menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prachtig gazon

Ga naar meest recente reactie

Gvandenbroucke

Gvandenbroucke

Hallo,

Vorig jaar in september, heb ik mijn gras gezaaid. Gras staat lekker dik maar zit redelijk wat onkruid tussen en ook hier en daar toch nog een kale plek. Ook moet de zuurtegraad blijkbaar aangepast worden met kalk (Heb meting laten doen).
Uiteindelijk zou ik graag een prachtig gazon bekomen zonder onkruid, prachtig groen, ...

Wie kan mij tips geven hoe ik er best aan begin?

Alvast bedankt!
vrijdag 13 september 2013 - 11:21
Polplastron

Polplastron

Er bestaan allerlei bestrijdingsmiddelen tegen onkruid in gazon. De meeste hiervan werken vrij snel en goed. Besef echter wel dat het gebruik ervan niet zonder gevolgen is: de gezondheidsrisico's van veelvuldig gebruik van pesticiden zijn re
vrijdag 13 september 2013 - 15:28
Marei

Marei

In het najaar strooien wij DCM Groenkalk en direct daarna DCM Organische Gazonmeststof voor het najaar.

In het voorjaar beginnen we met Evergreen Anti mos+meststof; daarna, als het mos zwart geworden is verticuteren we de grasmat.
Een paar weken later (ook afhankelijk van het weer) strooien we Evergreen anti onkruid+meststof.

Wij hebben nog nooit kunnen constateren dat onkruid vanzelf verdwijnt door regelmatig maaien.......! En reken maar dat hier zeer regelmatig gemaaid wordt.

Minder werk geeft Evergreen 3-in-1, te bestellen bij Tuinadvies, maar daarmee hebben wij minder goede ervaringen wat betreft het bestrijden van onkruid.

Groetjes en succes met het gazon,

Marei
vrijdag 13 september 2013 - 22:30
Tuinman65

Tuinman65

Marei, jullie strooien kalk en organische mest ongeveer gelijk?
Da's geen goed advies hoor want dat mag niet.
Trouwens, mijn ervaring is dat bemesten in het najaar geen enkele zin heeft.
Wij bemesten nu onze gazons met Floranid permanent en dit tot uiterlijk half september.
September is nog wel geen echt najaar. Het gras groeit de laatste jaren nog door tot einde oktober of nog langer.
Ook zou ik graag weten welk grondwerk vraagsteller heeft gedaan.

Leo
vrijdag 13 september 2013 - 23:08
Polplastron

Polplastron

Wij hebben nog nooit kunnen constateren dat onkruid vanzelf verdwijnt door regelmatig maaien.......! En reken maar dat hier zeer regelmatig gemaaid wordt.

Ik heb ook niet beweerd dat ALLE onkruid ermee verdwijnt, maar het onkruid dat groeit in een pas aangelegd gazon is meestal voor het grootste deel wel van dien aard. In mijn, niet-bespoten gazonneke, groeit momenteel enkel klaver en hier en daar wat paardenbloemen en madeliefjes. De paardenbloemen verwijder ik manueel en de madeliefjes vind ik alles behalve storend. En mijn mening over klaver heb ik al gegeven. Welk ander onkruid vind je dan nog allemaal in je gazon?

Groeten,

Pol
vrijdag 13 september 2013 - 23:11
vloeiende

Vloeiende

Zoals al aangegeven is het belangrijk om weten wat soort grond je hebt, wat heeft die PH meting opgeleverd van waarde?
Voor Pol, ereprijs is toch een moeilijkere om manueel te verwijderen, breedbladige weegbree kan weer wel gemakkelijk manueel verwijderd worden.
Ik deel niet de mening van Leo om niet te mesten in najaar, ik denk zelfs dat de najaarsbemesting zeer belangrijk is trouwens als je nu nog floranid strooit doe je eigenlijk een najaars bemesting, floranid bevat oa ook een traag werkende stikstof en afhankelijk van welke floranid zit er ook nog een hogere dosis potas in.
zaterdag 14 september 2013 - 08:07
Marei

Marei

In het najaar strooien wij de kalk om de zuurgraad van de bodem weer op peil te brengen. Daarna strooien we najaarsmest van DCM waarmee het gazon versterkt de winter ingaat en daardoor ook goed bestand is tegen vorst en betreding. Het gras blijft in de winter mooi groen. Wij doen het al een paar jaar op deze manier en zijn er heel tevreden over.

Het is weliswaar g
zaterdag 14 september 2013 - 08:14
Tuinman65

Tuinman65

Vloeiende, ik ga proberen mijn zienswijze te verdedigen.
Wanneer ik in september bemest met Permanent dan is het gras nog in volle groei en neemt het dus die voeding op en wapent zich voor de winter.
Maar Marei strooit eerst kalk en onmiddellijk daarop die DCM.
Ik ga er toch van uit dat zij geen kalk strooit als er nog moet gemaaid worden.
Dus na het maaiseizoen en dus ook wanneer het gras in rust is.
Geen enkele plant in rust neemt voeding op en daarom vind ik die bemesting totaal zinloos.
Die meststof spoelt niet uit maar in het voorjaar is er toch wel een nieuwe nodig.

En geloof vooral niet de foto's die getoond worden op de site van DCM.
Dat gelig gras groener wordt in de winter na hun najaarsbemesting kunnen ze misschien een onwetende of wanhopende tuinliefhebber wijsmaken.
Maar geen ouwe rot in het vak.
Leo
zaterdag 14 september 2013 - 23:31
Marei

Marei

In het najaar strooien wij de kalk om de zuurgraad van de bodem weer op peil te brengen. Daarna strooien we najaarsmest van DCM waarmee het gazon versterkt de winter ingaat en daardoor ook goed bestand is tegen vorst en betreding. Het gras blijft in de winter mooi groen. Wij doen het al een paar jaar op deze manier en zijn er heel tevreden over.


Wij handelen naar het verstand wat we hebben (maar moeten toegeven dat dit wel eens te wensen overlaat), toch zijn we niet geheel onwetend noch wanhopend, Leo. Met deze behandeling van het gazon wachten we niet tot er niet meer gemaaid wordt.

Door de behandeling met Evergreen is het gazon in de zomer prachtig groen en door de najaarsmest van DCM toe te passen ziet het er ook in de winter mooi groen uit. Daar hebben we geen foto's van DCM voor nodig, we kijken naar buiten en zien het hier. Zullen we je van de winter eens een foto sturen? Misschien is deze ouwe rot ook niet te oud om van nieuwe ontwikkelingen te leren.
Marei
zondag 15 september 2013 - 07:23
Wannus

Wannus

Indien je bekalkt en daarna nog maait is er kans dat je een deel
van de korrels weer opvangt , als de maaier te kort staat .
Ik heb dat zelf al meegemaakt .
Al doende leert men .
zondag 15 september 2013 - 08:56
Marei

Marei

Wij maaien nooit te kort Wannus! Bovendien gebruiken wij geen opvangzak, maar maaien met een recycler.
zondag 15 september 2013 - 08:59
vloeiende

Vloeiende

IK denk dat iedereen wiens gazon er goed uit ziet zijn bemesting al beproefd heeft en er tevreden over is, gelukkig maar. Belangrijk is dat gazon voldoende voeding nodig heeft tot laat in het jaar en vanaf de winter voorbij is zijn die bemestingsbehoeftes er weer en die zijn op verschillende manieren in te vullen met verschillende producten.
Maar je leest wel eens zaken waarbij je het hoofd fronst.
Zo kan je kalk strooien in poedervorm die na
zondag 15 september 2013 - 10:16
Tuinman65

Tuinman65

Ik beweer niet dat jullie onwetend of wanhopig zijn h
zondag 15 september 2013 - 11:24
Gespeel

Gespeel

Ik las hier: geen enkele plant in rust neemt nog voedingsstoffen of andere stoffen op en in een andere reactie las ik: kalk strooi je best in november of december.

Maar dan is het gras toch in rust, is dat niet contradictorisch? Of is kalk puur voor de bodem en niet voor het gras zelf, niet iets dat gras opneemt bedoel ik.
maandag 16 september 2013 - 13:53
Polplastron

Polplastron

Kalk is inderdaad geen meststof.
maandag 16 september 2013 - 17:24
Tuinman65

Tuinman65

Kalk dient om de zuurheidsgraad in de grond te regelen.
Dat wordt Ph genoemd.
Iedere plant heeft zijn ideale Ph en hoe dichter die Ph bij het ideale ligt , hoe meer voeding de plant kan opnemen, hoe verder af hoe minder.
Kalk heeft zijn tijd nodig om op te lossen in water en heeft dan ook nog eens veel tijd nodig om zich te verplaatsen in de grond.
Daarom moet bekalken gebeuren in het najaar, als dat bekalken al nodig is.


Leo
woensdag 18 september 2013 - 23:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon