menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Twijfel bij gazon

Ga naar meest recente reactie

StigGy

StigGy

Hey,

Het is hier wss wel al honderden keren gepasseerd, maar zoek toch advies langs deze weg.

Ik ben een 4tal weken begonnen met mijn gazon aan te leggen.
Heb alle regels (volgens mij) toch wel gevolgd, maar heb toch het gewenste resultaat niet behaald.

Gaan hier alle stappen nog eens ondernemen, als er me dan iemand zou willen zeggen waar ik de mist ben ingegaan.
Dan kan ik hopelijk nog tot een herstel gaan .

We spreken over een 500m
donderdag 16 mei 2013 - 18:41
Gespeel

Gespeel

Je hebt alles heel goed gedaan Jurgen! Het kan haast niet beter. Alleen had je de weersomstandigheden niet mee. De kans is groot dat het de laatste dagen te nat lag, zeker omdat je zegt dat je al elke dag gesproeid had + de overvloedige reden van de afgelopen dagen. Liggen er plassen op het gazon?

Grootste boosdoener is ongetwijfeld de lage temperatuur. Graszaad, afhankelijk van welke graszaadmengeling het was, kiemt pas bij een temperatuur van 10 tot 12 graden. En beter is nog dat die temperatuur constant boven de 12 graden ligt. 's nachts is dat zeker niet het geval geweest, laat staan de bodemtemperatuur. Het zou pas echt goed kiemen vanaf 16 graden en meer. Onkruid kiemt jammer genoeg sneller. De tweede helft van april en de maand mei zijn normaal perfect om gras te zaaien, maar niet dit jaar...

Vaak wordt ook aangeraden om in het najaar te zaaien (september), dan is de bodem warm en vochtig genoeg om het gras te laten kiemen en onkruid groeit dan al minder dan in april/mei. Maar april/mei is dus ook goed, alleen heb je dan vlugger onkruid en zoals gezegd, dit jaar lijken de seizoenen wat opgeschoven te zijn.

Je werk is niet voor niets geweest, de voorbereidingen die je hebt gedaan waren super. Alleen kan het zijn dat je nog wat zaad moet bij kopen en nog eens in vertikale en horizontale stroken (bij)zaaien. Onkruid zal je altijd hebben, dat is moeilijk te vermijden. Behandel ook je gazon het eerstkomende jaar zeker niet met selectieve onkruidbestrijders, je jonge grassprietjes zullen er ook kapot door gaan. Nog eens (bij)zaaien is het minste en het goedkoopste werk en dan is je voorbereiding zeker niet voor niets geweest.

Ik zou wel nog wat wachten, het is te nat en nog steeds niet warm genoeg, binnen een week kan het al helemaal anders zijn. Bovendien zal er dan al meer van je zaad dat je al zaaide gekiemd zijn. Het ene "zaad" is al trager dan het andere, dat is bij de mens ook zo...

Succes!
donderdag 16 mei 2013 - 21:24
kriske10

Kriske10

ik ben het volledig eens met gespeel en over je onkruid hoef je ook niet veel zorgen te maken hoor als je gazon zaait in het voorjaar heb je inderdaad meer onkruid maar wanneer je begint te maaien zal je wel zien dat deze bijna volledig verdwijnen na een aantal keren te maaien sommige zullen wel wat langer duren maar gaan ook wel weg en ja zeker niet niet sproeien met onkruidbetrijding want dit kan ook voor je zeer jong gazon nefast zijn

kriske10

vrijdag 17 mei 2013 - 08:08
geertenstef

Geertenstef

Hier net hetzelfde ..ook 4 weken geleden gezaaid en veel kale plekken, ik ga ook bijzaaien als het wat warmer word maar wat met het bestaande gras..maaien of wachten tot het nieuwe zaad kiemt?
Thx
vrijdag 17 mei 2013 - 09:42
StigGy

StigGy

Hey

Bedankt voor de reacties.
Aan de temperaturen had ik nog ni gedacht.
Hopelijk is dat de boosdoener .

Nu vraag ik me ook af wat ik het beste doe nu.
Bijzaaien als het warmer word?
En wanneer maaien ivm bijzaaien?
En het onkruid gewoon zijn gang laten gaan?

Alvast merci, Jurgen.
vrijdag 17 mei 2013 - 16:20
jack1

Jack1

hier ook ik merk ook dat het graszaad maar langzaam ontkiemt heb ook al voor de 2de keer moeten bij zaaien
vrijdag 17 mei 2013 - 17:03
Wannus

Wannus

Waarom zo vlug bijzaaien.
Kale plekken is wel een beetje normaal in een nieuw gazon .
Door herhaaldelijk te maaien zal het wel voller komen .
Een beetje geduld hebben .
En de meeste onkruiden zullen wel verdwijnen .
Alles komt wel goed .
vrijdag 17 mei 2013 - 19:57
Woumen

Woumen

Wacht nog maar even met bijzaaien en geef je gras wat tijd om zich te vermenigvuldigen. Na enkele maaibeurten zal je gras dikker worden en het meeste onkruid verdringen. Mensen willen in deze periode een onkruidvrije gazon maar daarvoor had je beter gewacht tot het najaar om te zaaien.
zaterdag 18 mei 2013 - 09:57
vloeiende

Vloeiende

Ik denk dat je
maandag 20 mei 2013 - 21:46
Gespeel

Gespeel

Ik ben benieuwd hoe het ondertussen is gesteld met je gazon. Is het al verbeterd? Heb je bijgezaaid? Zijn er nog veel kale plekken? Een foto is altijd leuk!
maandag 3 juni 2013 - 12:07
StigGy

StigGy

Goh..,

Het resultaat is niet om aan te zien..
Heb het gewoon zijn gang laten gaan.
Morgen rijd ik het af op de hoogste stand.
Maar voorlopig hierbij al een paar foto's, met mijn kop in het zand

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 3 juni 2013 - 18:13
StigGy
maandag 3 juni 2013 - 18:14
Wannus

Wannus

Na je eerste maaibeurt zal het al een ander uitzicht hebben .
En dan nog enkele keren maaien en je zult het zien beteren .
Maar volgens je berichten denk ik dat je vlug je moed laat zakken.
De eenjarige onkruiden gaan verdwijnen , en indien je volgend jaar
veel onkruid hebt kun je het dan eens behandelen , dat geeft goede
resultaten , althans voor mij .
Dit jaar zou ik het nog niet doen in een jong gazon .
Het is misschien wel beter voor je het de eerste keer maait ,
dat je het gazon nog eens rolt , zo heb ik het geleerd ,
maar ik doe het eigenlijk nooit.
Maai het de eerste keer wel niet te kort .
Succes
maandag 3 juni 2013 - 22:06
StigGy

StigGy

Ja dat klopt wel.
Als ik ergens tijd en moeite heb gestoken wil ik nogal snel resultaat zien.

Maar vind het wel tof dat je intresse hebt in het resultaat

Zal morgen terug een foto posten met het resultaat na ik het afgereden heb.

Grtz
maandag 3 juni 2013 - 23:21
jack1
dinsdag 4 juni 2013 - 08:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon