menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Raad gevraagd bij aanleg border

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo

Zoals sommigen onder jullie hier misschien al hebben gelezen, zijn we een deel van de tuin aan het heraanleggen. Hierbij hoort ook een border die ik zou willen voorzien van planten die vooral door vlinders, bijen en dergelijke bezocht worden. Nu, ik heb een beetje moeite om te zien of alles wel goed bij elkaar zal passen en wat het zal geven eens alles in bloei is. Ik heb een plannetje getekend. Nu, mijn vraag aan jullie. Wat vinden jullie er van? Is het doenbaar, zal het mooi uitkomen? Het zou leuk zijn moesten jullie al jullie ervaring met mij willen delen

Oja, de border ligt zo rond de middag in de zon, te beginnen met het hoekje van het gebouw. Daar is immers een raam, waardoor er een kleine doorgang is gelaten zodat dit raam nog gewassen kan worden.

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee


vrijdag 2 mei 2014 - 13:52
cetinel

Cetinel

je kan niks zien zo,veeeeel te groot je afbeelding!
vrijdag 2 mei 2014 - 23:51
renatus

Renatus

wat is het formaat van de afgebeelde border?
zaterdag 3 mei 2014 - 06:27
Roeliee

Roeliee

Ja ik weet het…afbeelding is wat groot uitgevallen, maar vond niet direct manier om hem kleiner te maken. Probeer het straks op te lossen.

Over de afmetingen. De border is een 2-tal meter diep en qua lengte kan er wat gespeeld worden. Tot waar de muur stopt is ze ongeveer 4m lang. Maar hierna heb ik nog een 2-tal meter speelruimte. Dus de afmetingen zijn zo'n 2m op 6m

Groetjes
Roeliee
zaterdag 3 mei 2014 - 08:22
Roeliee

Roeliee

Zo, de afbeelding heb ik wat kunnen verkleinen. Normaal moet hij nu goed zichtbaar moeten zijn!

Groetjes
Roeliee
zaterdag 3 mei 2014 - 08:32
Roeliee

Roeliee

Oja, ik zou graag in gans de border wat bloembollen zoals krokussen en blauwe druifjes willen zetten. Zo heb ik in de lente ook wat kleur in de border. Of is dit niet aan te raden met de andere planten erbij?
zaterdag 3 mei 2014 - 14:27
renatus

Renatus

Bloembollen/voorjaarsbloeiers er tussen zetten levert geen problemen op. Tegen de tijd dat die uitgebloeid zijn bedekken de vaste planten het afstervende loof. Volgens mij zijn het wel planten die pas in juni juli en later bloeien! Zou je er geen vroegere bloeiers tussen zetten voor wat vroegere bloei, en dan in de zelfde kleurtinten. Anders kijk je volgens mij-aan de lengte van de border te zien-heel lang tegen een groene massa aan waar bijen etc ook niets te zoeken hebben.
zondag 4 mei 2014 - 11:59
Roeliee

Roeliee

Welja, toen ik me wat beter informeerde over de planten, zag ik inderdaad dat het vooral planten waren die in juni-oktober bloeien… Heb je soms een alternatief? Zelf had ik anders gedacht om de hemelsleutel te vervangen door een bodembedekkende roos of andere roos. De hemelsleutel zou ik dan zetten op de plaats van het duizendblad. Of lost dit niet echt het probleem van late bloeiers op? Het mogen natuurlijk ook minder vlindervriendelijke planten zijn, maar als het even kan, liefst wel

Alvast bedankt

Groetjes
Roeliee
zondag 4 mei 2014 - 13:27
renatus

Renatus

Hallo

Ik weet niet wat voor ijzerhard je in gedachte hebt, maar het wordt anders alleen l een groep hoge planten bij elkaar en ook nog voorin de border, kijk je straks alleen tegen stengels aan....Zet er anders een kleine groep lagere planten nog voor, bijvoorbeeld sedum spectabile of sedum telephium. Je hebt daar soorten van met donkere bloemschermen.

Een bodem bedekkende roos is leuk, kijk dan wel voor een enkele bloem, daar hebben de insecten meer aan...en als ze bottels hebben is het in de winter ook nog leuk gezicht .

Ben zelf trouwens geen deskundige hoor, in mijn tuin groeit alles wat door elkaar..
zondag 4 mei 2014 - 17:04
Roeliee

Roeliee

Heb je opnieuw gelijk mee! Heb de indruk dat, hoe langer ik er over nadenk, hoe meer dingen, nieuwe ideeën ik krijg. Misschien nog paar weken goed over nadenken, opzoeken, bekijken… Het moeilijkste vind ik vooral om de "juiste" combinatie te vinden!

Bij ons thuis in de tuin groeit alles trouwens ook wat door elkaar. De border die ik wil aanleggen is bij mij op het werk. Ik wil het effect wel eens zien van wat meer gerichte inplanting, vandaar m'n vraag hier!

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
maandag 5 mei 2014 - 14:39
renatus

Renatus

Als je maar bedenkt dat je vooraan meer de lagere planten zet, met af en toe een wat hogere om het beeld wat te onderbreken, kan je weinig verkeerd doen volgens mij....kijk gewoon eens in andere tuinen/ botanische tuinen of zo wat er bloeit en of dat in je kleuren schema past wat je in gedachte hebt en dat er wat spreiding zit in bloei periodes....Als ik zo in mijn tuin rond kijk vind ik dat kleuren niet echt vloeken met elkaar, maar sommige springen er nou eenmaal meer uit.....


Succes

René
maandag 5 mei 2014 - 15:44
sugar

Sugar

Vroege bloeiers die veel insecten lokken : nepeta faasenii, Lychnis flo-cuculi, Hesperis matronalis, Geranium macrorrhizum, Scabiosa caucasica (blijft erg lang bloeien).
maandag 5 mei 2014 - 23:02
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor jullie verder advies! Ik bekijk zeker je voorstellen eens sugar! Maar eu..misschien nog een heel domme vraag, ma swat ik stel hem toch! Lukt het om een vroege bloeier te combineren met een zomerbloeier in het zelfde stukje van de border? Of gaan deze elkaar wegconcurreren? Of wordt het dan een te drukke boel waarin geen enkele bloem tot z'n recht komt?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
maandag 5 mei 2014 - 23:46
sugar

Sugar

De planten die ik hier schrijf blijven allemaal een heel jaar lang in blad, dus dat zal niet lukken... Je kan ook aan langbloeiende planten denken, bijvoorbeeld Geranium 'Rozanne' of 'Patricia' in plaats van Geranium versicolor...
dinsdag 6 mei 2014 - 05:21
Roeliee

Roeliee

Hmmm goed dat ik dit weet! Zal nog een hele puzzel worden denk ik Is het een oplossing om de stukjes te halveren om zo wat meer soorten te zetten? Dan kan ik wel minder planten van dezelfde soort zetten, en had toch ergens gelezen dat je toch best 3 gelijke soorten bij elkaar zet om ietwat "vulling" te krijgen. Of is dit niet zo?
dinsdag 6 mei 2014 - 08:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon