menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenkalk

Ga naar meest recente reactie

Stofke

Stofke

Hallo, zou graag vandaag groenkalk op mijn gazon strooien maar ze spreken van droog weer heel de week. Wacht ik beter om te strooien tot het regent of kan dit bij groenkalk geen kwaad, kwestie van te verbranden door de zon ?
zondag 11 maart 2007 - 15:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij droog weer strooien, vlak voordat er regen gaat komen. En pas maaien nadat de regen gevallen is, anders bestaat de kans dat de maaier de kalk weer opzuigt. (bij sommige maaiers).
woensdag 14 maart 2007 - 22:57
Stofke

Stofke

Heb gisteren kalk gestrooid. Zal maar zaterdag wat regenen. Hopelijk verbrand het niet.
donderdag 15 maart 2007 - 05:37
Esem

Esem

Stofke,
voor verbranding moet je geen angst hebben,
kalk zal je gazon niet verbranden.
Trouwens, deze tijd van het seizoen zijn de nachten nog koud en vochtig zodat je meststoffen(in dit geval kalk)oplossen door de dauw.
Gr Esem,
donderdag 15 maart 2007 - 09:13
Stofke

Stofke

Ok bedankt. Als ik binnen een maand organische meststoffen strooi is het wel beter dat het regent erna waarschijnlijk om verbranding tegen te gaan?
donderdag 15 maart 2007 - 21:13
Catgarden

Catgarden

Normaal moet je 6 weken wachten tussen kalk smijten en meststoffen.
Ik weet niet meer precies waarom maar het geeft iets te maken met het feit dat ze minder goed werken als je ze te dicht opeen gebruikt.

Maar er zijn blijkbaar ook soorten kalk die gelijktijdig met de meststoffen mogen want in de reclame van de kalk van Eco-Style staat dat je die wel gelijktijdig met meststof mag strooien.
vrijdag 23 maart 2007 - 14:07
Stofke

Stofke

Normaal moet je 6 weken wachten tussen kalk smijten en meststoffen.
Ik weet niet meer precies waarom maar het geeft iets te maken met het feit dat ze minder goed werken als je ze te dicht opeen gebruikt.

Maar er zijn blijkbaar ook soorten kalk die gelijktijdig met de meststoffen mogen want in de reclame van de kalk van Eco-Style staat dat je die wel gelijktijdig met meststof mag strooien.


bij DCM mag dit ook samen
zaterdag 24 maart 2007 - 11:26
Esem

Tekst aangepast

Esem

Stofke,
Ik weet ook niet wie dat in de wereld geroepen heeft dat 6 weken wachten tussen beide giften.
Ik strooi altijd eerst kalk en daarna de meststoffen,zonder een enkel probleem
Gr Esem
zaterdag 24 maart 2007 - 20:59
hildavw

Hildavw

dag allemaal,
een vraagje, mag je na het kalk strooien daarboven nog een dun laagje goede aarde strooien, in de borders bedoel ik, omdat dat zo'n onverzorgd zicht is, vind ik toch.
Ik moet kalk strooien tussen de helleborussen en enkele vaste planten, waar veel mos tussen groeit, maar ik zou dat liever wat willen bedekken, met nieuwe aarde dus.
Bedankt
Hilda
zondag 25 maart 2007 - 14:52
Esem

Esem

Eerst de mos met de hand verwijderen en ook alle onkruiden,daarna kalk strooien.
Het strooien van een lage zand heeft weinig nut.
Op een korte tijd staat er terug onkruid en mos tussen je heleborussen.
Gr Esem,
zondag 25 maart 2007 - 21:06
sylvain

Sylvain

Beste STofke geen probleemen uit maken jongen gooi dat gerust samen, maar een spel moet je goed onthouden als ge kalk gooit en het is wat laat in het seizoen ik bedoel dat ge gaat maaien moet ge korrel kalk gebruiken die valt het zelfde als uw meststoffen en als ge dan maait dan zuigen uw filters niet vol. Anders gaan uw machienehet gewone kalk zo op zuigen en dan heeft de grond er niets van en gy veel werk met het machiene.
het werkt ook veel gemoederlyk de grond in maar als ge meststoffen gooit wel op regen letten dat het zekers gaay regen of als het regent groetjes en dag
zondag 25 maart 2007 - 22:11
Esem

Esem

klopt sylvain,
het beste kan je kalk strooien net na een maaibeurt en regenachtig weer,
dan wordt de kalk direct opgenomen en het je daar geen probleem mee als je enkele dagen later weer gaat maaien.
Ik strrooi nooit geen korel maar gewone landbouwkalk,
Voor mij is die zeewierkalk alleen maar om centen uit je zakken te halen.
Gr Esem
maandag 26 maart 2007 - 10:08
sylvain

Sylvain

Dat is juist Esemen daar draait het met veeel zaken zo ik breek niet iedere zaak af vere van niet maar het kan van tyd toch veel simpelder dan altyd dat dure euro,s moeten zyn ik weet niet hoe u zelf bent vroeger als ik 600oud belgiesch franken op zak had dan had ge noch een beetje geld by om ergens in een planten centrum binnente gaan maar nu by de euro met 12,5 dan denk je dat ge niets meer by hebt4 pintjes en 4 koffie ,s en ge moet oppassen of uw vrouw moet bygeven is maar een simpele redenering hoe duur het allemaal is geworden groetjes en dag
maandag 26 maart 2007 - 12:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon