menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Border verwoest door hagel

Ga naar meest recente reactie

brammeke

Brammeke

Ik dien mijn border opnieuw aan te leggen. De bladeren van mijn hosta's zijn verscheurd door de hagelbollen (ik zal ze uit de border halen en oppotten (enkel met wat bloemen en bladeren en schaduwrijk de zomer doorhalen), rabarber onderging hetzelfde lot mijn hortensia, daar bleef niks meer van over en zat onder de witte zuigende insecten dus deze heb ik al verwijderd.
Ik voel me ontgoocheld en kwaad, maar de natuur heeft gewonnen.
Iemand tips om een nieuwe border op te vullen.
De border ligt aan het terras en is vrij zonnig vanaf 14u
woensdag 11 juni 2014 - 08:56
RdB

RdB

Die kapot gehagelde planten herstellen zichzelf wel,

Ruud
woensdag 11 juni 2014 - 08:58
Marei

Marei

Knip alles af wat kapot is en binnen de kortste keren groeit het weer aan, een beetje mest (12-10-18) en daarna water geven doet wonderen. De Hosta's die bij ons eind april helemaal kapot gehageld zijn hebben we ook afgeknipt en zijn nu weer voer voor de slakken
Groetjes, Marei.
woensdag 11 juni 2014 - 10:58
minouke

Minouke

ja, ik snap dat heraanleggen ook niet goed. Gewoon alles snoeien wat beschadigd is.
Hier liggen veel planten plat op de grond van de felle regen, veel hebben zich weer recht gezet maar veel Geraniums en nepeta's moeten teruggesnoeid worden en binnen 2weken max. staan ze weer met mooi fris blad te pronken.
'Is gelijk met paarden de natuur is sterk maar wij zijn slim
woensdag 11 juni 2014 - 13:34
Arico

Arico

Hier was het niet de hagel, maar de enorme stortbui die roet in het eten gooide. We zijn de afgelopen 4 maanden druk in de weer geweest om onze totaal verloederde en verwilderde tuin her aan te leggen (nieuw tuinhuis gemets, keermuur afgebroken en her-metst, oude verroeste tuinscheiding weg gehaald en nieuwe gezet met betonplaten en al etc)

En natuurlijk het gazon. Dat hebben we opnieuw moeten omspitten, nivelleren en inzaaien. Het was prachtig weer met veel zon en 35°C toen we eindelijk moe, maar voldaan klaar waren. Twee uur later stormweer en het regende pijpenstelen. Onze grond is klei dus het water liep te traag weg. Gevolg: ons pas ingezaaide gazon stond blank en alle zaad werd tot over het keermuurtje weggespoeld. Volgende dag opnieuw ingezaaid en weer heel de nacht regen.

Mother nature can be a b**ch. Maar het komt allemaal wel goed uiteindelijk
woensdag 11 juni 2014 - 16:12
Fiona

Fiona

Natuur heeft gewonnen? Wat zijn jouw planten dan? Synthetische dingen gemaakt van recycled plastic?
Wat je doet in een tuin is ook natuur, alleen beheersen mensen het dan, opdat het niet verwilderd.

Je hosta's oprooien is onnodig. Volgend jaar staan ze weer mooi in blad. En wat gezegd is, als je ze nu afknipt, komt er dit jaar ook weer blad. Knip voor nu alles wat stuk is voorzichtig weg. Zet er wat eenjarig spul tussen voor dit seizoen, zodat je toch een wat leuke border hebt. Volgend jaar heb je je eigen border gewoon weer terug.
Is waarschijnlijk ook goedkoper dan alles eruit halen. Beetje respect voor je planten en voor de natuur mag ook wel. Als je geeneens respect hebt voor de natuur, inclusief je planten dus, kun je beter betontegels leggen. Leer een les van de natuur: zij herstelt altijd.
Het is gewoon flink balen, niet meer, niet minder. Zet er wat vlijtig liesjes tussen, petunia's of ander eenjarig spul wat je leuk vindt.
zaterdag 21 juni 2014 - 11:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon