menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Graag wat gras onder onze appelbomen..

Ga naar meest recente reactie

Raven

Raven

Hallo beste tuinliefhebbers,


Ik beschrijf graag even de situatie van onze tuin, hopend op een aantal reacties die ons een duwtje in de rug kunnen geven.

Ik heb al veel gelezen en rondgevraagd, maar voel me toch nog steeds onzeker over de juiste aanpak hier.


Eind 2012 kochten we een oud boerderijtje, met woonhuis, schuren, binnenkoer en klein boomgaardje. Oppervlakte samen bedraagt bijna 2000m² (De andere bijbehorende weilanden eromheen waren jaren tevoren reeds verkocht).
De tuin/boomgaard meet ongeveer 30mx30m. Er staan een tiental bomen, hoofdzakelijk lage appelbomen, een paar verschillende soorten.

Het zag er toen zo uit zoals op de foto.
Ondertussen ziet het er iets groener uit. Er groeit wat gras, maar niet aaneensluitend. Veel onkruid, en er is veel mos. (Wat ik op zich niet zo storend vind).

De bomen vormen samen bijna een volledig dak over het grootste stuk van de tuin. Er komt weinig tot geen zonlicht op de grond.

Mogelijk moet er dus hier of daar een boom weg. Maar we weten nog niet de welke, we weten nog niet hoe we onze tuin uiteindelijk willen vormgeven. Een beetje een wilde natuurlijke verdwaal-tuin. We hebben er op dit moment het hart niet voor om er zomaar een paar bomen tussenuit te halen. Op termijn zullen we daar wellicht toch eens een beslissing in moeten maken.

Mijn wederhelft wil de grotere beslissingen voor de tuin nog wat uitstellen. Ik zelf doe ondertussen al wat ik zelf kan om er toch ook nu al een toffe en veilige tuin van de maken, voor ons en voor onze tweejarige zoon.

Ik zou daarom ook graag wat gras zaaien. En hierover gaat het. Ik heb ondertussen al geleerd dat er schaduwgras bestaat, leuk!
Maar ik worstel vooral een beetje met het volgende. Ik zou graag de grond juist voorbewerken voor het zaaien. Ik zou er graag onze composthoop in verwerken, en nog wat bijgehaalde compost. Maar de wortels van de bomen zijn naar het schijnt even omvangrijk als de kruin. Overal wortels dus. Want de kruinen van de bomen lopen ook in mekaar over.
Ook in de bovenste lagen van de grond lopen veel fijne wortels van bomen, heb ik me laten vertellen. Onder fruitbomen frezen zou wel eens schadelijk kunnen zijn. Al heb ik ook wel al iets gelezen over nuttige wortelsnoei, maar dat is toch nog wel wat anders dan frezen.

Terwijl ik hierover twijfelde, begon ik ook te zien dat van heel wat bomen er wel wat wortels bovengronds opduiken. Wat me doet denken dat de grond misschien een beetje uitgeregend, uitgespoeld is waardoor stukken wortels boven komen?

Ik heb van 2 buren die gaan bouwen op de aanpalende domeinen (deze waren vroeger de weilanden van de boerderij waar wij nu wonen) de grote berg aarde van hun betonplaat 'gereserveerd'. Ik heb dus twee hopen aarde ter beschikking.

Dat gaf me het idee om er misschien gewoon een laagje aarde bij te leggen. Ik dacht zoiets:
1. De huidige grond oppervlakkig frezen, niet te diepgaand omwille van de boomwortels. Meteen wat compost mee in frezen.
2. Gazonbemesting toevoegen
3. Graafmachine huren (knik lader) om de bergen open te trekken en zo overal een laagje van 5-6-7-8 cm toe te voegen. Veel meer zal dat niet zijn. Ik weet dat ik de boomwortels niet mag verstikken met een te dikke laag.
4. Een beetje gelijk trekken, walsen, harken, en inzaaien en besproeien, volgens de beste tips die ik hier kan vinden.


De reden waarom ik dit wil doen: omdat ik hoop dat het met beperkte kosten -niet met beperkte inspanningen- toch voor een hele tijd een hele verbetering zou opleveren. Gewoon omdat ik onze kindjes graag gras wil geven om op te spelen.

Vragen die ik heb:

-Zou dit voldoende grondwerk zijn? Ik verwacht geen perfect gazon zonder enig onkruid. Het zal sowieso al een hele verbetering zijn tov de kale grond nu. In afwachting van definitievere plannen..

-Een beetje kalk toevoegen? Het vele mos wijst op een zure bodem, toch? Maar misschien toch even een staal gaan laten onderzoeken in de A v e v e ?
Volgens mij zijn er vele jaren ook gewoon telkens massa's appels blijven liggen rotten. Want de oude boer zelf is al vijftien jaar overleden, en sindsdien werd de tuin minder goed verzorgd. (Toen wij hier kwamen lag het bezaaid met rot fruit en okkernotenschelpen.) (De bomen zouden wellicht ook wat gesnoei kunnen gebruiken.)

Opmerkingen omtrent het frezen onder bomen, omtrent het aardelaagje toevoegen: Zeer welkom!


Ik overweeg ook om dichtst bij ons woonhuis en terras misschien een oppervlakte grasmatten te leggen. Gewoon om al snel wat gras te hebben voor ons kindje, waar wel al op gespeeld mag worden.
Graszoden leggen, is dit zelf doenbaar? Ik lees hier toch wel wat verzakkings-verhalen. Aan de andere kant verwacht ik echt geen biljartlakentje, maar gewoon een aangenamer speelterrein voor de kindjes. En wie weet doen we op een dag eens een grondige aanpak wat tuininrichting/tuinaanleg betreft.

(Ik denk aan veel leuke elementen voor kinderen, petanquebaan?, speelberg met glijbaan, moestuin en serre voor mij, leuke zithoekjes, kippen misschien, beplanting met struiken, zorgen dat alle hoogteniveau's aanwezig zijn, ...)



Een lang verhaal, bedankt voor uw tijd om het te lezen, en alvast op voorhand nog veel meer bedankt voor uw wijze reacties.


Groetjes,
Veerle.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 28 april 2014 - 04:37
RdB

RdB

Gras onder de bomen: verwacht daar geen wonderen van, maar ga vooral NIET frezen of aarde aanbrengen. Zorg dat komend seizoen de grond vrij gemaakt wordt van vallend fruit en bladeren, dan krijgt het gras weer een kans. Ga evenmin kalken, tenzij de grond echt verzuurd is. Het verhaal over mos en kalk is een fabeltje. Gras groeit slechter op zure grond maar mos trekt zich van beide omstandigheden niet veel aan en groeit net zo goed op een brok kalk. Wel zou u de pH van de grond kunnen laten nameten.

Een zeeer nuttige site voor u is http://www.houtwal.be waar u heel veel nuttige tips kunt lezen over uw gaard.

Graszoden leggen is niet zo moeilijk maar zoals met heel veel klussen: het goed voorbereiden is de kunst.

Ruud
maandag 28 april 2014 - 08:24
Raven

Raven

Dag Ruud,

bedankt voor uw antwoord.
Ik was er al bang voor.

Is ook een echte dunne laag aarde (5 cm) nefast voor de bomen?
Ik vraag het omdat ik nu bij het grasmaaien erg moet uitkijken om een aantal bovenliggende wortels niet te beschadigen met de messen. Als ik deze zou mogen bedekken, zijn ze beter beschermd, dacht ik. Of is ook 5 cm echt niet goed. Sorry dat ik het nog eens opnieuw vraag.


Tof, die link die je me gaf.
Daar ga ik inderdaad veel kunnen leren!


Prettige dag gewenst!
maandag 28 april 2014 - 10:13
cetinel

Cetinel

om te beginnen de bomen es flink snoeien zodat er meer licht in kan vallen ook een optie.....(snoeitijd is eigenlijk voorbij nu..)

normaal gezien zijn de appelbomen nu uitgebloeid,hoe staan de jouwe erbij?? flink bloesem gegeven en al groen,of veel dood hout ertussen??...


tis maar een eigen idee maar ik zou er hier en daar toch gewoon een paar van tussen halen door ze op ongeveer 40 cm hoogte de stam recht door te laten zagen...
heb je hier en daar een eilandje waar je op kunt zitten...
moet je nie me wortels verwijderen in de weer en heb je plots meer licht,kinderen vinden het ook leuk om op en af te stappen etc...

maandag 28 april 2014 - 12:02
Raven

Raven

Cetinel, bedankt voor je reactie.


Ze zijn inderdaad uitgebloeid, en al best veel groen. Foto is van vandaag.
Veel dood hout is er niet meer. Hier en daar nog iets.
waar ik bij kon is dit vorig jaar al weggehaald.


Ja, ik zou de bomen zeker graag snoeien. Maar ik wil er niet ondoordacht aan beginnen. Af en toe lees ik iets over appelbomen snoeien. Hier in onze tuin gaat het over bomen die al jaren lang niet gesnoeid zijn.
Ik probeer informatie te verzamelen over een inhaalbeweging wat betreft het snoeien. Iets om in meerdere fases te doen?

Ik weet dat ik eigenlijk te laat ben, dat de snoeitijd voorbij is. Wat is het gevolg van snoeien in april/mei? Kan ik toch beter wachten tot volgend jaar?
Maar dat onderwerp hoort eigenlijk ergens anders op het forum thuis.



Wat betreft het 'gras onder de bomen' denk ik ondertussen dat het misschien beter is om de boomspiegels niet in te zaaien met gras, maar eventueel mooi af te bakenen, en af te werken met een laag mulch of met bodembedekkers.

Is dat een goed idee?


Een boomspiegel van een 1 à 1,5m doormeter, is dat een goede maat?



Ik zal er zeker aan denken de stammen zelf vrij te houden.


Op een andere plek in de tuin lag hier al jaren een platte onbedekte hout-stapel. Deze ben ik aan het verplaatsen en sorteren. De onderste lagen van deze houtstapel zijn doorheen te jaren al zeer grondig verteerd. Ziet er eigenlijk uit als grove potgrond.
Kan ik dit gebruiken als compost, misschien ís het gewoon compost?
Of kan ik dit beter gebruiken als mulch, voor bv rond de boomstammen?
Misschien moet ik het eens fotograferen.



En ja, ik heb zelf al langer een idee welke twee bomen er best van tussen mogen, maar ik krijg dat hier thuis nog niet verkocht.


De boom op de foto is een van de grotere in onze tuin.. Deze gaf vorig seizoen heel veel vruchten. Ongeveer zeven meter hoog. Kan ook acht zijn.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 28 april 2014 - 22:56
cetinel

Cetinel

wat het effect zou zijn op je bomen om nu te snoeien weet ik eigenlijk niet,mijn boomkes zijn nog maar een paar jaar geleden aangeschaft en worden voorlopig beetje bijgehouden..
persoonlijk zou ik er bij degene die ik weg wil(wat je niet vekocht krijgt thuis dus )toch wel aan beginnen....
ist nie goe,ddes te mleer reden om de boom weg te halen,ist wel goe,heb je in ieder geval al een beetje meer licht..

als ik je foto bekijk ist inderdaad serieus buiten proportie gegroeid!!

persoonlijk zou ik de reschtse en de linkse tak onderaan tot aan de stam weghalen..
en verderop het zicht wa uitdunnen en fatsoeneren,ik zie dat er al takken van een boomke (nou ja,een boom)rechts daarvan ook al takken in de takken op die van de foto groeien..
ze horen eigenlijk nie echt in mekaar te groeien he..
je zou al eens kunnen beginnen me ze (de takken) gewoon in te korten..1/3 tak eraf...
soms moet ge der ook gewoon aan beginnen....
de boomspiegel afbakenen en mulchen lijkt me wel een goed idee eigenlijk...hoef je in ieder geval nie over de wortels met de maaier...
ik heb bij mijn appelboom(halfstam) een doorsnee van ongeveer anderhalve meter genomen..

maandag 28 april 2014 - 23:09
Raven

Raven

Ja, dat is inderdaad een goed idee, om bij die te beginnen!
Bedankt voor je bericht. Je geeft me meteen weer hoop en wat moed om er aan te beginnen.

De boom op de foto wil ik behouden. Dezelfde boom nog eens op de foto. Aan de stompjes kan je zien dat ik er de onderste vier takken reeds heb afgehaald. De twee die jij voorstelt heb ik uit voorzichtigheid nog niet aangeraakt. Ik zou het zelf ook verkiezen om ze weg te doen, maar ben ik dan van mijn halfstam een hoogstam aan het maken? Of kan het wel.

Oh, en denk je dat de klimop weg moet?

De hele boomspiegel van deze boom was begroeid met klimop. Nu enkel nog op het onderste gedeelte van de stam.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 28 april 2014 - 23:29
cetinel

Cetinel

tja,ik weet niet of je laagstammen of halfstammen hebt om te beginnen,maar je kan van een laagstam geen hoogstam maken...heeft allemaal te maken met de ent enzoverder....
bij laagstammen(werd er mij gezegd)mag je geen takken hebben onder je eigen knie..

je zult die appelgaarden wel gezien hebben waar kleine appelboomkes volbeladen me appelkes zitten..volgens die boer is het zo dat je alles moet wegsnoeien dat onder je knie komt(ongeveer)...

bij halfstam word de ent op ongeveer 1,50 m gezet en begint de kruin dus pas op die hoogte...
als ik naar jou boom kijk zijn het toch wel laagstammen...

ik ben heel impulsief wat betreft planten(en vaak doe ik per ongeluk het juiste zeg maar....je kan het ook groene vingers noemen)
ik ga bijna altijd af op mijn gevoel....
en ook al zijn het laagstammen,ik zou toch de onderkanten van de stammen toch zeker een meter of een meter 20 zonder takken houden...lijkt me leuker voor kids als ze doorwandelen of spelen..
kunnen ze nie gelijk tegen een tak lopen of zo...
over het weghalen van de klimop zeg ik: als jij dat mooi vind,laat maar staan dan,maar hou wel rekening me het feit da klimop heel snel groeit en dan flink gesnoeid moet worden 2 keer per jaar...
je hebt al veel weggehaald zeg je,ik zou gewoon alles weghalen.....
ik heb clematissen klimmen in mijn appelboom..vind ik een veel mooiere optie,maar wie ben ik

maandag 28 april 2014 - 23:48
Raven

Raven

Oh!! Dat vind ik ook een veel betere opties. Ik ben de laatste jaren erg gaan houden van Clematis. Gemerkt dat er zo veel variëteiten van zijn..
Ik zie klimop ook niet zo graag, dus die gaat zeker weg.


Ik las ondertussen dat een mulchlaag onder fruitbomen niet zo goed is omdat het woelmuizen aantrekt..

Bodembedekkers dan maar? En een clematis erbij omdat ik die zo graag zie en dat dus een tof idee vind? Bedankt daarvoor! Hoewel ik ergens las dat Clematis kan in een open, of lichte boomspiegel. De mijne zijn behoorlijk donker.
Maar ja, daar kan dus aan gewerkt worden.

Iemand doet bosaardbeitjes als bodembedekker onder de bomen. Ook een leuk idee. Ik heb er hier nog een paar overlevertjes midden in het gras. Misschien probeer ik ze te verzetten.
Of die mooie anemone blanda... Ziet er ook een mooi fijn bloemetje uit.


Op de foto: de linkerkant van de tuin. De eerste boom links is die van de vorige foto's. De tweede zou ik wegdoen, omdat die met zijn twee naburige bomen erg vergroeid is. De derde weet ik nog niet goed, dat is een soort renette geloof ik. De vierde stam helemaal achteraan is ook een grotere, met veel vruchten het vorige seizoen. Deze wil ik ook graag houden, alleen al omdat hij een erg leuke klimboom is voor kinderen.

In het midden staan nog drie appelbomen achter elkaar. De eerste twee zijn kleiner, de achterste is ook echt een monster.

Rechts vooraan een soort laurier, met een vliertje erachter, en nog de mooie kronkelstam van een grotere boom die ik niet herken.



Bedankt voor je reacties en meedenken. Dit is erg leuk. Het helpt me om verder te doen.
Ik snap zeker wat je zegt wat betreft impulsief of intuitief tuinieren. Ik zelf heb dat ook wel een beetje, maar ben bij momenten soms ook te voorzichtig. Ik vind het vaak fijn om ergens een inspiratie op te doen, en dan er op mijn manier mee verder gaan.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 29 april 2014 - 00:13
Raven

Raven

En bedankt voor je duidelijke uitleg ivm laagstam halfstam. Ik wist nooit goed wat ik moest zeggen, als ik vertelde over de bomen in onze tuin.


Op de foto: Het grootste voorbeeld hier van bovenliggende wortel (van een kleinere appelboom).
Op andere plaatsen waar wortel stukjes boven komen, gaat het over kleinere en dunnere wortelstukken.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 29 april 2014 - 00:28
cetinel

Cetinel

best is om inderdaad geen gras te (proberen) laten groeien hier,dan haven je de wortel niet met het maaien,veder kan het geen kwaad hoor,dat die wortel wa boven zit...
dinsdag 29 april 2014 - 00:29
jdcoster

Jdcoster

Zo'n boerderijtuin vergt eigenlijk toch geen gras dat vergelijkbaar is met een 'green' om te golfen.
Ik zou het bestaande gras tamelijk intensief beginnen maaien en de andere plaatsen gras zaaien. Ik betwijfel zelfs of dat gras moet zijn voor schaduwplaatsen. De zon zal ook wel eens tussen de bomenrijen schijnen veronderstel ik.
De boomspiegels zou ik respecteren en eventueel bedekken met hakselhout
Een uitdunningssnoei, volgende winter, voor enkele van die bomen lijkt mij wenselijk, zodat er meer licht in de kruinen valt.
Door als het past telkens de bulten in het gras te ondergraven en daarmee de putten te vullen bekomt u wel op relatief korte termijn een vlak en mooi grasveld.
Door het veelvuldig maaien zullen de grove en eenjarige onkruiden al snel verdwijnen. Anderen zoals madeliefjes en klavers zullen er blijven in staan maar dat heeft wel zijn charmes vind ik.
In een van de toptuinen in Groot Brittanië, nl. Sissinghurst is er een dergelijke boomgaard waar het gras zelfs gehooid wordt. Er werden Narcissen in aangeplant en in bepaalde bomen zijn er klimrozen geleid. Gemakshalve worden er machinaal dan wel wandelpaden kort gemaaid.
Ik wil maar zeggen: Het hoeft geen grote inspanningen of veel geld te kosten om daar een mooie romantische plek en tegelijk biotoop voor veel planten en dieren van te maken.
U zult ook veel fruit teveel hebben op het einde van de zomer. Als u dat fruit in één grote inspanning zoveel mogelijk plukt en naar een (mobiele?) fruitperserij brengt heb u voor weinig geld gepasteuriseerd vruchtensap voor een heel jaar.
Veel succes met de boomgaard.
dinsdag 29 april 2014 - 13:50
Raven

Raven

Dag J,


ook hier bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik wou gisterenavond nog weer uitgebreid vertellen, maar ik was zo geïnspireerd geraakt, en vol goede moed door al het lezen hier...: ik ging om 22h30 de tuin in met D i s t o. Ik heb alle afstanden tussen de bomen opgemeten en in kaart gezet. En de volgende uren tot veel te diep in de nacht aan het tekenen geweest aan een tuinontwerp. Joepie!

Nu moet ik weer dringend aan de slag, ik kan niet wachten, en de zon begint zelfs te schijnen. Ik schrijf later zeker weer.
woensdag 30 april 2014 - 11:07
Raven

Raven

Hoi!

Ondertussen zijn we ruim twee maanden verder in de tijd. Zoals ik had gezegd, vertel ik graag wat we in de afgelopen tijd verwezenlijkt hebben. We hebben heel wat gewerkt, en zijn een heel eind opgeschoten.

Het voorste gedeelte, een strook van 8m x 30m, met grind, is weggehaald. De grond eronder hebben we tot 40cm weggehaald, omdat er veel steenpuin in verwerkt zat. En meteen ook de nieuwe grond aangevoerd, afkomstig van de grote berg aarde van onze toekomstige buurman.

In een strook aan de rechterkant, van 6m x 12m heb ik onze eigen compost, + 3 à 4 m³ aangevoerde compost verwerkt. Dit wordt moestuin.

Aan de linkerkant(zuidwest) hebben we twee appelbomen en twee wilgen weggehaald. De appelbomen omdat ze te dicht op mekaar stonden, en de wilgen omdat ze te dicht bij de omheining stonden. Wanneer de aanpalende gronden bebouwd worden, zouden ze wellicht sowieso weg gemoeten hebben. Dit bracht héééél wat licht in het midden van onze tuin, en ook op alle andere appelbomen.
De wortels van de bomen heeft mijn oom ook grondig weg gefreesd.
Op de ruimte die vrijkwam hoopten we heel wat extra aarde (van de andere toekomstige buurman) op tot een grote langwerpige speelberg, waar binnenkort de glijbaan tegen aan zal leunen, en waar ik op de flanken loopbaantjes en bloemperken wil aanleggen.

Een maand later huurden we een bakfrees en een rotor eg. We verdeelden nog 7m³ aangevoerde compost over het hele terrein. Het middenterrein, waar nog bomen staan, heb ik voorzichtig gefreesd. Niet onder de bomen zelf. Daar waar ik vond dat ik er ver genoeg van af was wel, en soms gewoon erg ondiep. Ik weet dat ik erg voorzichtig moest zijn met het frezen onder de bomen. Vooral op de gedeeltes waar de bomen weggehaald zijn, op het voorste gedeelte zonder bomen, en de rechterkant (die groententuin wordt) heb ik wel grondig gefreesd. Daarna langdurig rondgereden met de rotor-eg. Dat weekend hebben we als laatste fase ruim drie dagen gewerkt om de grond zaaiklaar te maken. Heel veel stenen, glas en allerlei afval verwijderd. Na de rotoreg een hele tour met de grashark, om weer stenen te verwijderen. Zaaien: 12 kg graszaad. en onderharken. En nog eens rotor eggen. Wellicht mocht het nog meer zijn. Twee weken later op de kale plekken nog wat bijgezaaid.
In de derde week - veel te laat - proberen beslissen welke grasmaaier we nu zouden kopen.
Vandaag: grasmaaier gekocht, en voor het eerst het gras gemaaid, het had al wat vroeger gemogen, want op sommige plaatsen stond het al erg hoog.

Als je op het terras staat en kijkt, oogt het al heel mooi groen, als je vanuit de hoogte rechter naar beneden kijkt zie je wel dat het op veel plaatsen nog dunnetjes is. Maar ik lees hier vaak 'geduld, het komt wel goed', dus ik geloof er wel in.

Voor volgende winter staat er een algemene snoei voor de appelbomen op de planning.

En dan nu... wat foto's.

De eerste appelboom omduwen. Deze was zo in mekaar gegroeid met andere bomen, dat hij niet makkelijk neer ging.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 juli 2014 - 01:49
Raven

Raven

De wilgen die er nu niet meer zijn..

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 juli 2014 - 01:59
Raven

Raven

Kleine man vindt al die machines in de tuin geweldig leuk!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 juli 2014 - 02:05
Raven

Raven

Meer licht in de tuin!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 juli 2014 - 02:11
Raven

Raven

Een maand later, vóór het frezen en eggen.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 juli 2014 - 02:14
Raven

Raven

Compost verdelen met kruiwagen, daarna alles opengeharkt tot een volledig mooi donker tapijtje.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 juli 2014 - 02:16
Raven

Raven

Geduldig eindeloos harken en uitzeven...

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 juli 2014 - 02:20
Raven

Raven

We stonden versteld dat we het op de duur zo egaal gekregen hadden.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 juli 2014 - 02:27
Raven

Raven

20 juni 2014. Elf dagen na het zaaien. Opkomend groen!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 juli 2014 - 02:30
Raven

Raven

Vandaag, exact 4 weken na zaaidatum.
Vóór de eerste maaibeurt.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 juli 2014 - 02:37
Raven

Raven

Sommige plaatsen zijn mooi vol, andere zijn nog dun..
Deze open plaats bij het terras heeft de hele dag volle zon. Mogelijk is de grond hierdoor rapper uitgedroogd, en verklaart dat waarom dit voorste gedeelte minder goed gegroeid is? Onder andere hier heb ik na twee weken bijgezaaid.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 juli 2014 - 02:45
Raven

Raven

Vandaag, 7 juli, 4 weken na zaaidatum, na de eerste maaibeurt met onze kersverse T o r o.
Ik heb nog behoorlijk hoog gemaaid, het is nog zeker 8 cm schat ik, omdat het gras al erg lang was. Binnen enkele dagen misschien iets korter..?
Op de kale plekken vooraan groeien ondertussen ook jong sprietjes. Om deze wat te sparen moet ik misschien vermijden van er nog eens met de maaier overheen te gaan, denk ik?


Rechts van de perenboom zie je een glimp van de moestuin aan de rechterkant, naast de zijgevel van nog andere geburen. Deze is nog erg leeg, op wat gesteunde zonnebloemen, twee courgette planten, een komkommerplant, enzoverder na..

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 juli 2014 - 02:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon