menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schaduwplanten

Ga naar meest recente reactie

Karo

Karo

Beste

Zijn er mensen met enkele suggesties en ervaring, ivm mooie schaduwplanten, min. 4/5 van de dag in de schaduw. Ze mogen wel wat kleur bekennen.
Ben zelf al op zoek gegaan, maar toch niet het vereiste resultaat gevonden?



Bedankt
Karo
zondag 26 mei 2013 - 14:23
Polplastron

Polplastron

Er zijn massa's mooie schaduwplanten. De meeste hebben echter wel graag een beetje vocht in de bodem. Droge schaduw is erg moeilijk te beplanten.

Prachtige planten vind ik o.a.: Symphytum grandiflorum (en cultivars), Pulmonaria, Trycirtis, Anemone sylvestris, Viola odorata (groeit overal!), hosta's, ...

Er is wel een verschil tussen schaduw en schaduw. In echt donkere schaduw groeit bijna niets. Meestal hebben we in tuinen echter lichte schaduw en groeien veel planten met het label "halfschaduw" er ook heel goed.

Gewoon proberen dus!

Groeten,

Pol
zondag 26 mei 2013 - 14:32
Polplastron

Polplastron

Oh ... en dan was ik nog alle salomonszegelsoorten vergeten; Polygonatum multiflorum, odoratum, ...
zondag 26 mei 2013 - 15:16
Tuinprins

Tuinprins

Zoals Polplastron al zegt is het belangrijk wat voor soort schaduw die je hebt: droge of vochtige. Bij droge schaduw (bijv. onder grote bomen of in de buurt van coniferen) ben je tamelijk beperkt in je keuze. Vochtige schaduw geeft veel meer mogelijkheden. Lijstjes voor planten in de schaduw zijn zeker wel op internet te vinden.

Gegroet, de tuinprins.
zondag 26 mei 2013 - 19:28
JacqlineGeel

JacqlineGeel

behalve de eeuwige hosta's en varens kan je ook veel groenblijvende heester beter in de (half) schaduw zetten dan in de volle zon.
zo heb ik skimmia, rhodondendron, camellia, kardinaalsmuts (euonymus) en kalmia Ook hortensia's en (winterharde) fuchsia's doen het daar goed, in de schaduw vlak bij de schutting op het noorden.
wat laag spul: waldsteinia ternata, asarum, leverbloempje (hepatica) elfenbloem, longkruid (pulmonaria) hondstand, liriope muscari, primula's, de al genoemde salomonszegel etc.
van de eenjarigen zijn vlijtige liesjes heel geschikt.
zondag 26 mei 2013 - 19:52
Polplastron

Polplastron

Misschien een beetje naast de kwestie ... maar ... waarom denken zoveel mensen toch dat er in de schaduw niets groeit? Ik heb zoveel mooie schaduwplanten die ik in m'n tuin zou willen zetten, maar ... ik heb geen schaduwplekjes meer over!
zondag 26 mei 2013 - 20:07
satomi

Satomi

Pol, voor liefhebbers is de tuin eigenlijk altijd veeeel te klein toch?
maandag 27 mei 2013 - 13:12
Polplastron
maandag 27 mei 2013 - 20:23
sugar

Sugar

Ik ben vorige week nog op bezoek gegaan bij een kweker van schaduwplanten (voornamelijk botanische vari
maandag 27 mei 2013 - 22:22
vloeiende

Vloeiende

en de voorjaarbloembollen niet vergeten, sneeuwklokje, boshyacint, ....
Ook meiklokjes woekeren graag in de schaduw.
dinsdag 28 mei 2013 - 21:23
wimp

Wimp

Een zeer mooie bodembedekker/lage struik voor de schaduw is de
Hydrangea anomala 'Petiolaris' (klimhortensia)
Het is een klimplant die ook als bodembedekker zeer mooi kan gebruikt worden.
Hij kan absoluut volle schaduw verdragen.


http://www.tuinarchitectuur-verellen.be/
woensdag 29 mei 2013 - 11:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon