menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazonmaaisel op composthoop

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Hallo tuinvrienden

ik heb een vraagje over mijn grasmaaisel, ik heb gehoord dat grasmaaisel op de composthoop kans geeft op onkruid als je het later in de borders gooit, omdat in het maaisel zaadjes zitten van onkruid wat in je gazon groeit niet kapot gaat op de composthoop, weet iemand of dit waar is of onzin, graag uw reactie
dinsdag 27 maart 2007 - 08:03
Esem

Tekst aangepast

Esem

corrielat,
dat is idd.onzin.
Alle onkruiden worden afgebroken op of in je composthoop,of ze nu uit de gazon komen of uit je borders.
Bij een goede compostering word de composthoop gedurende enkele dagen hoger dan 50°C waardoor de onkruidzaden worden gedood.
Want bij 50° c sterven de zaden af.
Je kan natuurlijk wel als je de compost niet afdekt is ,nieuwe onkruid groei krijgen in de bovenste lag van je compost wat normaal is,omdat ook hier zaden worden achtegelaten door de wind en de vogels e.d.
Gr Esem
dinsdag 27 maart 2007 - 08:21
corrielat

Corrielat

Esem, bedankt voor uw snelle reactie
ik kan nu gelukkig met een gerust hart mijn maaisel op de composthoop doen, want anders moet het in de groenbak en die is zeer snel vol, met alle onkosten die je hier op de gemeentelijke afvaldienst moet betalen kan dat flink oplopen, ik wist trouwens niet dat het in de composthoop wel 50 graden kan worden mijn composthoop is niet afgedekt, word het dan toch 50 graden???
dinsdag 27 maart 2007 - 09:21
Flupke

Flupke

In een composthoop kan het tot wel 70°C worden (waarde zelf gemeten). Dit is uiteraard enkel in het midden van de composthoop. Aan de buitenkant wordt het uiteraard zo warm niet, vandaar dat niet alle onkruidzaden kapot gaan. Zij die zich toevallig aan de buitenkant bevinden, zullen niet kapot zijn. Dit kan ertoe leiden dat je na het uitstrooien van deze compost, toch last krijgt van onkruid.
dinsdag 27 maart 2007 - 12:01
Bowie

Bowie

Opletten Corrie dat je geen te dikke laag in één keer eroplegt, of je compostbak gaat stinken. Beter laag om laag met gras en droog materiaal. Regelmatig met de riek omwerken.
dinsdag 27 maart 2007 - 12:10
corrielat

Corrielat

Allemaal bedankt voor jullie reactie
wel zou ik nog willen weten of het misschien beter is om de composthoop af te dekken met landbouwplastic, ivm. warmte,of is dat niet aan te raden
dinsdag 27 maart 2007 - 13:38
Esem

Esem

corrielat,
het mag maar het hoeft niet echt.
Ik werk ook met composthopen en heb het nog nooit afgedekt.
Wel zet ik de compost 3 x per jaar om zodat de buitekant van de hoop vanbinnen komt.
Maar het kan geen kwaad dat je het afdekt maar moet echt niet.
Gr Esem,
dinsdag 27 maart 2007 - 20:37
jdcoster

Jdcoster

Die broeitemperaturen bekom je ook maar indien je met voldoende volume compost in een keer kunt starten. Als je op een bestaande hoop iedere week een laagje van 10 cm bijvoegd zal dat niet gebeuren. Die compost verteert ook wel, maar trager.
Ik heb ook twee compostbakken. Wanneer er een bijna afgewerkt is haal ik er de niet verteerde buitenlaag af tot op de fijne, verteerde laag en gooi die onderaan in de tweede bak om daar een nieuwe hoop te beginnen. Dan is het probleem van de onkruidzaden al wat opgelost. Die half verteerde laag bevat ook nog veel wormen. Dat helpt de nieuwe hoop ook beter op gang komen.
Ik probeer ook steeds veel groenafval in eens te bekomen door dieren mesten en snoei-, haksel- en maaiwerk zoveel mogelijk tegelijk of kort na elkaar te plannen.
dinsdag 27 maart 2007 - 21:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon