menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe tuin indeling wie denkt er mee

Ga naar meest recente reactie

Anneloes

Anneloes

Nieuw tuin indeling. Wie denkt er mee?
Over een aantal weken hopen we de sleutel te ontvangen van onze nieuwe woning.

mijn ervaring ligt meer bij de groente tuin, wat betreft de siertuin ben ik nog een leek. daarom graag wat hulp bij de toekomstige indeling van de achtertuin. op het moment is de achtertuin volledig bestraat.

Het belangrijkst is dat de tuin katproof gaat worden.
Wat inhoud dat de schuttingen worden afgezet zodat de katten niet uit de tuin kunnen en liever geen giftige planten in de achtertuin. de Nepeta cataria mag natuurlijk niet ontbreken, eventueel een mini vijvertje/speciekuip vijvertje.
een gedeelte van de tuin wordt gereserveerd voor de moestuin. deze wordt afgezet met gaaspanelen zodat de katten niet in de moestuin kunnen komen.

verder sta ik nog helemaal open voor idee

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 9 juli 2013 - 19:38
Anneloes

Anneloes

niemand?

hierbij een foto van de tuin zoals deze er nu uit ziet.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 13 juli 2013 - 19:15
caroline1

Caroline1

Hallo Anneloes

denk
door het mooie weer er weinig mensen op het forum zitten
en we willen allemaal genieten van onze tuin en al ons werk

oei
die foto ..dat lijkt mij geen tuin maar enkel beton

een deel wil je catproof maken?
Op het kattenforum kan je prachtige voorbeelden vinden

http://www.kattensite.be/
en dan naar het topic outdoor gaan
dat zal je echt kunnen helpen

maar de rest van je tuin misschien in gras? zou toch gezelliger zijn
met bloemen en planten
dinsdag 16 juli 2013 - 00:26
Anneloes

Anneloes

de tuinfoto is nog van de vorige bewoners, totaal niet mijn smaak dat mag duidelijk zijn.
van mij mogen er heel wat meer planten in komen. welke planten weet ik nog niet, daarvoor kom ik hier op het forum rondneuzen.
verder ook nog voldoende zitplek maar niet zoveel bestrating als nu het geval is.
gras weet ik niet, het veel maaien zie ik niet zitten.

ik zit op diverse kattenfora en heb daar ook al veel inspiratie op gedaan. maar ik mag nog geen linkjes plaatsen van voorbeelden hoe ik de tuin wil afzetten.

*misschien lukt het op deze manier*

optie 1:

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 16 juli 2013 - 01:29
Anneloes

Anneloes

of optie 2 met schuin gaas.
ook afhankelijk van wat de buren willen want daarmee moeten we natuurlijk ook overleggen.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 16 juli 2013 - 01:32
Plantadvies

Plantadvies

Inderdaad eerst overleggen met de buren of die het er mee eens zijn voor het gaas langs de schutting. De moestuin links grenzend aan de bijkeuken en links achterin de prullenbakken, gaat wel ten kostte van een hoop zon. Is dat echt wat je wilt?

Plantadvies
dinsdag 16 juli 2013 - 17:45
Anneloes

Anneloes

dat lijkt mij de meest logische plek voor een moestuintje. mocht je een beter idee hebben hoor ik het graag.

zoals ik dacht: een moestuin in de schaduw gaat niet werken. katten in tussen de groente ook niet anders had ik de groentes tussen de normale beplanting kunnen plaatsen. met de plaatsing van de moestuin zoals op de tekening is deze goed af te schermen tegen de katten maar krijgt wel voldoende zonlicht.

de containers mogen ook elders in de tuin maar ze moeten wel in de achtertuin.
wij zijn geen grote zon aanbidders, even in de zon zitten is wel lekker maar we zitten ook prima de schaduw.
savonds zit de zon vooral in de voortuin en in de zomer achterin de achtertuin. daar is op de tekening nog plek om te zitten. zelfs met de plaatsing van de moestuin.

de tuin is een beetje een compromis geweest bij deze woning. ik probeer er nu het beste van te maken maar misschien wil ik teveel.
dinsdag 16 juli 2013 - 18:28
Plantadvies

Plantadvies

Een moestuin op die plek is zeer zeker logisch, het is alleen dat je op deze manier een hoop zon verliest om een extra terras te realiseren. Ik lees uit je verhaal dat je niet echt belangrijk vind. Je wilt zeker niet teveel. Je weet eigenlijk zelf wat je het beste wilt. Ik wens je succes en veel tuin plezier.

Plantadvies
dinsdag 16 juli 2013 - 19:57
Anneloes

Anneloes

in grote lijnen weet ik wel wat ik wil.

maar de indeling van het tuin gedeelte loop ik op vast. en dan met name de plaatsing van plantenborders/terras en welke planten.
als ik tuin indelingstips lees gaat dat vooral over grote tuinen. zelfs wat ze in de voorbeelden kleine tuinen noemen zijn een keer zo groot als dit tuintje.
dinsdag 16 juli 2013 - 21:30
Azoz

Azoz

Anneloes,

Wat vind je van iets als dit hieronder? De gebogen lijnen kun je ook omvormen tot rechtere, strakkere vlakken indien je dat wil uiteraard...
Dit is louter een idee voor de vorm, wat beplanting betreft kun je nog alle kanten op. Natuurlijk beplant je de border naast de moestuin best niet met te hoge beplanting, om de zon niet weg te nemen, en de zuilfruitboompjes kunnen eventueel ook in ruime potten (misschien is een tweetal voldoende in plaats van drie), zo kunnen ze indien nodig nog verplaatst worden.

Groeten

Azoz
donderdag 18 juli 2013 - 15:58
Azoz

Azoz

Anneloes,

een ruwe schets

Azoz

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 18 juli 2013 - 16:00
Azoz

Azoz

Anneloes is ineens wel heel erg stil geworden...
donderdag 1 augustus 2013 - 15:57
Anneloes

Anneloes

oeps ik dacht dat ik al had geantwoord.

ik was natuurlijk zo stil omdat ik helemaal overdonderd van je mooi schets

de borders die je hebt getekend vind ik een goed idee. misschien wel iets strakker. maar zo krijg je wel een mooie verdeling in de tuin zonder dat het te vol gaat worden.

de zuilfruitboompjes weet ik niet. denk niet dat daar veel van over gaat blijven als de katten erin gaan klimmen.
donderdag 1 augustus 2013 - 20:33
Azoz

Azoz



De lijnen kunnen redelijk eenvoudig wat strakker gemaakt worden he... daar zie je zelf wel mee hoe of wat.

Misschien ligt het aan mijn katten, maar die van mij lijke weinig ge
vrijdag 2 augustus 2013 - 10:00
Anneloes

Anneloes

valt natuurlijk te proberen met eerst 1 boompje.
als ik zie hoe ze hier in de krabpaal klimmen (1 lange paal omhoog) dan zie ik ook zo voor me hoe ze in zo'n zuilboompje klimmen.

voordeel van een zuilboom is dan wel weer dat de takken niet tot bij de schutting komen. dat voorkomt weer een mogelijke ontsnap route.
ik hou het nog even in mijn achterhoofd.
vrijdag 2 augustus 2013 - 15:40
BomenOnline

BomenOnline

bomen kopen

URL GEBLOKKEERD
vrijdag 2 augustus 2013 - 17:20
BomenOnline

BomenOnline

bomen kopen

URL GEBLOKKEERD
vrijdag 2 augustus 2013 - 17:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon