menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mynnen of

furor

Furor

En ondertussen zijn we alweer in het najaar beland. Twee jaar geleden was ik alles nog aan het opruimen om ongeveer tegen 'volgende week' mijn haag te kunnen zetten (zie topic http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=1&tid=44515). Alles begint nu goed aan te slaan, sommige meidoorns en sporkehout zijn al bijna 3 m hoog! Vooral deze in de hoeken (warmte neem ik aan). Ook de eerste echte graslandplanten hebben dit jaar gebloeid. Toch een tiental kleine ratelaars geteld ook.

Fase 3 van de tuinaanleg gaat nu in. Ik heb enkele drastische aanpassingen in petto. Nou ja, drastisch. De planten die een meter of zes van de haag aan de achterkant van de tuin uitmaken worden uit hun haagverband gehaald, en mogen uitgroeien en een vogelbosje vormen dat 8 m diep de tuin in komt en eigenlijk een afgeronde hoek zal vormen (2-3 m breed en naar de hoek toe breder tot een 5 m van de kant). Hierin wordt nog extra kardinaalmuts en rode kornoelje geplant (had ik nog niet staan).
De plaats waar de Thuja stond ben ik momenteel aan het zuiveren. Met 4 planken en nertsengaas (mazen van een 1.5-2 cm zijde) heb ik een zeef gemaakt die over een kruiwagen past. Kan later nog van pas komen om compost te zeven.
Mijn verhoogde bedding waar mijn fruitstruiken staan wordt doorgetrokken tot vooraan de tuin, en iets dieper gemaakt, 1.3 m. De aalbessen, jeneverbessen, frambozen en braambes krijgen een nieuwe plaats in de tuin, zodat alles wat meer ruimte krijgt. Op de bedding komen mijn laagstam perziken en perelaars als leibomen tegen de schutting. De frambozen moeten bedwongen worden en de betonnen platen die van de afschutting komen worden hiervoor verticaal in de grond gestopt.
Vóór de leibomen heb ik een metertje en kan ik mijn kruiden kwijt, en ev. wat groensel kweken, want ik vrees dat er voor een moestuin niet veel plaats meer zal overschieten. Naast de bedding komt een grindpad van 70 cm in dolomiet, en daarvoor komt nog een bedding die een zonneborder wordt met vlinder -en bijenplanten en 2 laagstam appelaartjes ook in één vlak geleid. Dan kan mijn bloemenweide ook iets breder worden.

Verder ben ik nog steeds aan het twijfelen of ik mijn haag langs de zijkant verder van de perceelsgrens zou planten of niet. ze staan nu op 85-90 cm, wat lokaal voldoende is voor hoogstam. Op zich is er gewoon een braakliggend stuk naast, dat naast een hangaar ligt en slechts sporadisch betreden wordt. Qua snoeien zou het wel gemakkelijker zijn (want kan niet zomaar op dat aangrenzend stuk wegens wrevelingen met ...), maar wil niet teveel plaats verliezen langs mijn kant


Om het allemaal wat beter te kunnen voorstellen heb ik mijn artistieke talenten laten botvieren op een powerpointje. Breedte is 14 m, diepte is 20 m. Dit is de eigenlijke tuin, maar er ontbreekt onderaan nog een stuk dat voorlopig nog moeilijk uit te werken is. De tuin ligt nl. 1.5 m hoger dan het gelijkvloers en de overgang is een scheeflopend muurtje. Ik heb een idee hoe een deel van het verschil aan te pakken, maar voor het grootste deel niet.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Beplanting zoals het in er na de winter zou moeten uitzien. De struiken linksboven staan nu in haagverband tegen de achterkant. Ik heb geprobeerd om wat met de habitus rekening te houden zodat er wat gelaagdheid is ook. We zullen zien

1. Hondsroos
2. meidoorn die mag uitgroeien (grootste cirkel linksboven) (of ev. nog te veranderen door wilde appel of krentenboom. Nog een ander alternatief was Nyssa sylvatica, en dan vooral om de herfstkleur, maar groeit hier moeilijk en biedt ecologisch geen meerwaarde)
3. onder de meidoorn (of iets anders) komen links sporkehout en kardinaalsmuts als opvulling
4. Rode kornoelje, er komt een tweede links naast de vlier bovenaan (rode cirkel)
5. Gelderse roos die ook enkele andere plaatsen mag uitgroeien (naast kers en tussen sleedoorn en rode kornoelje)
6. twee sleedoorns mogen volledig uitgroeien (witte cirkel onder meidoorn is moeilijk te zien)
7. Vlinderstruik. Ik ben op zoek naar 'Argus', die zich niet uitzaait. Die was vroeger te koop in de AVEVE maar ik vind hem niet meer.
8. 2 laagstam pruimelaars
9. de bedding van de fruithaag wordt iets verlegd en doorgetrokken tot vooraan de tuin. Daarop komen 2 perziken en perelaars in leivorm. De frambozen komen helemaal vooraan. De bedding is breed genoeg om nog wat kleinfruit, kruiden en vlinder/bijenplanten te planten, eventueel ook wat groentjes.
10. zonneborder met 2 appelaars in leivorm langs het dolomietpad.
11. Vlier
12. 2 hazelaars (Corylus avellana)
13. Corylus maxima 'purpurea'
14. kers, hoogstam Sneiders Späte Knorpfelkirsche en laagstam Kordia als bestuiver
15. 2 lijsterbessen
16. gemengde haag met meidoorn, sleedoorn, hondsroos, Gelderse roos, kardinaalsmuts, hulst, sporkehout, Spaanse aak en haagbeuk
17. de bloemenweide
18. nog nader te bepalen om de hoek te vullen: mannelijke boswilg (vroeg stuifmeel voor bijen), kwee die ik nog staan heb van een afgestorven perelaartje, gele kornoelje of hazelaar

Het vijvertje is met een baby op komst waarschijnlijk nog niet voor de eerste jaren, hoewel ik er al iets ga uitdiepen om mijn bedding te kunnen aanleggen. Het wordt een ruigte met planten die nu in de bloemenweide staan maar er feitelijk te groot voor zijn: honingklaver, slangenkruid, kaasjeskruid, ... plus wat extra vlinder -en vogelplanten zoals venkel, kaardebol, ... Onder de struiken en haag komt met de tijd een bos/schaduwflora.
vrijdag 15 november 2013 - 12:02
furor

Furor

Het wordt inderdaad tijd dat ik binnenkort nog eens foto's plaats.

In december heb ik onder het vogelbosje-in-spe wat bollen geplant: winterakoniet, voorjaarshelmbloem, sneeuwklokjes, bosanemoon en wilde hyacint.

De haag blijft gewoon staan. Ze zal aan de ene kant kort gesnoeid worden. De lijsterbessen heb ik verder uit elkaar geplaatst, de knot-es zal ik verwijderen wegens geen (ideale) plaats. Voor de haag heb ik sering en een gele kornoelje geplaatst om wat meer structuur en kleur in te brengen.
Ook een Buddeleja davidii 'Dark Knight' heeft een plaatsje gekregen.

Momenteel ben ik een idee voor terras en vijver aan het uitwerken.

Hopelijk kan ik deze maand nog aan enkele struiken geraken: B. davidii 'Argus Velvet', Hamamelis x intermedia 'Diane', Syringa vulgaris 'Sensation'.

Zou ook nog altijd graag een Nyssa sylvatica, gouden regen en wilde/sierappel zetten, maar daarvoor is de tuin te klein (als ik al de rest wil uitwerken). Spijtig.

vrijdag 31 januari 2014 - 22:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon