menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houtsoort verhoogde bedden

Ga naar meest recente reactie

tokke

Tokke

Ik zou graag verhoogde bedden aanleggen in mijn moestuin maar ik vroeg me af welke houtsoort ik het best aanschaf hiervoor. Het moet wel betaalbaar blijven en vrij makkelijk te verkrijgen zijn.
Alvast bedankt voor jullie inbreng/ervaringen.
Een foto van wat ik ongeveer wil bereiken vind je hieronder

Groeten

Tom

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 24 april 2013 - 12:18
Driez

Driez

Misschien robinia - of kastanjehout?
Mooi, niet behandeld, en toch duurzaam.
http://www.castanea.be/producten/hout-voor-schrijnwerk/constructiehout/
woensdag 24 april 2013 - 13:23
Bombycilla

Bombycilla

Robinia en Kastanje zijn idd. duurzaam maar niet als je ze gebruikt als grond kering.
Dan rotten ze heel snel weg.
Ik zou voor betonplex gaan, niet mooi maar het gaat heel lang mee
woensdag 24 april 2013 - 19:18
furor

Furor

bieden verhoogde bedden veel voordeel?

Hoe diep gaan die planken dan de grond in?
donderdag 25 april 2013 - 12:42
tokke

Tokke

Het voordeel voor mij is dat ik slechts enkele afgescheiden vakken moet onderhouden en dat er vaste paadjes komen. De afgescheiden vakken worden ook niet belopen zodat de grond steeds mooi los blijft. Nu lopen de kinderen in de winter steeds alles plat waardoor ik in het voorjaar steeds alles opnieuw moet losmaken of spitten. Een ander voordeel is dat het gemakkelijker is om wisselteelt te doen.
De planken zullen dus ook niet echt diep in de grond gaan. De paaltjes die ik op de hoeken plaats om de planken aan elkaar te zetten zullen wel iets dieper geplaatst worden zodat de constructie op zijn plaats blijft.
donderdag 25 april 2013 - 12:47
Azoz

Azoz

Ben ik ook mee bezig, ik koos voor een tweedekeus hardhouten terrasplank van 3 cm dik, met paaltjes zoals hierboven al beschreven. De bakken zijn zo'n 30 cm hoog, de hoekpaaltjes 60 cm.
de bakken rusten op de grond, tussen de bakken in maak ik nog een pad in dolomiet.
Ziet er goed uit, maar is wel wat werk
donderdag 25 april 2013 - 14:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon