menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboescheuten van de buren door mijn bloementuin

Ga naar meest recente reactie

Carry-one

Carry-one

De buren hebben de bamboe een paar jaar geleden tegen mijn tuingrens aangezet, onder mijn protest, met de mededeling dat het geen woekersoort was. Nu moet ik regelmatig de scheuten en wortels (die soms wel een meter en meer lang zijn afsteken in mijn bloementuin en dat richt veel schade aan. En hartstikke zwaar werk is, voor een 60+ dame met artrose.

Is er ook een andere manier; bijvoorbeeld langs de grens steken en die wortel insmeren met een of ander (liefst milieuvriendelijk) goedje zodat wandelen van de bamboe van de buren wordt gestopt?

Alle tips zijn welkom!


zaterdag 4 mei 2013 - 20:32
Gehenna

Gehenna

Dat ze hem uitgraven, ik ga dat ook doen.
Heb een paar jaar geleden ook een niet woekerende (Fargesia Rufa) gekocht bij een nogthans serieuze kweker en hij loopt weg.

Je woont toch niet hierachter h
zaterdag 4 mei 2013 - 21:59
Carry-one

Carry-one

hahaha nee ik woon in Holland.

Uitgraven dat gaat niet lukken , ze zeggen als ik er last van heb dat ik dan maar moet gaan verhuizen.#erg zulke buren.
zaterdag 4 mei 2013 - 22:04
Plantadvies

Plantadvies

Lieve mevrouw,

Steek geen energie in uw buren. Zij weten niet beter. U zou een rizoombegrenzer moeten plaatsen. Dan bent u van de ellende af.
Ik wens u succes.

Plantadvies

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 4 mei 2013 - 22:33
pplakke

Pplakke

Ik heb ook rufa geplant vorige zomer Zonder begrenzer.
Heb nog een woekerende soort met begrenzer die er a langer stond.
Word die gewoon breeder of echt dat er een meter verder een scheut komt?
want dat hoort niet bij de beschrijving van rufa.

Dit staat op de site waar ik ze kocht.

Fargesia rufa

Nieuwe, niet woekerende, zeer decoratieve bamboe met lichtgroene langwerpige bladeren op roodachtig gekleurde stengels. Zeer winterhard,geschikt als kuipplant (dan wel veel begieten !) en als haag plant. Voor zon, halfschaduw of schaduw, wordt tot 275 cm hoog. PLANTAFSTAND: als men van deze bamboe's een afsluiting of haag wil vormen, dan plant men deze best op 40 tot 50 cm van elkaar. Bloeiperiode
zaterdag 4 mei 2013 - 23:29
Gehenna

Gehenna

Ah dan 'moet je maar verhuizen'?!
Wat een gezellige mensen, ik zou er een rechtszaak van maken want dat KAN gewoon niet dat je woekerende bamboe aanplant en als je buren last hebben er niets aan doen. Er zijn genoeg niet woekerende soorten om aan te planten.
Zo ver ik weet krijg je bamboe niet kapot.

@pplakke, ik zal een topic openen met mijn bamboe probleem.
zondag 5 mei 2013 - 10:00
minouke

Minouke

Niet te begrijpen dat deze soorten nog verkocht worden! een echte plaag dat je niet zomaar kan verwijderen zonder grote middelen.
Ik zou nu het nog kan om ze te verwijderen eens gaan horen bij de vrederechter.
zondag 5 mei 2013 - 10:17
Plantadvies

Plantadvies

De 1 vindt dit een plaag de ander houdt er zo van. Wel vind ik dat er duidelijk gezegd of beschreven moet worden dat de plant een woekeraar is. En een rechtzaak zoals bovengenoemde zou ik zeker niet beginnen. Zoveel geld, zoveel energie en dan nog jaren elkaar dulden. Niet doen....

Plantadvies
zondag 5 mei 2013 - 10:19
Bombycilla

Bombycilla

ik ben tegen Roundup,maar in dit geval zou de tuin van de buren wel een halve liter krijgen
zondag 5 mei 2013 - 10:25
Polplastron

Polplastron

In bepaalde gevallen moet men inderdaad zijn principes opzij kunnen zetten!
zondag 5 mei 2013 - 11:54
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou ook geen rechtszaak beginnen. Je kunt nog beter gaan bidden dat ie gaat bloeien want dat kost minder geld en moeite ....

Alle gekheid op een stokje: scheuten bladeren laten krijgen en dan insmeren met Round Up.


Gegroet, de tuinprins
zondag 5 mei 2013 - 12:20
Carry-one

Carry-one

Tuinprins,
gaat dan ook de bamboewortel dood of moet ik die alsnog verwijderen.
zondag 5 mei 2013 - 12:26
jdcoster

Jdcoster

In bepaalde gevallen moet men inderdaad zijn principes opzij kunnen zetten!
zondag 5 mei 2013 - 12:32
jdcoster

Jdcoster

Ik kan nog altijd niet citeren dus ... .

Bombycilla !!!
Een halve liter????

Aan de steller van deze topic. Ik ben er geen voorstander van maar in uw geval zou ik het waarschijnlij ook doen. Wees voorzichtig met de beplanting er rond.
De wortels zullen inderdaad een eind afsterven. De gehele plant aan de andere kant van de afsluiting hoogstwaarschijnlijk niet.
U zult dus elk jaar dat probleem krijgen.
Ik zou toch nog eens vragen aan de buur om een wortelbegrenzer te plaatsen. Valt daar echt niet mee te onderhandelen?
zondag 5 mei 2013 - 12:42
Bombycilla

Bombycilla

aangemaakt lijkt me dat voldoende voor de hele tuin van de buren
maandag 6 mei 2013 - 11:08
geertenstef

Geertenstef

Heb ook vorig jaar 4 Rufas geplant en had ook de mededeling gekregen dat het geen woekersoort is, als ik dat hier allemaal lees begin ik toch wel te vrezen voor mijn achterbuur, de planten staan op 50cm vd tuingrens, kan ik nu nog een begrenzer plaatsen rondom de planten? Zoja hoe diep?
Op 20cm vd struik komen er toch al scheuten uit de grond
Dank
dinsdag 7 mei 2013 - 18:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon