menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Niet tevreden over mijn gazon

Ga naar meest recente reactie

Essende

Essende

Zoals de titel zegt ben ik niet tevreden over mn gazon.

Gazon is 2 jaar geleden aangelegd/gezaaid. Hadden toen veel problemen met de droogte.

Heb vorig jaar in juni bemest en eind oktober nog wat kalk op gegooid.

Vandaag heb ik mijn gazon gemaaid op de laagste stand ('t is de 3de keer dit jaar dat ik mn gazon heb gemaaid). Op de eerste foto ziet u een bovenaanzicht van mijn tuin (300m

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 25 april 2013 - 20:48
Essende

Essende

De kruiwagen met 'dood gras'?

BTW: het gekke van mn hele gazon vind ik dat de weg die ik het meest beloop (naar het tuinhuis) nog het groenst ziet van al

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 25 april 2013 - 20:50
Plantadvies

Plantadvies

U heeft zoals ik het zie een slechte bodemstructuur. Het geeft een verarmd bodemleven, slechte beworteling en slechte grasgroei zonder dichtgroeien van de grasmat. U dient dus te zorgen voor een bodemverbeteraar. Googled u maar eens op bodemverbeteraars voor het gazon.

Plantadvies
donderdag 25 april 2013 - 21:33
jdcoster

Jdcoster

Op de eerst volgende dag dat het fel regent, of als je zeker weet dat het zal regenen, strooi dan eens royaal een samengestelde chemische meststof (blauwe korrel bvb.)
Mijn gras zag er slechter uit. Ik strooide reeds meststof in maart en nu 6 weken later heb ik al een prachtig groen tapijt. Als het al goed aan de groei is kun je er dan inderdaad nog eens een laagje bodemverbeteraar (Vlacocompost bvb.) tussen harken. Ieder jaar trouwens.
Ik zal daar maar weinig volgers in hebben hier op dit forum maar ik vind dat kalken vaak nutteloos en verticuteren van gras dat al 'uitgehongerd' staat en vol van concurrerend mos (dat geen voeding nodig heeft), evenzeer.
Dat is symptomentherapie maar doet niets aan de oorzaak.

Meldt u mij het resultaat binnen 6
donderdag 25 april 2013 - 22:11
Gespeel

Gespeel

Al 3 keer gemaaid zeg je? Na zo een lange winter? Wanneer heb je dan wel gemaaid?

Mijn gazon ziet er ook zo een beetje uit.

Aan Plantadvies: ik kan je geen PM sturen maar zou je mij een PM willen sturen aub met het merk van bodemverbeteraar dat je het meeste aanraadt? Ik kan wel googelen maar dan weet ik nog niet wat het beste is. En aangezien je er wel iets van lijkt te weten maar hier misschien geen reclame mag maken, zou het toch aangenaam zijn als je mij een of meerdere merken zou kunnen aanraden die echt wel werken/helpen.

Van te veel bemesten ben ik een beetje bang want het is al bij al toch een droge periode nu en ik zou niet willen dat mijn gazon zou verbranden door te veel meststof en er zo nog bruiner uit gaat zien dan het al is.
donderdag 25 april 2013 - 22:57
jdcoster

Jdcoster

Ook van mij is het al drie keer gemaaid.
Je moet dat niet geloven, maar ook met de beste bodemstructuur zal gras dat sedert juni van vorig jaar al niet meer bemest werd en wekelijks gemaaid werd, er zo uitzien.
donderdag 25 april 2013 - 23:10
Gespeel

Gespeel

Ik heb het gras deze maand al bemest, dat doe ik altijd twee keer per jaar maar ik strooi zeker niet meer dan maximaal aangegeven op de verpakking.

Ik las op dit forum ook een vraag over engerlingen. Ik ken die diertjes niet maar kan dat ook de oorzaak zijn van het gazon zoals op de foto hierboven?
donderdag 25 april 2013 - 23:27
jdcoster

Jdcoster

Volgende maand zou je al een verbetering moeten zien dus.

Wat engerlingen betreft:
Er bestaan al duizenden jaren mei- en junikevers. Waarom moeten ze ineens vernietigd worden? Omdat we bang zijn van alles wat we niet kennen, omdat we de moeite niet doen om er iets over te leren. In mijn jeugd waren er ook meikevers en toen was er ook gras.
vrijdag 26 april 2013 - 02:16
Essende

Essende

Plantenadvies:

Over de bodemstructuur ga ik me niet uitspreken. nochtans dacht ik dat die vrij goed zat: heb een hele herfst en winter mollen gehad, mijn gras groeit uitstekend (moet om de 6 dagen maaien) en mijn grasmat is volledig dichtgegroeid.

Als dan volgens u een bodemverbeteraar een oplossing zou zijn, komt het er dan niet op neer dat ik eigenlijk mijn gazon opnieuw moet aanleggen?


vrijdag 26 april 2013 - 09:48
Essende

Essende

jdcoster

wil ik zeker proberen, ik houd u op de hoogte.


Maar ik wil nogmaals benadrukken dat er met de groei van mijn gras niks mis is. Het enige waar ik me zorgen over maak is de bruine schijn, dood gras dat nu vooral opvalt omdat ik mijn gazon zo kort heb gezet? Kan ik dat verwijderen (al harkend?), is dat nuttig, en hoe doe ik dat het beste? Heb gisteren een half uur geharkt voor zo'n 10 m
vrijdag 26 april 2013 - 09:52
vloeiende

Vloeiende

Als je dat "dode" gras weg wil is helaas verticuteren nodig. Daarna goed bemesten. Hetgeen ook mogelijk is, is dat je te kort maait, reken ca 4 cm lang, korter maaien geeft je ook vlugger mos.
Uw graszaadmengeling zal waarschijnlijk meer festuca bevatten dan dat van uw groene buur, dit kan na zulke winter wel wat verdort gras geven.
En zoals aangegeven een dun laagje kompost strooien en inrijven is ook zeer goed, wel liefst na verticuteren.
vrijdag 26 april 2013 - 21:04
peter2

Peter2

Zorg ook ,zeker bij een cirkelmaaier ,dat de messen goed geslepen zijn ,want botte messen geven ook een verdorde indruk na het maaien omdat de topjes dan teveel geschonden zijn en uitdrogen!
vrijdag 26 april 2013 - 21:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon