menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe zet je mos schaakmat

Ga naar meest recente reactie

Tuinman65

Tuinman65

Zoek het op in Google : wie mos in zijn gazon wil doden moet kalk gooien. Dit 'paardenmiddel' is volgens kenners echter klinkklare onzin en boerenbedrog.
Het stelt het probleem enkel uit en verergert het zelfs. Enkel een doordacht totaalconcept werkt om mos grondig aan te pakken. Wil je van mos verlost zijn, ga dan weg van geijkte methoden. Kalk en sulfaten zijn halve of nutteloze maatregelen. Kies voor een gespreide gazonbehandeling met de juiste voeding, aangepast maaigedrag, gebruik van kwalitatieve machines en zaaien of doorzaaien met het geschikte gras. Enkel een combinatie van correcte handelingen brengt soelaas.

Dit is het voorwoord van een uiteenzetting die ik vandaag las in het vakblad Garden Style. In het artikel wordt uitgebreid in gegaan op al die aspecten.
Heel interessant.
Wie vragen heeft mag ze gerust stellen.
Leo
donderdag 20 maart 2014 - 23:28
Lino

Lino

Als ik info lees over mosbestrijding, dan komt het er uiteindelijk altijd op neer dat er dure producten moeten gekocht worden. Meestal is het promotie voor een bepaald merk van meststoffen en bestrijdingsmiddelen. Dat interesseert mij dus niet
Als het anders kan lees ik het heel graag.

Er zullen wel 2 manieren moeten beschreven zijn:
1 voor een nieuw aan te leggen gazon
2 voor een bestaand gazon met veel mos (voor mij van toepassing)
vrijdag 21 maart 2014 - 07:53
erice

Erice

Wat is bv aangepast maaigedrag......

bv te kort maaien in het najaar...

en..
opletten bij zandgronden dat zij niet teveel verzuren????
vrijdag 21 maart 2014 - 09:56
Tuinman65

Tuinman65

Er wordt helemaal geen verwijzing gemaakt naar een bepaald merk meststoffen en produkten.
Om op de vraag over aangepast maaien te antwoorden :
- maai niet korter dan 2,5 à 3,5 cm, hoe fijner de grassoort hoe korter.
- maai nooit meer dan 1/3 van het gras af. Anders verstoor je de fotosynthese en verzwakt het gras gevoelig. Is heel belangrijk.
- bij droogte niet korter dan 5 cm of helemaal niet.
- na doorzaaien in het voorjaar het nieuwe gras laten groeien tot 6 cm, dan licht intoppen en stilaan naar de gewenste maaihoogte van 2,5 à 3,5 cm.
- bij de laatste maaibeurt in het najaar niet korter dan 4 cm.
- maai steeds met vlijmscherpe messen.

Kalken is pas nodig als de ph beneden 5 zakt. Gras vraagt lichtzure grond.

Leo
vrijdag 21 maart 2014 - 14:05
braze

Braze


Hoi allemaal .

ik ken eigenlijk maar een methode de eerste stap heb ik altijd standaard

gemist bemesten in het winterseizoen voor deze overgaat in de lente

aan de tweede kom ik wel toe het verticuteren

en daarna maaien verder kom ik niet .

ik wel futloos gras maaar geen mos .

ik vind het dus jammer dat het artikel niet dieper in gaat op de materie .


mvg

braze .
vrijdag 21 maart 2014 - 20:33
vloeiende

Vloeiende

Leo,
Eigenlijk is het onderhouden van gras een intensief werk en dat wordt zeer vaak vergeten bij een grote groep mensen. In het voorjaar wordt alles uit de kast gehaald en is men fier na de gazonbehandeling vooral omdat het gras dan vlug reageert, maar... dan komt het verdere onderhoud en zoals jij aangeeft neemt men het dan ineens niet meer zo nou. Oeps het gras vergeten te maaien of geen tijd ervoor en men maait van + 10 cm ineens naar 3 cm, enz. Ook de verdere bemesting in het jaar wordt vaak vergeten.
Er is al zeer veel over gezegd en daarom ben ik zeer blij dat je dit topic zo hebt opgevat. Alleen durf ik nog stellen dat je ph waarden afhankelijk zijn van het soort grond waar je op werkt, de waarde 5-5,5 is ok voor zandgrond maar voor zwaardere gronden ligt de waarde iets hoger.
en dan persoonlijk maai ik liever iets langer 3.5-4 cm en durf de mensen aanraden om in schaduw zeker niet korter dan 4 cm te maaien.

zaterdag 22 maart 2014 - 09:20
Tuinman65

Tuinman65

Tja vloeiende, geen vragen betekent ook geen antwoorden.
Nochtans heb ik op mijn leeftijd toch nog een en ander kunnen leren.
Inzake bemesting en verticuteren vooral.
Voor mij topic gesloten.
Leo
zaterdag 22 maart 2014 - 23:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon