menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon sporen grasmachine

Ga naar meest recente reactie

valist

Valist

Wanneer ik het gras afrij zie je steeds de sporen van de grasmaaier. Die sporen blijf je altijd zien in het gazon. Mijn vraag is hoe kan ik dat voorkomen zodat je de sporen van de wielen niet meer ziet in het gazon.
donderdag 13 februari 2014 - 21:41
Bombycilla

Bombycilla

Heb jij misschien een heel zwaar machien
donderdag 13 februari 2014 - 21:47
valist

Valist

Nee een gewone grasmaaier, zoals de meesten, geen zitmaaier, De gebuur, grasstrook grens aan elkaar heeft zelfde model en daar zie je geen sporen van de wielen en bij mij wel, vandaar mijn vraag.
Men heeft al tegen mij gezegd dat ik er eens met een gazonrol moet overgaan, voordat ik begin te maaien.
donderdag 13 februari 2014 - 21:57
Tuinman65

Tuinman65

Ik denk dat je met een dikke viltlaag zit.
Leo
donderdag 13 februari 2014 - 23:16
Polplastron

Polplastron

Zelf maai ik ook telkens in een andere richting; dat helpt ook wel een beetje tegen het vormen van langdurige strepen heb ik de indruk. Maar een viltlaag kan natuurlijk inderdaad ook je probleem zijn.
vrijdag 14 februari 2014 - 08:57
jdcoster

Jdcoster

Ik zou het vlak na de winter, half maart, eens zo kort mogelijk maaien. Als je voort wielsporen en voetstappen blijft zien zal het wel vervilting zijn. Wat is uw gewone maaihoogte in de zomer?
Ik ben geen voorstander van vertikuteren maar misschien is het daar dan wel eens nodig.
Iedere tuin heeft ook een kijkrichting, vanuit het venster of vanaf een terras bijvoorbeeld. Het kan ook al een beetje helpen van de rijrichting dwars op de kijkrichting te nemen, dan vallen die strepen minder op.
Als er (tuin)bezoek komt doe ik dat ook zo en ik maai ook twee à drie dagen ervoor. Dan heeft het gras zich al wat hersteld.
vrijdag 14 februari 2014 - 10:22
Plantadvies

Plantadvies

Iedere keer uw maairichting veranderen helpt strepen te voorkomen.

vrijdag 14 februari 2014 - 19:34
Tuinman65

Tuinman65

In een normaal goed onderhouden gazon laat de maaier geen strepen na, tenzij de grond heel nat is.
Dan kan dat gebeuren.
Van richting veranderen kan het uitzicht verbeteren maar je gras wordt daar niet beter van.
Leo
vrijdag 14 februari 2014 - 23:11
valist

Valist

Ik denk dat ik mijn gazon goed onderhoud. Maar wat is goed onderhouden? Wat moet er meer gebeuren dan maaien en vertikuteren en wat kalk gooien en als er hier en daar eens een onkruid de kop opsteekt het met de hand en met de wortel verwijderen.
Zo wordt het toch meestal omschreven en aangegeven als gazononderhoud.
Ik rij het elke week af en nooit als het nat is. Op een hoogte van zo'n 4 à 5 cm.
Vertikuteren gebeurt om de 2 jaar.
zaterdag 15 februari 2014 - 12:53
Tuinman65

Tuinman65

Misschien wat korter maaien tot op 3 cm.
Maai je met een mulchmaaier?
Leo
zondag 16 februari 2014 - 00:01
valist

Valist

Nee geen mulchmaaier, gewoon enkel en alleen opvangmaaier.
Zal zeker eens proberen om het kort te maaien.
Maar wanneer het gevertikuteerd werd was het ook kort en na de eerste maaibeurt zag je weer de wielsporen. Dus eigenlijk heb ik dat al geprobeerd. En gras mag toch ook niet elke maaibeurt zo kort gemaaid worden. Moet dat niet 5 cm zijn voor een mooi gazon.
Maar ik moet wel zeggen dat ik er sterk aan denk om een mulchmaaier aan te schaffen, of toch eentje waar je de 2 mee kunt doen, opvangen en mulchen. Ga er deze week kijken naar de modellen en wat prijzen en info vragen.
zondag 16 februari 2014 - 10:59
Gunsmoke007

Gunsmoke007

Er bestaan grasmaaiers met een rol achter (klein rolleke) dan zou ja al minder problemen kunnen hebben maar is misschien wat duur...

Wat ik niet begrijp is dat je die sporen ziet, uiteindelijk als uw grasmat dichtgegroeid is zie je toch geen putten enzo vanop aftand.
zondag 16 februari 2014 - 13:39
valist

Valist

Er zijn inderdaad grasmaaiers met achteraan een rol i.p.v. wielen ... maar is niet gemakkelijk als er veel bochten genomen moeten.
Gras is zeker dichtgegroeid en ik heb het ook niet over putten die je ziet ... maar de sporen van de wielen die je steeds blijft zien. Precies of het gras daar plat blijft liggen.
zondag 16 februari 2014 - 20:20
Tuinman65

Tuinman65

Ik kan je alleen maar aanraden om korter te maaien tot 3 cm, behalve in droge periodes.
Leo
zondag 16 februari 2014 - 23:17
deHaan

DeHaan

Hier sluit ik mij bij aan.
maandag 17 februari 2014 - 09:33
valist

Valist

Dus uit de antwoorden en raad die ik gekregen heb, waarvoor mijn dank, ga ik het volgende toepassen:
Korter afrijden, op 3 cm
Afrijden in een andere richting dan voorheen, voorheen in de lengte, nu vanaf de eerste maaibeurt in de breedte
Ik twijfel nog of ik er eerst nog met een gazonrol voor de eerste maaibeurt over moet gaan.
maandag 17 februari 2014 - 12:55
Tuinman65

Tuinman65

Die rol is voor niks nodig.
Probeer telkens van richting te veranderen , dat helpt ook.
En, misschien maar een detail, maar maai nooit meer dan 1/3 van de hoogte van je gras af.
Dat betekent dat je na een bemesting misschien wel meer dan om de week moet maaien.
Wij maaien op een golfterrein om de 4 dagen en dat gras ligt er altijd prima bij.
Leo
maandag 17 februari 2014 - 23:30
valist

Valist

OK dus niet rollen. Heb achteraan eind vorig jaar nieuw gazon aangelegd en dacht dat het best voor de eerste maaibeurt eens met de gazonrol over te gaan. Het heeft deze winter toch ook nog niet hard gevroren zodat de grond goed vast is gekomen en dacht dan gazon vooraan er ook eens over te gaan. Zal dit dus niet doen.
Go volgende week eens kijken voor een nieuw grasmachine, voorlopig is mijn keuze gevallen op de Honda HRX 537.

dinsdag 18 februari 2014 - 14:18
johanvanho19

Johanvanho19

Ik heb een Husqvarna 405x. Helemaal niet tevreden over. We hebben 229m2 nieuwe grasmatten. Na twee weken reeds onbalans messen. Dan problemen met botsingen die er niet waren. Toestel ging plots in veiligheid wegens aandrijfwiel achteraan dat niet kon werken wegens belemmering door gras. Nagekeken maar daar was niets aan de hand. Terug gestart, gaf geen tik meer. Alles getracht maar toestel wou gewoon niet meer gaan maaien. Na 1 maand min of meer gewerkt te hebben is hij ondertussen reeds 3 maand in herstelling. Een echte schande, geen dienst naverkoop die je een oplossing bied. Printplaat moet vervangen worden maar is niet voorradig. Koop vooral GEEN Husqvarna. Veel te duur en het is een overroepen merk. Kwaliteit en service NUL. Mijn toestel gekocht omdat je er een elektrische bosmaaier bij kreeg om de kantjes te snijden. Ze vergeten je er wel bij te zeggen dat die niet leverbaar is voor het einde van dit jaar. Dat ook zal een loze belofte zijn. Vanhorenbeke Johan. Kortessem. BELGIE
zaterdag 25 juni 2022 - 02:54
valist

Valist

Beste Johanvanho19,
Waarom schrijft u een bericht in mijn topic. Uw bericht heeft toch niets te maken met mijn vraag in het topic?
zondag 26 juni 2022 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon