menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ecolat op rol

Ga naar meest recente reactie

Karo

Karo

Hallo allen,

Ik wil een afboording plaatsen tussen gazon en bloemperk en heb hiervoor een rol Ecolat gekocht, maar nu zit ik met een probleem. Enerzijds wil ik op 2 plaatsen een rechte afboording maken en op 2 plaatsen een afboording in S-vorm. Voor de rechte afboording heb ik 2 stukken van 2m afgezaagd en aangezien alles op rol zat, zijn de 2 stukken echt niet recht te krijgen. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Momenteel heb ik deze plat op het terras gelegd met het nodige gewicht er bovenop in de hoop dat ze zo recht zullen komen alhoewel ik vrees dat dit niet echt resultaat gaat opleveren... Daarom heb wijselijk besloten om nog even te wachten met het op lengte afzagen van de stukken die in S-vorm moeten komen daar de lengte aanzienlijk meer bedraagt en iemand me misschien verder kan helpen met tips om de afboording zodanig te krijgen dat ze in de gewenste vorm in de grond kan.

Alvast bedankt om eventjes met me mee te brainstormen.

Gr,
Karo
maandag 20 mei 2013 - 13:52
Tuinman65

Tuinman65

Wanneer je die om de halve meter aan een paaltje bevestigt moet dat toch enigzins te doen zijn.
Er zijn ook rechte latten te koop.

Leo
maandag 20 mei 2013 - 18:53
kurt

Kurt

Geachte,

Je hoeft ze niet te verzagen of vooraf te behandelen.

Normaal gezien span je eerst een touw.

Vervolgens maak je netjes langs die touw een gleuf met de spade. (dus niet uitspitten maar gewoon spade heen en weer wrikken is voldoende)

Als de gleuf is gemaakt duw je er de ecolat in en met behulp van een waterpas en rubber hamer zorg je ervoor dat ze overal even hoog zit.

Vervolgens kijk je of de rechte lijn mooi recht is. Waar ze uit de lijn loopt trap je de grond met de hielen aan waardoor de ecolat netjes 100% recht komt te zitten.

Als afwerking even de grond harken en het is klaar.


Mvg,
Kurt
maandag 20 mei 2013 - 22:55
Tuinman65

Tuinman65

Allemaal goed en wel Kurt, maar met een lat op rol lukt dat toch niet zo best om op jouw manier een mooie rechte lijn te krijgen zonder paaltjes.
De Eco-paaltjes hieronder afgebeeld zijn dan echt wel een must.

Leo
maandag 20 mei 2013 - 23:20
kurt

Kurt

Beste Leo,

Het is uiteraard te zien hoe diep de ecolat in de grond zit, maar de lat mag er gerust nog voor de helft uitsteken op mijn manier.
Ik heb het enkele weken terug nog zo gedaan voor een nieuwe border thuis.

De paaltjes zijn zeker nodig bij de aanleg rond een vijver waar je maar langs 1 kant steun hebt.

Ik zou in eerste instantie het gewoon proberen en indien nodig kunnen de ecopaaltjes altijd nog. Als ik tijd heb maak ik eens een foto van de border.

Het ging zeer vlot en snel.

Mvg,
Kurt
dinsdag 21 mei 2013 - 19:29
dries944

Dries944

Als je die ecolat 9 cm in de grond steekt rond jonge bomen,ondervinden de bomen hier dan hinder van in de toekomst of valt dit nog mee?
zaterdag 15 april 2023 - 17:42
dries944

Dries944

niemand?
zondag 16 april 2023 - 21:34
PeterC

PeterC

Hoe dicht bij de stam wil je de ecolat in de grond steken?
donderdag 20 april 2023 - 21:15
dries944

Dries944

rond de 1 meter ong.
vrijdag 21 april 2023 - 22:25
PeterC

PeterC

Lijkt me geen probleem.
zaterdag 22 april 2023 - 12:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon