menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beginnersvragen gazon

karlchen9

Karlchen9

Hier is mijn eerste beginnersvraag, er zouden er nog veel kunnen volgen...

Ik heb in mijn nieuwe huurwoning twee plekken gazon te onderhouden. De ene is achter het huis, plm 5 bij 10 meter; de andere is heel wat groter. Beide liggen er maar droevig bij, met kale plekken, hier en daar mos en dode bladeren erover, en blijkbaar verschillende rassen gras door elkaar want op sommige plaatsen zie ik schriele pijlen hoog opschieten, op andere plaatsen dan weer laag maar sappig donkergroen dichtbegroeid.

Ik bezit zelfs nog geen grasmaaier en moet er dus een gaan aanschaffen. Wat beschouwt men als maximale oppervlaktes voor een handgeduwde resp. voor een electrische? Het ligt er allemaal niet al te vlak bij, dat pleit ook tegen een handgeduwde maaier, denk ik. Maar het lijkt me erg gezond om mezelf wat lichaamsbeweging op te leggen... en zo'n duwerke lijkt me ook het handigst in hoekjes en kantjes.

Hoe frekwent dient men eigenlijk te maaien? Fraai uitzicht is daarbij niet relevant, en er moet niet op kunnen getennist worden; wel wil ik het presentabel en onderhoudbaar houden.

En waarnaartoe met het maaisel? Het is nu nogal hoog en wild gegroeid, ik begrijp dat een beetje maaisel gewoon mag blijven liggen als bemesting, maar daarvoor heb ik er nu teveel, lijkt me. Naar het containerpark? Dat kan natuurlijk altijd, maar lijkt me wat tegennatuurlijk. Zijn er misschien lieden die het graag ontvangen, bv. om een groententuin te mulchen? Composteren?

En wat te doen om het gazon tot betere staat te brengen? Mos en takken en dode bladeren verwijderen, allicht, en dan bijzaaien - maar is het daarvoor wel het seizoen? En zal ik niet beter eerst (laten) verticuteren, of anderszins het bijzaaien voorbereiden?
zondag 9 juni 2013 - 14:28
karlchen9

Karlchen9

fotootje toevoegen om de vraag actueel te houden:

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 10 juni 2013 - 17:37
kriske10

Kriske10

misschien al eerst beginnen met het volgende elk soort gazon mengsel bestaat uit een 4 tal verschillende grassoorten en afhankelijk van welk soort gazonzaad
(speel sport ,...) zijn dit meestal andere mengsels
en over welk soort grasmaaier? hangt een beetje van jezelf af misschien jezelf een paar vragen stellen
electrische maaier is oppassen voor de kabel
een benzine maaier zelftrekker of duwer heb je geen last van een losliggende kabel maar is meestal iets duurder in aanschaf
en als laatste hoeveel tijd wil je er aan spenderen?
en hoe dikwijls je gras maaien?ik rij mijn gras 1x per week af alleen als het echt warm is 1x per 2 weken (is afhankelijk van hoe snel je gras groeit!)
en in u geval zou ik het gras maaisel zeker niet laten liggen de eerste keren
en ja de takken en bladeren zeker verwijderen indien je meststoffen zou strooien doe je dit best op een regenachtige dag (ik denk voor u misschien beter gedroogde koemest korrels!) ander ga je je gazon verbranden
en tja waarheen met je gras maaisel? is een beetje afhankelijk van waar je woont he ik woon in het hageland op de boere buiten en gooi mijn gras maaisel op 1 hoop en in de winter of het najaar mag ik dit op de boer zijn veld doen
maar als dit niet gaat is het containerpark een optie daar gaan ze dit composteren

ik hoop dat je hier wat aan hebt

kriske10
dinsdag 11 juni 2013 - 08:35
karlchen9

Karlchen9

Dankjewel! Zeker heb ik er wat aan - maar nog meer goede raad is altijd welkom.
dinsdag 11 juni 2013 - 16:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon