menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakkenvraat tips

Ga naar meest recente reactie

Fiona

Fiona

Het lijkt dit jaar echt de spuigaten uit te lopen met de slakkenvraat :/
Ik probeer zonnebloemenmengsel te zaaien, komt ook snel op, maar telkens weg. Niet door vogels, het is afgeschermd. Slakken dus.
Verder de geeikte ellende met vraat, maar nu zie ik net dat ze zelfs één van mijn moeraslobelia's "Queen Victoria" half opgevreten hebben
Dat heb ik nog niet eerder gehad, heb er elders 3 staan, vorig jaar gezet, kan me niet herinneren dat daar aan gevreten werd, ook dit jaar niet.

Ik heb het idee dat er meer slakken zitten, zou dat kunnen door de milde winter?
Meer huisjesslakken die dus alles opvreten, vorig jaar had ik die minder, meer naaktslakken.

Ik strooi geregeld korreltjes om mijn planten te behouden, maar ik weet niet of huisjesslakken die ook eten?

Ik ben nu bezig met koffiedrab verzamelen, begonnen rondom mijn hosta's, want de enige waarde daarvan is het blad, dus als dat er aan gaat.
En ik drink vrij veel koffie, maar niet genoeg om zo al mijn slakvraat gevoelige planten te kunnen beschermen.

Iemand nog andere tips? Boomschors??
zondag 4 mei 2014 - 14:12
Lino

Lino

koperen ringen rond je dierbaarste planten leggen, zou helpen.
Koperlinten waar je ringen van maakt die zijn hier te koop: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=591
zondag 4 mei 2014 - 17:39
Wannus

Wannus

Hallo
Natuurlijke middelen helpen niet , ik heb al van alles uitgetest .
Koffiegruis , eierschalen geplet , metaalstrips geplaatst bovenaan
de potten . Zelfs Ecostyle Esgar go korrels helpen niet bij mij .
De mooiste Hosta die ik verleden jaar heb gezien , die helemaal
niet geknabbelt was , stond in een oude metalen kuip ,
dat beoogt niet mooi , maar er was daar geen enkel gaatje
in de bladeren te bespeuren .
Ik zie waar ( chemische) korrels gebruikt worden dat de Hosta's
toch minst aangevreten zijn .
zondag 4 mei 2014 - 21:42
wilma*15

Wilma*15

Ook hier heel veel huisjesslakken en ze zijn ook nog eens behoorlijk groot.
Woensdag toch eens kijken of ik ook slakkenkorrels kan aanschaffen want ik heb pas in Bokrijk ook enkele hele mooie hosta's gekocht maar durf ze nu nog niet buiten te planten met al die slakken.

In een andere topic las ik ook dat knofloof kan helpen.
Maar dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Helaas heb ik knoflook niet zo vaak in huis.
Ook dit ga ik aanschaffen en kijken of het helpt.

Groetjes
zondag 4 mei 2014 - 21:55
Wannus

Wannus

Je mag niet alles geloven wat je leest .
Ik meen dat er veel schade zal zijn aan allerlei planten dit jaar ,
daar we geen winter hebben gehad .
zondag 4 mei 2014 - 22:20
wilma*15

Wilma*15

Ik geloof ook niet alles wat ze schrijven.
Maar ik probeer gewoon alle tips die ik ergens heb gelezen.
Helpt het niet dan streep ik die gewoon door.
Ook heb ik koperen slakkentape hier in huis.

Inderdaad door het hele zachte winterweer zijn er meer dan anderen jaren.

Groetjes

zondag 4 mei 2014 - 23:01
Tuinman65

Tuinman65

Het enige dat helpt tegen slakken zijn slakkenkorrels.
Maar je moet het wel volhouden met die te strooien.
Al de rest zijn druppels op een hete plaat.
Naaktslakken zie ik hier nooit, huisjesslakken des te meer.

Leo
zondag 4 mei 2014 - 23:24
Lino

Lino

Lees hier wat een hosta kweker doet: http://www.hostavalley.com/slakken%20en%20koper.htm
maandag 5 mei 2014 - 07:38
wilma*15

Wilma*15

Hallo Lino

Heb de site gelezen.
Heel interessant.

Groetjes
maandag 5 mei 2014 - 11:19
Claudia69

Claudia69

Ik leg dakpannen op de paadjes tussen de perken en zet oude dallen schuin tegen de tuinafsluiting. Slakken kruipen daar overdag onder weg en dat maakt het makkelijk om ze weg te roven. Ook strooi ik mijn slakkenkorrels (ecovariant) onder die pannen - zo blijven ze langer droog en werkzaam.

Enkele weken terug had ik een ware explosie van slakken in de tuin, intussen hebben de pannen hun nut bewezen en is het aantal gevonden slakken sterk verminderd. Als die slakken eetbaar waren, had ik al een grote familiebarbecue kunnen houden...
maandag 5 mei 2014 - 19:23
sugar

Sugar

Je hoeft geen slakkenkorrels te gebruiken om van de slakken af te geraken.
Er bestaan andere mogelijkheden:
1. Nematoden tegen slakken. Werken niet op alle ondergronden even lang, maar brengen in ieder geval een serieuze klap toe aan de populatie. Werkt niet tegen segrijn- en wijngaardslakken, die erg veel schade toebrengen

2. Slaken rapen/knippen: 's nachts of bij zonsopgang de slakken verzamelen en vernietigen. Vooral de eerste dagen na een lange droogte vang je er honderden. Ik heb dit de voorbije jaren toegepast met redelijk succes (van 100den slakken per nacht de eerste dagen naar enkele 10tallen op een nacht) . Dit jaar door omstandigheden niet even strikt toegepast met wat meer schade tot gevolg. Maar zolang de schade relatief beperkt blijft voel ik me niet geroepen om iedere dag buiten te gaan. Ik focus me nu alleen op de planten die veel schade lijden (en na enkele nachten betert de situatie daar aanzienlijk).
maandag 5 mei 2014 - 21:59
Claudia69

Claudia69

Slakkenkorrels alleen zijn niet afdoende, maar het helpt toch wel een beetje. Voor de rest inderdaad regelmatig slakken vangen en vernietigen.
maandag 5 mei 2014 - 22:24
Roeliee

Roeliee

Wij laten onze kippen gewoon loslopen in de tuin! Van overdaad aan slakken geen probleem, de kippen zijn maar al te blij als ze eentje tegenkomen! En zij die denken dat de kippen alles kapot trappelen….wij hebben daar alvast geen last van… ze scharrelen natuurlijk overal, maar van schade valt het wel mee.

Groetjes
Roeliee
dinsdag 6 mei 2014 - 08:31
Claudia69

Claudia69

Dat durf ik in de moestuin niet te proberen
dinsdag 6 mei 2014 - 13:32
Fiona

Fiona

Met andere woorden, het is en blijft een ellende. Slakken vernietigen, gatverdamme. Ik vind het al heel wat dat ik die smerige dingen tegenwoordig durf op te pakken.
Wij hebben vroeger ooit in de tuin een plaag gehad vanuit een nabij gelegen dierenwinkel die heel het plafond vol had zitten, moest de gemeente bijkomen. Daar ben ik toen zo vies van geworden, ga echt bijna over mijn nek van die vieze dingen.
Ik blijf wel korreltjes strooien, gras goed kort houden zodat ze niet zoveel koele/vochtige plekjes hebben.
De koffieprut onder de hosta lijkt toch redelijk te helpen. Kun je niet heel je tuin mee doen natuurlijk, dan zou je liters koffie moeten maken alleen voor de prut.

Baal er wel enorm van ... Die zachte winter vond ik geweldig, lol, maar dit niet.
dinsdag 6 mei 2014 - 21:26
Fiona

Fiona

Ik heb dan toch maar andere slakkenkorreltjes gestrooid, het type wat zowel naakt- als huisjesslakken aanpakt. Had ik nog staan.
Wat een 'rendement', zeg! dat was toch zeer zeker de moeite waard om een keer te doen. Als ik zag wat er overal lag, geen wonder dat mijn halve tuin opgevreten werd.
Aan de buitenkant van mijn garage is een groenhoek v/d gemeente, daar is het ook vochtig (minder zon), groeit een boom en veel zevenblad. Daar heb ik gisteren ook maar wat korreltjes gestrooid en langs de buitenkant van mijn heg, want daar zitten ook veel slakken. Dan lok ik ze in ieder geval mijn tuin uit.
Ik hoop dat deze wat drastischere actie voorlopig even de boel tot niveau "normaal" terug brengt.
maandag 26 mei 2014 - 12:42
hillie

Hillie

volgens mij heeft een slak graag jong vers blad,ik heb mijn buxus geknipt en het blad lagen liggen,tot nog toe heb ik nog geen slakken gezien,
het is niet mooi,maar als het effect heeft,laat ik het graag liggen
donderdag 29 mei 2014 - 16:16
leerling

Leerling

Hier blijft de schade redelijk beperkt, maar we hebben hulp van o.a. padden, hazelwormen, egels...

De snijbonen die ik in een zak heb geplant waren helaas wel aangevreten. De segrijnslakken die ik in de zak heb gevonden heb ik het bos in gekeild en daarna heb ik wolkorrels gestrooid (zie http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=3361 en http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=56683). Tot nog toe schijnt het te helpen.

Voorzichtig zijn met slakkenkorrels. Sommige doden niet alleen slakken maar vergiftigen ook slakkeneters, wat de plaag alleen maar veregert. Sommige zgn. biologische verantwoorde korrels doden slakken, maar tasten ook regenwormen en mogelijk ook micro-organsimen aan.

Weet ook dat niet alle slakken schadelijk zijn. Dat van de 93 soorten inheemse landslakken in Nederland er 41 bedreigd zijn. (Dat is bijna de helft.)
zondag 8 juni 2014 - 23:40
pplakke

Pplakke

deze morgen zat heel het gras vol.
op één plaats wel 10 op één meter.
woensdag 11 juni 2014 - 06:48
Wannus

Wannus

Het wordt eigenlijk een grote slakkenplaag dit jaar .
En ik denk dat ze alle bladeren lusten zowel oud of jonge blaadjes .
Het moestuintje van mijn buren is ernstig aangetast ,
ik heb moeten gaan kijken naar de schade dat ze hebben aangebracht .
Ze durven geen slakkenkorrels werpen , daar ze in het bezit zijn
van nog een jonge hond , en hij knabbelt nog op alles dat hij tegenkomt.
Er zijn veel mensen tevreden omdat we geen winter hebben gehad ,
maar voor mij mag het komende winter wel weer goed vriezen .
Geef mij maar die winters weer zoals in de jaren '50 en '60.
We wisten dan tenminste in welk seizoen we waren !
woensdag 11 juni 2014 - 12:25
Fiona

Fiona

Ik ben ook altijd voorzichtig met korreltjes, en erg zuinig er mee. Ik strooi het ook niet overal, alleen daar waar planten staan die ze opvreten en dan nog met mate, want die korreltjes werken zo goed, dat je er niet heel veel van nodig hebt om behoorlijk wat slakken weg te werken.
Vogels laten ze met rust volgens mij, die weten/ruiken/zien of whatever dat ze dat niet moeten eten. Zo'n slak gaat er ook niet als een appetijtelijk hapje uitzien, he.
En tis dit jaar kiezen of delen: of alles kapot en weggevreten, of korreltjes. Heb daarvoor toch iets teveel tijd, energie en geld in mijn tuin gestoken. Het is ook geen natuurlijk evenwicht, met die zachte winter.
Vorig jaar heb ik nagenoeg alleen huisjes slakken gehad in mijn laurierkers heg. Dat boeit mij verder niet. Dit jaar zaten ze echt overal.
Het zijn allemaal dezelfde giga smerige grote bruine huisjes. Denk niet dat het zeldzame zijn, anders zijn ze echt niet zo zeldzaam, zitten er zat, haha.

Momenteel is het weer gewoon als normaal eigenlijk. Het was vooral eenmalig even die enorme plaag de kop indrukken.
maandag 16 juni 2014 - 15:19
Tuinman65

Tuinman65

Alsof het nog niet genoeg is dat ze onze tuinplanten belagen zitten ze nu ook al in de brievenbus aan de post te vreten.
Moeilijk te geloven misschien, maar gisteren gezien en naar ik zoal hoor ben ik niet de enige die daar last van heeft.
Leo
zaterdag 30 augustus 2014 - 19:52
leerling

Leerling

'k Wist dat ze graag papier lusten. 'k Had ooit de namen van stekjes die ik gemaakt had netjes op papiertjes geschreven en met plakband op de plantpotjes geplakt. Toen ik een paar weken later ging kijken was al het papier dat buiten de plakband uitstak weggevreten.

Maar de weg in de brievenbus hebben ze hier gelukkig nog niet gevonden. 't Zouden al wel kleine slakjes moeten zijn, want buiten een paar gaatjes onderaan om eventueel regenwater weg te laten lopen, is de onze dicht.

Misschien helpt het als je er een koperstrip rond maakt? 'k Heb dit jaar rond mijn zonnebloemen muntjes van 1 cent gelegd en bij wijze van experiment een paar bloemen buiten de centjes kring geplant. Degene die ik de kring staan hebben het gehaald. De andere niet.
zaterdag 30 augustus 2014 - 23:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon