosmaaier te doen. Ik zou niet alles in een keer doen maar het over een korte periode uitstrijken.


Gegroet, de tuinprins
zondag 15 juni 2014 - 13:17
sugar

Sugar

Werken met een zeis is volgens mij absoluut niet zoveel zwaarder dan het hanteren van een bosmaaier. Alleen al van het geluid alleen zou ik neurotisch worden.
zondag 15 juni 2014 - 14:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon