menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beginnende tuinier invulling border

Ga naar meest recente reactie

Melissa_83

Melissa_83

Hey,

sinds 2 jaar onderhoud ik in mijn tuin een plantenborder van +/- 80 cm breed en 7 meter lang.
Aangezien ik nog niet lang tuinier ben ik dus al vaak opnieuw begonnen en probeer ik door te verplanten een structuur in mijn tuintje te vinden.
Momenteel staat er lavendel (die helaas veel te groot wordt tijdens de zomermaanden en het tuinpad inpalmt..),sering,deutzia,weigela,een rozelaar,een japanse sierheester,gaura en nog een struikje waar ik de naam niet meer van weet ik denk dat het ook een soort heester is.
In de zomer komt daar campanula bij en er staan ook vetplantjes die prachtig zijn in het voorjaar maar daarna moeilijk aan te vullen.

Dit jaar krijg ik een hibiscus op stam (daar droom ik al 2 jaar van) maar hoe zorg ik ervoor dat al die soorten bij elkaar passen??? ik ben gek op de engelse brede borders maar die van mij raakt niet gevuld en past niet bij elkaar. Hebben jullie tips voor volgend voorjaar een droomtuintje te krijgen??
De foto is van twee jaar geleden maar is gewoon om jullie een idee te geven hoe breed en lang het is.
het grote deel ligt in de volle zon de volledige dag

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 13 januari 2014 - 10:39
Marei

Marei

Beste Melissa,
Het is belangrijk om eerst na te denken over de kleur waarin je wilt gaan combineren. En je noemt een aantal heesters op die m.i. op den duur veel te groot worden voor een strookje van 80 cm. Lavendel zou moeten kunnen, maar die moet je natuurlijk wel elk jaar terug snoeien. De hybride 'Hidcote' is echt heel geschikt en moet daar kunnen, heerlijk in de zon.
Ik ken voldoende planten waarmee je die strook mooi zou kunnen beplanten en waarmee je, ook in de zomer, volop kleur hebt. Maar eerst moet je weten welke kleur(en) je voorkeur hebben om mee te combineren.
Die Hibiscus op stam, weet je al welke kleur die heeft?
Groetjes, Marei.
maandag 13 januari 2014 - 16:12
Melissa_83

Melissa_83

Alvast bedankt voor je antwoord Marei!

Ik wil vooral de zachte kleurtjes die er nu inzitten behouden, dat gaat over lila,wit,roze,en er zit ook wat rood in sommige planten...
Die hibiscus zal roze zijn.
Mijn lavendel en Gaura zijn zooooo mooi in de zomer maar overheersen echt alle andere planten die er staan.
Ik wil ze ook niet wegdoen..
Is het een oplossing om een strook te maken waar enkel de lavendel staat?
Ik zou ze anders verplanten naar de achterzijde waar ze dan de rest niet meer overheersen.
Ik kan ook altijd een stuk van onze gazon wegdoen en ze daar zetten maar kvrees dat ik dan ruzie krijg met mijn man

woensdag 15 januari 2014 - 09:04
Lino

Lino

spirea japonica little princess is een heestertje dat bij jou zal passen denk ik.
Je kan hem ook na de bloei weer mooi in een bolletje terugknippen als je dat wil.

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 15 januari 2014 - 14:28
Figo

Figo

Melissa,
je zegt :"plantenborder van +/- 80 cm breed en 7 meter lang"...en droomt van een "engelse border"...
Vooreerst zijn die engelse minimaal zo'n 2 meter breed. Dat is nodig om de verschillende "hoogtelagen" achter elkaar te krijgen.
Je zegt ook: 7 meter lang...maar ik zie 4 betonplaten aan die afsluiting, en zeker nog 2 betonplaten van het gebouw rechts vooraan...Dat zijn 6 platen, en een betonplaat is normaliter 2 m lang...dat geeft dus een totale lengte van 12 meter.
De juiste maat is wel belangrijk om wat uit te tekenen...

En wil je een strakke border, of mag die wat softer gemaakt worden door de planten hier en daar wat over het tuinpad te laten groeien? ? Dat is ook bepalend voor de plantenkeuze...

En wil je ook in de winter nog wat structuur? dan zal je een aantal groenblijvers moeten zetten: buxus, bergenia, helleborus...
woensdag 15 januari 2014 - 15:19
Figo

Figo

Melissa is precies al "tuinier af"....
maandag 20 januari 2014 - 10:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon