menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Project Groener gezond gras

Ga naar meest recente reactie

Kencarl

Kencarl

Beste lezers, geintreseerden

Zoals vele mensen wil ik een mooi gezond,groen,dichtgegroeid gazon. Echter dit is niet het geval (Zie foto). Heb last van droog,dood gras en veel mos. Heb tot nu toe nog niet veel tijd gehad om er echt met bezig te zijn. Nu wil ik daar verandering in brengen. Daarom wil ik een project maken met een opvolging (door foto's) zodat ik zelf (en ook de geintreseerden onder jullie) de vooruitgang, verschillen kan vergelijken.

Ter informatie, alle kennis die ik heb is door het lezen van forums en rondvraag in vriendenkring, als er iets naar jullie mening niet klopt of niet logisch is verbeter mij gerust! Kvind het altijd intressant om iemand anders zijn mening te weten.

De eerst volgende dag met droog weer ben ik van plan om te verticuteren en achteraf cyanamide te strooien (of een ander stikstofrijk product) om de resten van het mos weg te krijgen en het gras een kleine 'boost' te geven. Dit 2 weken zo laten en dan alle dode resten van het mos, dode gras op te rapen met het grasmachine. Na dit alles dacht ik nog waar nodig patch magic 3in1 te strooien maar daar ben ik niet zeker over, dat ga ik nog afwachten.
Misschien nog nuttig om te weten, het gras word automatisch gemaaid door een robot op Ma,Wo,Vr,Zo wat vrij veel is, maar natuurlijk worden er elke keer maar enkele milimeters afgereden. Heb me laten wijsmaken dat dit zorgt voor natuurlijke "bemesting". Ook zou door elke keer de topjes van het gras te maaien het gras sneller kiemen en zichzelf uitzaaien wat voor een dichter begroeid gazon zou moeten zorgen, of dit waar is blijft mij een vraag (gebruik dit systeem pas enkele weken).

Zal na elke stap hier het resultaat posten en jullie (en mijzelf )op de hoogte houden
Kritiek en reactie is altijd welkom!

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 27 mei 2013 - 20:40
Kencarl

Kencarl

Dichterbij bekeken

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 27 mei 2013 - 20:44
pplakke

Pplakke

Hier word al eens gesproken over compost er over strooien.
moet denk ik na de laatste maaibeurt.
maandag 27 mei 2013 - 21:54
Gespeel

Gespeel

Leuk idee. Zijn er al nieuwe foto's beschikbaar? Ik wens je veel succes
woensdag 29 mei 2013 - 17:56
Jansssens

Jansssens

Ook ik wil dit project volgen. Mooi gras was ook een uitdaging in mijn tuin, maar ben best tevreden nu.

De foto's zijn niet bijzonder duidelijk, maar is je gras niet te kort afgereden?
zaterdag 1 juni 2013 - 23:14
vloeiende

Vloeiende

Nu zeker geen kalkcyanamide meer strooien dit is veeeel te laat voor dit product(lees gebruiksaanwijzing op verpakking). Zorg voor een goede bemesting, indien er echt veel dood materiaal in de mat zit eerst uitkammen en dan mesten. Stel uw robot af op maaihoogte van 4 cm of meer.
laat u niet te veel wijsmaken;

"Ook zou door elke keer de topjes van het gras te maaien het gras sneller kiemen en zichzelf uitzaaien"

Door gras te maaien komen er geen zaadstengels op en kan er geen zaad vallen en ook niet kiemen.
Ikzelf heb geen robot maar kom zeer regelmatig bij vrienden waar hij een verrassend mooi resultaat levert.
Laat uw PH meten en stel bij, enkel indien nodig, als er bekalkt dient te worden wacht hiermee tot juist voor de winter.
Strooi niet massaal meststoffen in voorjaar en dan voor de rest van het jaar niets meer, mest met mate en strooi bij, aan kleur van uw gras kan je veel zien.
zondag 2 juni 2013 - 10:19
Kencarl

Kencarl

Ze hadden me aangeraden op eerst nog eens te kalken voor ik verticuteer, dus heb vorige week toen het nat weer was nog eens gekalkt, dit laat ik nu 2 weken zijn werk doen, dus als alles goed is ga ik volgende week verticuteren en daarna meteen bemesten. Zal nog een foto posten na het verticuteren. Maaihoogte staat op 4,2cm.
maandag 3 juni 2013 - 10:48
jonas83

Jonas83

op 2 weken tijd zal de kalk nooit opgelost zijn.
Ik heb in december bekalkt, en in maart geverticuteerd, en nog vloog de kalk alle kanten uit.

Zonde van de tijd, moeite en geld zou ik zeggen wanneer je 2 weken na het bekalken verticuteerd.
maandag 3 juni 2013 - 15:45
vloeiende

Vloeiende

Wie is "Ze"
Helaas maar daar luister je beter niet naar, nu kalken en zomaar kalken zonder uw PH te kennen is uit den boze maar gedane zaken nemen geen keer.
maandag 3 juni 2013 - 18:05
Gespeel

Gespeel

Hoe ver staat het met dit project? Het was toch de bedoeling om hier regelmatig een stand van zaken te geven ahv foto's?
woensdag 19 juni 2013 - 22:13
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb enkele weken geleden een medewerker van de Bodemkundige dienst van Belgie ontmoet.
Zij stellen vast dat het merendeel van de gazons overbekalkt zijn.
En daar heb ik hier al meermalen op gewezen.
Mensen geloven maar al te graag dat kalken helpt tegen mos terwijl er meer mossen houden van kalkrijk dan van zuur.
Leo
woensdag 19 juni 2013 - 23:29
jdcoster

Jdcoster

Mensen hebben nood aan simpele boodschappen zoals --> mos is kalken.
Hoe, wanneer, hoeveel, welke grond ... dat is al te moeilijk. Precies hetzelfde gebeurt met herbicides of insecticides. Verkopers in tuincentra zijn zelden goed opgeleid in de materie en al helemaal niet in de praktijk. Ze moeten in de eerste plaats verkopen.
Hier op de gemeente is er een tuincentrum waar al maanden een bord staat 'bekalk nu uw gazon'.
Mensen laten zich daardoor be
donderdag 20 juni 2013 - 00:25
Bombycilla

Bombycilla

Ik heb enkele weken geleden een medewerker van de Bodemkundige dienst van Belgie ontmoet.
Zij stellen vast dat het merendeel van de gazons overbekalkt zijn.


Waar halen die hun info vandaan lopen die jongens en meisjes gewoon her en der een tuin in?
En nemen daar een monster?
Krijgen we straks in de tuincentra te horen dat we azijn moeten spuiten
zondag 23 juni 2013 - 12:03
Gespeel

Gespeel

Krijgen we straks in de tuincentra te horen dat we azijn moeten spuiten


dan word jij alvast schatrijk
zondag 23 juni 2013 - 23:56
Bombycilla

Bombycilla

Bij mij is het gratis
maandag 24 juni 2013 - 10:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon