menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag laten groeien na snoeien

Ga naar meest recente reactie

MathijsDelva

MathijsDelva

Hallo iedereen,

Misschien een beetje een rare vraag, maar we hebben zonet een huis gekocht en ik had een vraag over de tuin. Er staat een (rode) beukenhaag rondom de tuin, maar gezien de vorige eigenaar al wat ouder is en ook niet al te groot, heeft hij zijn haag behoorlijk kort gesnoeid. Ik praat over pakweg 1.5m hoog. De hoofdstam is dus afgesnoeid op 1.5m. Wij hadden die heel graag (op termijn) verder laten groeien maar we vroegen ons af of dat wel mogelijk is nu dat deze afgesnoeid is op 1.5m. Groeit de hoofdstam zelf door, of zijn het eerder de kleinere takjes die verder groeien bovenop de hoofdstam? Ideaal zou natuurlijk zijn dat de hoofdstam verder groeit..

Alvast bedankt voor de hulp!

Mathijs
zaterdag 19 april 2014 - 21:00
Polplastron

Polplastron

Bij een beuk wil je net niet dat de hoofdstam meteen doorgroeit. Hagen die op die manier zijn opgebouwd groeien vaak niet mooi dicht. Een mooie beukenhaag krijg je door ze langzaamaan ieder jaar wat hoger te laten groeien. Door het regelmatig snoeien dwing je de haag om zich dicht te vertakken onder het gedeelte waar je gesnoeid hebt.

Gewoon elk jaar dus zo'n 10à20cm hoger laten groeien en blijven snoeien!

Groeten,

Pol
zaterdag 19 april 2014 - 21:11
MathijsDelva

MathijsDelva

Dus de huidige uitgangssituatie is in principe perfect, als ik het goed versta?
zaterdag 19 april 2014 - 23:05
Polplastron

Polplastron

Inderdaad!
zondag 20 april 2014 - 00:04
lydiavanal17

Lydiavanal17

Mijn beukenhaag is dit seizoen zo'n 20-30 cm doorgegroeid
Hoeveel moet er dan gesnoeid worden om ze snel hoger te krijgen? ????????????
zondag 3 september 2017 - 13:27
Maximev

Maximev

10 cm
maandag 4 september 2017 - 00:00
WiPe

WiPe

Ik heb een deel van de beukenhaag hoger laten doorgroeien. Daar heb ik niks aan gedaan tot ze op hoogte was. Eens ze netjes op hoogte was heb ik ze gelijk gesnoeid en klaar.
woensdag 13 september 2017 - 16:53
lillylovesgardening.nl

Lillylovesgardening.nl

Wellicht ten overvloede,
maar september is echt een prima maand om je beukenhaag te snoeien. Voor de 2e keer van het jaar, dus één keer in het voorjaar én één keer in het najaar. Op die manier zorg je ervoor dat de haag mooi dichtgroeit. zie ook:
http://lillylovesgardening.nl/tuinieren-in-september-9-tuinklussen/
donderdag 14 september 2017 - 22:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon