menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zelftrekkende grasmaaier of niet

Ga naar meest recente reactie

esbjorn

Esbjorn

Voor mijn vers uitgerold gazon van een goeie 300 m2 ben ik op zoek naar een grasmachine. Ik wil geen gedoe met een draad, dus het wordt zeker 1 op benzine, maar waar ik wel nog twijfels over heb is of het een zelftrekkende moet zijn of niet. Maw, wat zijn de voordelen van zelftrekkend en zijn er evt nadelen? Hetzelfde voor de de machines die niet zelftrekkend zijn.
donderdag 24 april 2014 - 10:04
minouke

Minouke

Persoonlijk zou ik voor zo een klein gazon toch een elektrische nemen.
Veel lichter, gemakkelijker in gebruik en onderhoud, weinig lawaai en de draad is minder hinderlijk dan men denkt. Na een paar keer heeft men de truc vast en weet je de draad aan de juiste kant te houden.

Ik heb mij zelfs een kleine elektrische bijgekocht voor de kleine stukjes te maaien omdat die zware benzinemaaier (zelftrekkend) moeilijk te hanteren zijn op kleine opp.

gr
Chantal
donderdag 24 april 2014 - 10:40
NBT

NBT

Ik heb een Wolfgarten op benzine. Zou het niet meer kunnen missen.
Vroeger ook gras afgedaan met een draad. Nooit meer. Benzine is zoveel gemakkelijker.

Zelftrekkend? Ik heb het niet. Ook niet nodig. Maar het voordeel is natuurlijk dat je niet zelf moet duwen. Gemakkelijk op rechte stukken. Maar wel zoals Minouke zegt, moeilijker te hanteren op kleinere oppervlakten.

Ik zou dus persoonlijk nooit meer overschakelen op elektrisch.
donderdag 24 april 2014 - 12:24
deHaan

DeHaan

Kooimaaier zonder motor, oftewel een handmaaier is ook een goed alternatief, is voor een klein grasveldje als dit, goed bruikbaar.
donderdag 24 april 2014 - 12:32
jdcoster

Jdcoster

Ik heb een grasmaaier die altijd start, niet stinkt en geen lawaai maakt. Een elektrische dus.
donderdag 24 april 2014 - 13:45
peter2

Peter2

Electrisch is idd. lichter ,minder onderhoud ,zou er ook voor kiezen.
Als je toch voor een benzinemaaier kiest ,zou ik dan wel een zelftrekker nemen ,want deze zijn veel minder vermoeiend in gebruik.
donderdag 24 april 2014 - 14:34
Polplastron

Polplastron

Voor 300m² zou ik zeker geen benzinemaaier nemen wegens veel te zwaar en te veel onderhoud in vergelijking met het gebruik. Een goede elektrische is zeker zo goed voor deze oppervlakte. Als ik me niet vergis zijn er zelfs met een oplaadbare batterij die voor dit kleine tuintje zeker voldoen.

Groeten,

Pol
donderdag 24 april 2014 - 19:53
jdcoster

Jdcoster

Zelftrekkende grasmachines zijn gemaakt voor grotere oppervlakten maar die toch nog te klein zijn voor het gebruik van een zitmaaier.
Moest het dan ook nog een gazon zijn zoals dat van mij, met voortdurend haakse bochten en mooie vrouwelijke rondingen is zo'n ding helemaal zinloos. veel stoppen en van richting veranderen is te moeilijk.
donderdag 24 april 2014 - 20:06
Wannus

Wannus

Vanaf nu heb ik liever een zelftrekker , je moet gewoon meelopen ,
en niet meer duwen .
Met een mulchmaaier die zelftrekt moet ik ook niet meer stoppen
om de volle opvangbak te ledegen . Dat valt ook nog mee.
Je moet een beetje voor je eigen zoeken wat het beste is .
donderdag 24 april 2014 - 23:43
Polplastron

Polplastron

OK Wannus, maar toch niet voor 300m² vermoed ik?
vrijdag 25 april 2014 - 09:27
Tuinprins

Tuinprins

300m² is toch 10 bij 30 meter dus zeker een grasmaaier op benzine.

Het gazon maaien met een elektrische maaier staat vanwege die irritante snoer in de tuinergernissen top 10 (of zou er in moeten staan!).

Nog een voordeel van een benzinemaaier is dat je je mobiele telefoon niet hoort!


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 25 april 2014 - 19:19
Polplastron

Polplastron

300m² is toch 10 bij 30 meter dus zeker een grasmaaier op benzine.
Op welke berekening baseer je je dat een grasmaaier op benzine hier een must is? Zelf maai ik meer dan 300m² vlotjes met een elektrische maaier hoor! 300² is toch echt zo gigantisch groot niet!



Het gazon maaien met een elektrische maaier staat vanwege die irritante snoer in de tuinergernissen top 10 (of zou er in moeten staan!).
Zelf heb ik een grasmaaier die zelf z'n draad strak spant en oprolt; dat werkt heel fijn. Jammer is alleen dat deze machines de ene keer wel en de andere keer weer niet meer verkrijgbaar zijn. Grasmaaien met een losse draad is wel een kunst op zich, maar persoonlijk had ik destijds meer ergernissen met m'n benzinemaaier die niet altijd even vlot startte (toen had ik overigens maar even veel gras te maaien als nu, maar m'n buurman vond het nodig om gezamelijk een benzinemaaier te kopen! Na een paar jaren waren we overgeschakeld naar een elektrische en die doet het nog steeds bij m'n moeder!)
zaterdag 26 april 2014 - 21:20
Tuinprins

Tuinprins

Op welke berekening baseer je je dat een grasmaaier op benzine hier een must is


Op het logaritme van mijn humeur!


Gegroet, de tuinprins
zondag 27 april 2014 - 11:19
Polplastron
zondag 27 april 2014 - 15:52
Tuinman65

Tuinman65

Ik verkies toch ook een zelftrekkende.
Zeker wanneer je op een zekere leeftijd gekomen bent is dat wel aan te raden.
En wanneer je toch voor een duwerke kiest vind ik het kleinste model van Honda zeer handig.

Leo
zondag 27 april 2014 - 23:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon