menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg tuinpad met recuperatiebakstenen

Ga naar meest recente reactie

wimlannoo

Wimlannoo

Hallo,
Vorige week legden we ons nieuw tuinpad aan met recuperatie bakstenen. Het resultaat is heel mooi alleen ben ik momenteel wat op zoek naar het juiste voegmiddel. Ik hoorde reeds van enkele produckten die gemakkelijk in te vegen waren (Romex, fugli, ...) en die met de luchtvochtigheid verharden. Ik heb echter 60 m2 tuinpad en de voegen zijn diep en heel variërend van breed naar smal. Dit maakt dat ik zo'n 300 kg voegmiddel nodig heb. Wat ook maakt dat al die wonderproduckten niet voor mijn portemonee haalbaar zijn. Wie kan er mij een waardig alternatief geven ?
Ik praatte ondertussen ook al met wat familieleden en die raden mij aan om in te vegen met een mengeling van droog zand en cement. Ik hoorde ook dat ik de bakstenen het beste behandel met een produckt ? Is het gebruik van cement en zand een mogelijkheid of totaal uit den boze ?Wie kan mij nog wat extra tips geven voor de behandeling van het tuinpad?

Wim

dinsdag 27 maart 2007 - 21:30
cornelia

Cornelia

Beste Wim,

Ik leg mijn paadjes gewoon aan op de zwarte grond. Grond welke ik over heb gehouden na het egaliseren veeg ik in de voegen. Tussen de wat grotere voegen plant ik wat kruiptijm, deze is er n.l. tegen bestand als je er over loopt (er zijn nog meer kruipers die sterk genoeg zijn) Hooguit groeit er tussen de overige voegen wat mos en soms een enkele grasspriet. Mocht er iets tussengroeien wat je echt niet wil hebben dat spuit je daar wat schoonmaakazijn op (hier is geen enkel kruid tegen bestand)

Mogelijk heb ik wel het voordeel dat ik op stevige kleigrond woon waardoor de voegen in de zomer a.h.w. gewoon gebakken worden en derhalve weinig onkruid meer doorlaat. Zelf vind ik wat groen tussen de voegen echter erg leuk staan.

groeten, wilma
zondag 8 april 2007 - 05:19
brompie

Brompie

Sorry hoor, maar wat is een recuperatie baksteen????
Grt Brompie
dinsdag 10 april 2007 - 01:55
Esem

Esem

Dat zijn oude bakstenen van een afbraak van een een huis of dergelijke.
Gr esem,
dinsdag 10 april 2007 - 04:13
sylvain

Sylvain

Beste en het wit zand gebruiken dat ze tussen de klinkers doenhout het groen tegen en op een roeie baksteen is dat ook mooi het is maar een voorstel groetjes en dag
dinsdag 10 april 2007 - 22:08
lien

Lien

Dag wim,

Heb je geen foto van het eindresultaat? Ik ben benieuwd naar jouw pad in recuperatiebaksteen. Wij hebben ook nog een hoop bakstenen liggen, vandaar...

Groetjes,
Lien
dinsdag 17 april 2007 - 16:05
wimlannoo

Wimlannoo

Hallo Lien,

Ik heb uiteindelijk het pad met duinzand en witte cement ingeveegd (1 op 5). Ik heb momenteel nog geen foto's genomen. Ik zit momenteel nog met het probleem dat er een cementsluier op de bakstenen ligt waardoor alles een heel witte schijn krijgt. Ik heb een produckt klaar staan om die weg te nemen. We hebben verschillende bakstenen door elkaar gebruikt (de afmetingen waren wel ongeveer gelijk). Voor het voegen vond ik de kleurschakeringen prachtig. Dus ik hoop dat dit terug komt na de behandeling. Van zodra dit gebeurd is neem ik foto's en stuur ik ze door. Geef misschien eens je email adres want ik weet nog niet zo goed hoe je dit op dit forum doet ?

Groetjes Wim
donderdag 19 april 2007 - 04:45
wimlannoo

Wimlannoo

Bij deze ook nog eens bedankt Wilma voor de tip van de kruiptijm en de schoonmaakazijn. Zeker tips die nog van pas zullen komen
Wim
donderdag 19 april 2007 - 04:48
wimlannoo

Wimlannoo

Hallo,

8 jaar later wil ik mijn tuinpad nog wat uitbreiden met enkele meters bakstenen. Ondertussen wat ervaringen :
Enkele stenen in het tuinpad vrozen kapot. Het waren er niet meer dan 10 op een 50m2 denk ik. Het tuinpad onderhoud ik jaarlijks met greenstop van Aldi. Een prachtig product dat het groen op de stenen heel effectief verwijderd. Jaarlijks haal ik ook kruid weg van tussen de zandvoegen. Het pad moet dan ook opnieuw ingevoegd worden met zand. Mijn voegen zijn wel breed. 1 cm en soms zelfs meer, soms ook minder.
Dus wel enkele nadelen en werk maar niettemin vind ik het effect met de bakstenen heel origineel, natuurlijk en mooi.
Ik zou dus nog 30M2 pad willen bijleggen. Mijn stenen liggen terug klaar. Ook het betonpuin ligt klaar. Ik zou deze keer mijn stenen echter dichter op elkaar willen leggen zodat ik met kleinere voegen kan werken. Iemand ondertussen die ook bakstenen gelegd heeft als tuinpad. Ik ben vooral op zoek naar goeie producten voor het invoegen. Iemand ervaring met het merk "Seal all joint"? Of nog ander tips ?
woensdag 22 juli 2015 - 22:24
Christof1983

Tekst aangepast

Christof1983

Beste,

Weten jullie toevallig of ik een pad van recupiratiebakstenen kan maken over een oudcement pad?

Zo ja hoe zou ik dn het beste te werk gaan?

Met vriendelijke groet
donderdag 20 april 2017 - 17:50
Linde5

Linde5

Hey wimlannoo, ik zag je vraag naar ervaring met seal all joint. Zelf gebruik ik dit jaarlijks na het hoge druk reinigen van de klinkers. We hebben getrommelde klinkers met veel voegen. Droog zand inkeren, seal all joint vernevelen op droge niet winderige dag. 24 uur later kei harde voegen die er niet uitregenen. Meer resistentie tegen onkruid en tegelijk klinkers een impregnerendebeschermlaag. Ik betaal 15€ voor 5liter en doe daar 50m2 mee. Ik doe dit nu al 7 jaar zo telkens lijkt mijn oprit helemaal nieuw aangelegd. Je kan ook het jaar daarop ontgroenen ipv hoge druk, mss moet je dan niet opnieuw seal all joint gebruiken maar daar heb ik geen ervaring mee.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 18 juni 2019 - 12:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon