menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon voorbereiding

Ga naar meest recente reactie

gumbler

Gumbler

Ik zou graag half september gras zaaien, zou ik al kunnen beginnen met voorbereidende taken of is het nog te vroeg? Ik heb wel al gesproeid tegen het onkruid. Ik had gedacht aan spitten ofzo...
vrijdag 14 juni 2013 - 21:47
kriske10

Kriske10

spitten en de grond fijn maken kan je al stilaan mee beginnen dan kan de grond al terug een beetje aanzakken alleen moet je er dan wel voorzorgen dat de grond onkruidvrij blijft
kriske 10
dinsdag 18 juni 2013 - 13:53
jdcoster

Jdcoster

Waarom spuiten als je toch zou spitten?
Als je goed spit zit onkruid toch onder de grond.
dinsdag 18 juni 2013 - 22:52
Tuinman65

Tuinman65

Hoe ist in godsnaam mogelijk dat je dat spuiten verdoemd terwijl hieronder de reclame er voor verschijnt. Tegen grassen, totaal en oprit etc... Voor mij geen probleem hoor. Ik wil Kurt niet tegen zijn kar rijden.
Ik begrijp nog altijd niet waarom je aan dit forum dan wil meewerken.
Al je tussenkomsten respecteer ik, maar ja gewoon... ik snap het niet....
Heb je daar een uitleg voor?
Leo
woensdag 19 juni 2013 - 23:38
jdcoster

Jdcoster

1) Ook als heel de wereld zonder na te denken over het nut of over de gevolgen ervan, aan neemt dat er voor en tegen alles en nog wat een middeltje in een flesje bestaat, zal ik daarvoor blijven waarschuwen. Men is zich niet bewust meer door deze en alle reclames van het feit dat het vaak zelfs niet nodig is.
Iemand moet er toch aan bewustmaking doen. Ik ben hier op dit forum al 6 jaar af en toe actief en ik vind het een interessant forum. Ik ben Kurt genegen en ken ken een paar forumleden persoonlijk. Waarom zou ik uitwijken.
Ik ben ook VELT-lid. Of die een forum hebben? Waarschijnlijk wel maar ik denk dat ik nuttiger werk hier kan doen in dat verband. Het andere zou preken voor de pastoors zijn.
2) Ik wil de vraagsteller echt eens kritisch doen nadenken over dat spuiten. Als hij goed spit, was dat spuiten niet nodig. Als hij nu spit en pas in de nazomer gras zaait zal hij nog eens moeten spuiten. Met die mentaliteit toch. Er zal al weer onkruid staan namelijk.
Is dat dan niet zinloos?
3) Het is niet omdat dit forum bekostigd wordt met reclame, o.a. ook voor die producten, dat we AL die brol moeten kopen en gebruiken, te pas en in dit geval heel zeker te onpas.

donderdag 20 juni 2013 - 00:07
kriske10

Kriske10

ik zit ook al even op dit forum en heb al een aantal discuties gevolgt over het al dan niet gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en ik moet zeggen dat ik ieders mening respecteer
ik ben namelijk zelf landbouwer geweest en ja het is inderdaad zo dat daar voor van alles en nog wat word gesproeid maar dit is daar iets wat met de paplepel word ingegeven je ouders sproeide ook en je was niet anders gewoon dus deed je dat ook maar nu ben ik reeds voor 15 jaar gestopt en ga gewoon werken heb een huis met een tuin van 13 are en eerlijk ? ik dacht eerst ook dat je voor het minste moest sproeien maar doe dat de laatste jaren helemaal niet meer omdat de meeste problemen zich zelf oplossen of je krijgt het ook weg zonder chemische middelen
over dat spitten? waarom zou je terug sproeien voor onkruid ? zelfs als je nu spit
als je binnen een week of 3 lichtjes met een grote hark er overgaat is het onkruid ook weg kost je alleen maar een beetje tijd en is veel gezonder bovendien
maar spijtig genoeg speelt de reclame hier handig op in he sproeien en je hoeft niets meer te doen (denken ze toch)

donderdag 20 juni 2013 - 09:08
Tuinman65
donderdag 20 juni 2013 - 23:47
Gespeel

Gespeel

Hoezo Leo?
donderdag 20 juni 2013 - 23:51
jdcoster

Jdcoster

Dat de overheid het massaal gebruik van een aantal producten door particulieren aan banden zal leggen. Nederland ging ons daar al in voor en dat zou al merkbaar zijn aan het drinkwater
Dat is maar een klein deeltje van een oplossing van het probleem en een eerste stapje. De land- en tuinbouwers zijn de grootverbruikers en dan nog niet in de eerste plaats in Europa. Door de wereldwijde handel komt onze volksgezondheid en onze biodiversiteit overal in gevaar.

Zoals dat gaat in de wereld, de industrie, geld, economie
vrijdag 21 juni 2013 - 09:33
Wannus

Wannus

Het verkeer is de grootste bevuiler van het land ,
en dan de industrie . Maar iedereen heeft een wagen
en over de bevuiling ervan wordt er zeer weinig gesproken .
T'is altijd over die sproeistoffen .
Moest er een totaal verbod komen op sproeistoffen ,
gaan er heel veel planten ( hagen en struiken ) er niet goed
uitzien door insecten ( bladluizen enz.....) en misschien ook
sneuvelen .
vrijdag 21 juni 2013 - 21:43
jdcoster

Jdcoster

Planten en insecten zijn er al miljoenen jaren Wannus. Mensen veel minder lang en het gebruik van vergif in de landbouw hooguit 80 jaar. Wat zou dat nu ineens een probleem geven als we het niet zouden gebruiken.

Het argument dat altijd bovengehaald wordt door de chemische industrie, is dat we nu meer monden moeten voeden op wereldschaal dan vroeger.
Dat is nu wel hun laatste bekommernis. Macht door monopolies en geld. Daar gaat het hen om.
vrijdag 21 juni 2013 - 22:48
Tuinman65

Tuinman65

Ik zit ergens met een enorme aantasting van wolluizen (dopluizen) op Ilex meservae.
De eigenaar is blijkbaar iemand zoals Joel en wil van geen spuiten weten.
Wanneer we daar niks aan doen dan weet ik uit ervaring dat de bladeren er volgend jaar massaal gaan afvallen en dan gaat hij ook niet content zijn.
Ik ga stiekem spuiten met confidor wanneer ik zeker weet dat hij voor lange tijd weg is.
Wie heeft een alternatief???
Leo
vrijdag 21 juni 2013 - 23:16
jdcoster

Jdcoster

Daarom onderhoud ik mijn tuin ook zelf.
vrijdag 21 juni 2013 - 23:42
vloeiende

Vloeiende

Beste Leo,
Los van al dan niet spuiten geef je zo je klant het idee dat het zonder spuiten inderdaad zo snel is opgelost, als hij dat werkelijk wil kan je hem dan niet zeggen wat je hier schrijft dat zijn haag er volgend jaar niet meer zal uitzien en dat jij daardoor dan de dupe zal worden.

Als je toch zou spuiten, denk eraan dat je deze luizen best pas spuit als de larven uitkomen, momenteel nog niet, maar dat weet jij ook.
zondag 23 juni 2013 - 10:47
Wannus

Wannus

Hallo
Er zijn nu meer schadelijke insecten dan vroeger ,
net als de mensheid is het ook overbevolkt .
Ik hoor nu overal klachten van planten die aangetast zijn ,
Bruin wordende bladeren , bladafal en opkrullende bladeren
in hagen enz...... , ben er steeds voor opgebeld
Ik moet dat dan proberen op te lossen .
Met natuurlijke middeltjes kan ik dat niet oplossen .
Ik zou het wel willen , bladluizen afspuiten met water of een zeepsapje ,
maar dat moet bijna ieder week herhaald worden .
Ik probeer de mensen te helpen dat ze er een tijdje van af zijn .
Ik heb wel de indruk dat aantasting van allerlei planten
enkele jaren terug veel minder was ,wat is de oorzaak hier
eigenlijk van . Ik weet het ook niet
Nu nog een paar jaar en ben op rust , ik ga me dan geen zo
druk meer maken.






zondag 23 juni 2013 - 12:37
Tuinman65

Tuinman65

Vloeiende, dat van dat stiekem te gaan spuiten was maar om te lachen hoor.
Klant zal wel bijdraaien.
Maar een alternatief krijg ik niet.
Leo
zondag 23 juni 2013 - 23:47
vloeiende

Vloeiende

Leo,
Hiervoor ken ik ook geen alternatief, wel eventueel in productkeuze.
Hetgeen ik gebruik is microferm, een preparaat met bacterien en gisten, plantversterkend en goede werking tegen verticillium bij oa Acer. Niet schadelijk voor mens, toegelaten in bio land en tuinbouw.
Ik heb dit nog nooit uitgeprobeerd tegen schildluis, gelukkig heb ik daar ook weinig last mee, ik zie er wel enkele maar als het daar bij blijft onderneem ik niets.
We zijn wel aan het afwijken van de topic natuurlijk.
maandag 24 juni 2013 - 17:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon