menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke Bodembedekker op vochtige grond

Ga naar meest recente reactie

stede

Stede

Welke bodembedekker kan ik gebruiken om een vochtige grond?
Of eventueel welke vaste planten die max. 40cm hoog worden.
zondag 12 januari 2014 - 14:26
cetinel

Cetinel

mazus
zondag 12 januari 2014 - 17:56
Lino

Lino

Zon, halfschaduw of schaduw? Mazus reptans heeft graag wat zon.
maandag 13 januari 2014 - 08:13
sugar

Sugar

Ajuga reptans doet het erg goed op een vochtige bodem (maar wordt geen 40 cm hoog)
woensdag 15 januari 2014 - 20:32
cetinel

Cetinel

moet het 40 hoog worden,dacht van nie?
in ieder geval word de mazus maar een par cm hoog.
hier bij mij staat ie in een strook naast de oprit onder rozen.
het is gesitueerd op het noorden,maar heeft ochtendzon tot de middag,en die doet het hier dus goed.
zaterdag 18 januari 2014 - 00:43
Rowie

Rowie

Heb zelf op erg natte grond goede ervaring met Astilbe "pumila" , een laagblijvende bodembedekker die ook nog uitgebreid bloeit in de zomer.
woensdag 22 januari 2014 - 14:15
leerling

Leerling

Zolang de grond niet echt nat is, hou ik veel van cotoneasters (dwergmispels). Cotoneaster dammeri eicholz bv. is een goede grondbedekker die in de lente met zijn kleine witte bloempjes massa's solitaire bijen lokt (en die hebben we echt wel nodig) om daarna tegen de herfst rode bessen te produceren die vogels de winter helpen doorkomen.
zaterdag 25 januari 2014 - 02:09
sugar

Sugar

Nu zou ik cotoneaster niet direct opgeven als een ecologische aanwinst in de tuin. De plant staat op de zwarte lijst van invasieve exoten.
zaterdag 25 januari 2014 - 08:53
leerling

Leerling

@sugar
Nu zou ik cotoneaster niet direct opgeven als een ecologische aanwinst in de tuin. De plant staat op de zwarte lijst van invasieve exoten.

Klopt niet helemaal. Cotoneaster horizontalis staat inderdaad op die lijst, maar cotoneaster dammeri niet. (Zie http://ias.biodiversity.be/species/all)
zaterdag 25 januari 2014 - 20:48
leerling

Leerling

Nog wat verder gelezen op diezelfde site:
"In Europe, other Cotoneaster species such as C. dammeri, C. divaricatus, C. dielsianus, C. integrifolius and C. simonsii have been reported to be established in and overgrow species-rich dry grasslands. "

Sugars bekommernis is dus terecht.

Jakkes. 'k Heb hem hier net op vier plaatsen uitgeplant. Terug naar het tuincentrum voor Vaccinium vitis-idaea dan maar.

Bedankt voor de waarschuwing, sugar.
zondag 26 januari 2014 - 01:50
leerling

Leerling

Nog een mogelijkheid: gaultheria procumbens. Doet het best in half schaduw tot schaduw.
zondag 26 januari 2014 - 15:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon